قاسم رضایی: در صورتی که متهمی تسلیم پلیس شود حتی یک تلنگر به او ممنوع و حرام است اما اگر شخصی به مأمور ما جسارت کند باید با او مقتدرانه برخورد شود.

گیل خبر/ جانشین فراجا با بیان اینکه عملکرد پلیس در شناسایی و دستگیری عاملان سرقت صندوق امانت بانک ملی سریع بود، گفت: اقدام نیروی انتظامی در این زمینه در دنیا بی‌نظیر بوده است.

به گزارش مهر، سردار قاسم رضایی سه شنبه در حاشیه اجرای طرح ضربتی دستگیری سارقان و خریداران اموال مسروقه در استان البرز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملکرد پلیس در شناسایی و دستگیری عاملان سرقت صندوق امانت بانک ملی سریع بود، اظهار کرد: اقدام نیروی انتظامی در این زمینه در دنیا بی‌نظیر بوده است.

با بیان اینکه فراجا تمام برنامه‌های خود را به منظور ایجاد امنیت و آرامش برای مردم هدف‌گذاری کرده است، گفت: در واقع مأموریت پلیس این است که آموزش و توجیه را برای مردم با هدف حفظ اموالشان داشته باشد.

رضایی در خصوص متهمانی که به کرات مرتکب سرقت می‌شوند گفت: نگاه ما این است که اقدامات تنبیهی باید به گونه‌ای باشد که مجرمان دیگر با نگاه اتهامی وارد جامعه نشوند. شاید زندان بردن و بیرون آمدن تأثیر زیادی نداشته باشد و در این بین انتظار ما از مجلس انقلابی این است که این مهم را رصد و علل را پیدا کرده و در صورتی که در قانون دچار ضعف هستیم بازنگری صورت بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سرقت‌های خرد به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است؛ به همین منظور باید قوانینی وضع کرد که بازدارنده باشد.

رضایی افزود: اینکه یک سارق بیش از چندین مورد سرقت را انجام می‌دهد و به زندان می‌رود و بعد از زندان نیز مرتکب اقدامات مجرمانه می‌شود نشان می‌دهد که قوانین موجود تأثیر زیادی بر ارتکاب جرم ندارند.

جانشین فراجا تأکید کرد: در حوزه قضائی نیز برخی قوانین دست دستگاه قضا را بسته و این مسائل در نهایت سبب اضطراب به مردم می‌شود و گاهی شاهد هستیم که در پرونده‌هایی مالباخته از شدت فشار روحی سکته کرده است. بر همین اساس انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که قانونی بازدارنده برای متهمان و مجرمان وضع و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز بتوانند بر اساس این قانون اقدام نمایند.

رضایی در ادامه به وضعیت البرز در مقابله با سرقت اشاره و اعلام کرد: نمره البرز در خصوص کشف و مقابله با سرقت ۸۵ است. در این استان مقرر شد تا پایان شهریور ماه نگهبان محله‌ها، باغبان و دشت بان ها سه برابر شود و بر همین اساس در مکان‌هایی که نیاز به نگهبان محله دارند نفرات مرتبط را شناسایی و معرفی شوند تا پلیس آنها را سازماندهی و در کنار مأموریت‌ها و گشت‌های پلیسی قرار بگیرند.

وی در جمع فرماندهان و مدیران انتظامی استان هم گفت: ناامنی، اوباشی گری و اخلال در نظم و امنیت عمومی خط قرمز ما است و در صورت مواجهه با این موارد با اقتدار با قانون گریزان برخورد خواهد شد.

جانشین فراجا با اشاره به لزوم پایش هوشمند عملیات‌های پلیس، گفت: فراجا یکی از سازمان‌های پیشرو در بحث هوشمندسازی است و ما باید با پشتکار بیشتر از تجهیزات نوین برای ارتقای بازدهی مأموریت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

رضایی با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی در مأموریت‌های پلیسی، خاطرنشان کرد: در صورتی که متهمی تسلیم پلیس شود حتی یک تلنگر به او ممنوع و حرام است اما اگر شخصی به مأمور ما جسارت کند باید با او مقتدرانه برخورد شود.

وی در پایان گفت: به همه مجرمان و هنجارشکنان هشدار می‌دهیم که دست از اعمال خلاف قانون بردارند، چراکه در صورت قانون شکنی با برخورد سخت فرزندان ملت در فراجا روبرو خواهند شد.