گیل خبر/اختلاف یا مشاجره بین همکاران در اغلب محیط‌های کاری به وجود می‌آیند. به همین دلیل چه به عنوان مدیر و چه به عنوان یک کارمند باید همیشه راهکارهای مدیریت اختلاف را بلد باشیم تا بتوانیم از آن‌ها برای حل مشکلات بین فردی استفاده کنیم.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل راهکارهای مدیریت اختلاف در محیط‌های کاری را نام برده و هرکدام را شرح دهیم تا شما هم بتوانید به خوبی از آن‌ها استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

تعارض در محل کار چیست؟

تعارض محل کار زمانی رخ می‌دهد که بین کارمندان به دلیل منافع، تیپ‌های شخصیتی و عقاید متفاوت، اختلاف نظر وجود داشته باشد. درگیری در محل کار طبیعی است و زمانی رخ می‌دهد که افراد با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم کار کنند. تعارض معمولا به شکل‌های مختلفی وجود دارد از جمله عدم همکاری، توهین کلامی، عصبانیت، کار بی‌کیفیت یا تاخیر در رساندن پروژه و غیره.

لازم نیست از تضاد محل کار در سازمان خود بترسید. زیرا اختلاف در محل کار طبیعی است و حتی در صورت برخورد مناسب می‌تواند باعث رشد فردی کارمندان شود.

انواع مختلف درگیری در محل کار

تعارضات در محل کار انواع متفاوتی دارند و تمامی آن‌ها یکسان نیستند. در ادامه برخی از رایج‌ترین اختلاف‌ها در محیط کار را نام می‌بریم.

تعارضات مبتنی بر وظایف در محیط کار

به فرایندهای مختلفی فکر کنید که به سازمان کمک می‌کنند تا سرپا بماند. اغلب، بسیاری از این فرایندها باید با هماهنگی بخش‌های مختلف انجام شوند و ممکن است گاهی اوقات این عدم هماهنگی‌ها باعث بروز اختلاف شوند. به عنوان مثال، بعد از استخدام فراگیر یک سازمان، ممکن است بخش فناوری اطلاعات مسئول راه‌اندازی سیستم‌ها برای افرادی که به تازگی استخدام شده‌اند، باشند. حال تصور کنید که منابع انسانی فراموش کند که به بخش فناوری اطلاعات درباره اولین روز کاری افراد جدید اطلاع دهد و کارمند جدید در اولین روز برای کار کردن سیستم نداشته باشد. این موقعیت‌های مشابه همگی باعث بروز اختلاف بین کارمندان می‌شود.

تفاوت در تیپ‌های شخصیتی

درگیری‌های ناشی از تیپ‌های شخصیتی متفاوت از رایج‌ترین انواع درگیری‌های محل کار است. اجتناب از این درگیری‌ها غیرممکن است؛ زیرا تمامی ما شخصیت‌های خودمان را داریم و طبیعی است که با هر فردی که ملاقات می‌کنیم، اختلافات جزئی یا بیشتری داشته باشیم. تعارضات مبتنی بر شخصیت‌های متفاوت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ اما بهتر است یاد بگیریم چگونه با افرادی کار کنیم که رویکردها و دیدگاه‌های متفاوتی با ما دارند.

تعارضات مبتنی بر سبک کار

گاهی اوقات تعارض به این دلیل رخ می‌دهد که افراد سبک‌های مختلفی برای انجام کارها دارند. شاید یکی از کارمندان با سرعتی بالا کارها را انجام دهد، اما دیگری آهسته‌تر باشد. این در حالی است که شاید هر دو طرف بهره وری یکسانی داشته باشند. با این حال، این دو کارمند با سبک‌های کاری بسیار متفاوت ممکن است کار با یکدیگر را چالش برانگیز بدانند. با این حال باید بدانیم هر فردی سبک کاری متفاوتی با ما دارد و هرکدام از این سبک‌ها باعث موفقیت کلی یک تیم خواهد شد.

تعارضات رهبری

مشابه درگیری‌های مبتنی بر سبک‌های کاری متفاوت، تفاوت در سبک‌های مختلف مدیریت و رهبری هم می‌تواند منجر به تعارض شود.

راه‌های حل اختلافات در محیط کار
برای آن‌که بتوانید اختلاف و تعارض‌های خود را در محیط کار به خوبی مدیریت کنید، باید مهارت های حل اختلافات را به خوبی بلد باشید. در این راستا، می‌توانید راهکارهایی را که در ادامه می‌آیند مطالعه کنید.

منشأ تعارض را مشخص کنید

اولین قدم برای حل هر تعارضی، مشخص کردن منبع و منشا آن است. این کار به شما فرصت می‌دهد تا متوجه شوید که از ابتدا چگونه این اختلاف به وجود آمده است و دقیقا کدام نیازهای هردو طرف برآورده نشده‌اند. همچنین باید درک متقابل را تمرین کنید و اطلاعات بیشتری درباره دیدگاه طرفین اختلاف به دست آورید.

