photo 2022 07 02 12 40 56

شانزدهمین دوره حراج تهران با فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پایان یافت و اثر رضا درخشانی با نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان رکورد این دوره را شکست.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛ شانزدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران عصر جمعه (دهم تیرماه) با اجرای حسین پاکدل و با حضور علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج تهران و جمعی از گالری‌داران، مجموعه‌داران و فعالان حوزه‌ هنرهای تجسمی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در این دوره از حراج تهران،  ۱۲۰ اثر همچون نقاشی، مجسمه، عکس و نقاشی دیجیتال از هنرمندان پیشکسوت ‌همچون کاظم چلیپا، سعید صادقی، احمد نصراللهی،  زنده‌یادان جمشید سماواتیان، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، بیژن نعمتی‌شریف، مرتضی ممیز، کامبیر درمبخش، عباس کیارستمی و هنرمندان جوان چون حسن روح‌الامین، حسین شاه‌طاهری، نفیسه صدیقی و علی شکری از هشتم تا دهم تیرماه برای فروش به نمایش گذاشته شد که هشتم و نهم تیرماه بخش نمایشگاهی و دهم تیرماه حراج این آثار برگزار شد.

فریده لاشایی، قاسم حاجی‌زاده، شهلا حبیبی، کریم نصر و محمد زحمتکش  از هنرمندان مطرح گیلانی، در شانزدهمین حراج تهران حضوری موفق داشتند.

اثری بدون‌ عنوان از مجموعه درخت از فریده لاشایی (رنگ‌روغن و گرافیت روی بوم) با کمینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۲ میلیارد تومان عرضه شد که با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر قاسم حاجی‌زاده با نام قفل‌زنان طهران (رنگ‌روغن روی پارچه کشیده شده روی بوم) با کمینه یک میلیارد تومان و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد که در نهایت با قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر شهلا حبیبی از مجموعه آفرینش (ترکیب‌مواد روی مقوا) با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شد و با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر کریم نصر با عنوان جشن انبه (اکریلیک روی بوم) با برآورد قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارائه و با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر محمد زحمتکش (از جنس فلز) با برآورد قیمت ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. جالب توجه است که اثر این هنرمند گیلانی با قیمتی بیش از برآورد کارشناسی به فروش رسیده است.

براساس فهرست شانزدهمین دوره حراج تهران، ۱۸ اثر با کمینه و بیشینه بالای یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شدند که آثار منصور قندریز (بدون عنوان) با ۶ تا ۷ میلیارد تومان، رضا درخشانی با عنوان شکار سیمرغ با ۶ تا ۷ میلیارد تومان، فریده لاشایی با عنوان خرگوش‌ها، مقدمه‌ای بر آلیس در سرزمین عجایب با ۴ تا ۵ میلیارد تومان و کوروش شیشه‌گران (اثر بدون عنوان)  با ۴ تا ۵ میلیارد تومان بالاترین تخمین قیمت را به خود اختصاص داده بودند که در نهایت اثر رضا درخشانی با نام شکار سیمرغ با قیمت ۸ میلیارد تومان رکورد این دوره را شکست.

حراج تهران سال ۱۳۹۱ به عنوان مجموعه‌ای مستقل و خصوصی شکل گرفت و به فضایی برای معرفی برترین‌های هنر مدرن و معاصر ایران از هنرمندان نام‌آشنا تا جوان تبدیل شده است. از اهداف اصلی این حراج همواره تقویت بازار داخلی به‌ عنوان زمینه و بستر بازار جهانی اعلام شده است و همکاری‌های گسترده‌ی آن با مجموعه‌داران و گالری‌ها در راستای تحقق این مهم است.

این حراج با تمرکز بر معرفی و فروش آثار هنرمندان مدرن و معاصر ایرانی، تابستان و زمستان هر سال برگزار می‌شود.

پانزدهمین دوره حراج تهران ۲۴ دی ۱۴۰۰ ویژه هنر مدرن ایران با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد و مجسمه شاعر نشسته اثر  پرویز تناولی به قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رکورد حراج را از آن خود کرد.