۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۱۱:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نرخ تورم کشور و استان طی خرداد‎ماه امسال گفت: نرخ تورم در گیلان ۱.۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛‌ وحید طیفوری با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور در این ماه معادل ۳۹/۴ درصد است گفت: این میزان برای استان گیلان ۴۰/۶ درصد بوده است.

وی همچنین به جایگاه تورمی گیلان در میان استانهای کشور اشاره کرد و ادامه داد: گیلان طی خردادماه گذشته در بین ۳۱ استان، رتبه پانزدهم را از لحاظ کمترین نرخ تورم کسب کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه استانهای سیستان‌وبلوچستان با نرخ  ۳۴/۲ درصد دارای پایین‌ترین و کهگیلویه‌وبویراحمد با نرخ تورم ۴۶/۹ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور هستند، افزود: به این ترتیب ۱۲/۷ درصد بین نرخ تورم استان دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

خوراکی و دخانیات صدر جدول تورمی

طیفوری همچنین به جزئیات اقلام تورمی اشاره کرد و گفت: طی همین مدت؛ نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر  ۵۱/۶ درصد و گیلان برابر ۵۴/۵ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۳۳/۲ و ۳۴/۸ درصد بوده است.

وی مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه خرداد‏ماه سال جاری را در کشور برابر ۵۲/۵ درصد و استان برابر ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: بررسی تغییرات شاخص قیمت خرداد‏ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر ۱۲/۲ درصد و در استان برابر ۱۲/۱ درصد است.