مکانی امن و خصوصی برای صحبت پیدا کنید

برای داشتن یک مکالمه سازنده، باید محیط آرامی را بیابید که بتوانید در آن هر دو طرف اختلاف را به مدیریت اختلافات خود دعوت کنید. بنابراین، قبل از تلاش برای حل هر مشکلی، یک مکان امن و خصوصی برای صحبت پیدا کنید. همچنین هنگامی که در این مکان هستید، اطمینان حاصل کنید که هر یک از طرفین زمان کافی برای بیان نظرات خود دارند.

فعالانه گوش دهید

پس از ملاقات هر دو طرف در یک مکان امن و خصوصی، اجازه دهید هر یک از آنها این فرصت را داشته باشند که در مورد اختلاف پیش‌آمده حرف بزنند و افکار و نگرانی‌های خود را بیان کنند. همچنین هنگام حضور در جلسه، از یک رویکرد مثبت و قاطعانه استفاده کنید و در صورت لزوم، قوانینی تنظیم کنید. اتخاذ این رویکرد، هر دو طرف را تشویق می‌کند تا افکار خود را به شیوه‌ای باز و صادقانه بیان کنند در حالی که طرف دیگر در حال گوش دادن فعالانه است.

کارمندان را تشویق کنید تا مسائل را به تنهایی حل کنند
اگر به عنوان مدیر شاهد بروز اختلاف بین اعضای تیم خود هستید، معمولا وسوسه‌انگیز است که وارد ماجرا شوید و سعی در حل آن داشته باشید؛ اما در برخی مواقع بهتر است برای مدیریت اختلاف به آن‌ها اجازه دهید مشکلات بین خودشان را به‌تنهایی حل کنند. گاهی اوقات وارد دعوا شدن می‌تواند باعث تشدید وضعیت شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید که تعارض بدون وجود شما حل نمی‌شود یا حتی بدتر می‌شود، می‌توانید اقدام کنید.

به اهداف مشترک برسید

هنگام مدیریت تعارضات، باید یک هدف مشترک داشته باشید، که این هدف باید حل مشکل و اطمینان از به وجود نیامدن دوباره آن در آینده باشد. همچنین برای حل هر مشکلی باید از مراحل مختلف درگیری طرفین آگاه باشید و بعد از شناسایی منبع اصلی مشکل، درباره راه‌هایی که می‌توانید برای رسیدن به هدف مشترک طی شوند، صحبت کنید.

یک راه حل جامع پیدا کنید

به عنوان یک رهبر و مدیر، نقش شما در حل تعارض در محل کار این است که با رفتاری عادلانه به کارکنان کمک کنید تا نیازهای خود را مشخص کنند و آن‌ها را به سمت راه‌حلی منصفانه راهنمایی کنید که برای هر دو طرف قابل قبول باشد. همچنین هنگام بروز اختلاف، فوراً به آن‌ها رسیدگی کنید؛ اما وقتی نوبت به حل مشکل می‌رسد، عجله نکنید.

به صورت خلاصه می‌توانید هنگام به وجود آمدن درگیری در محل کار کارهای زیر را انجام دهید:

· نحوه به وجود آمدن مشکل را درک کنید و از هر دو طرف بخواهید منافع و ارزش‌های خود را بیان کنند.

· نقاط مشترک را پیدا کنید. اغلب اوقات، کارمندان فقط نظرات متفاوتی در مورد چگونگی رسیدن به اهداف مشترک دارند و اگر بتوانید این مسئله را برای آن‌ها روشن کنید، رسیدن به یک راه‌حل کاربردی، آسان‌تر است.

·برای حل تعارض، راه‌حل‌های مختلف را جمع‌آوری کنید و به یاد داشته باشید، هیچ ایده‌ای بد نیست. همچنین در مورد مزایا و معایب هر راه حل بحث کنید و با دو طرف به توافق برسید.

·پس از آن‌که راه‌حل‌های ممکن را مشخص کردید، به کارمندان فرصت دهید تا در مورد بهترین راه‌حل به توافق برسند.

· پس از رسیدن به یک راه‌حل، بهتر است با طرفین درگیری پس از چند روز یا چند هفته دوباره صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل دیگری وجود ندارد.

جمع‌بندی

بروز اختلاف در محیط کاری امری اجتناب ناپذیر است و هرکسی ممکن است در محل کار خود با این شرایط مواجه شود. برای مدیریت موثر اختلافات باید مشکل، مشخص و شفاف شود تا برای حل آن، بتوان به دنبال استراتژی های مناسبی گشت. همچنین به عنوان یک مدیر بسیار مهم است که به دو طرف اجازه دهید بدون حالت تدافعی، در محیطی آرام افکار و نگرانی‌های خود را بیان کنند و اطمینان حاصل کنید که طرف مقابل به خوبی گوش می‌دهد. همچنین در صورت نیاز از آن‌ها بخواهید از یکدیگر عذرخواهی یا روی یک راه‌حل مشترک برای حل اختلاف، تصمیم گیری کنند.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code