گزارش تصویری آئین بزرگداشت استاد احمد سمیعی گیلانی(پدر ویراستاری نوین ایران) درتالار مرکزی رشت

 آئین بزرگداشت استاد احمد سمیعی گیلانی(پدر ویراستاری نوین ایران)درتالار مرکزی رشت با حضور مسئولین و شهردار محترم رشت برگزار شد.

گیل خبر/  آئین بزرگداشت استاد احمد سمیعی گیلانی(پدر ویراستاری نوین ایران)درتالار مرکزی رشت با حضور مسئولین و شهردار محترم رشت برگزار شد.

به گزارش تسنیم،"استاد احمد سمیعی" پدر ویراستاری نوین ایران و یکی از مفاخر برجسته خطه سرسبز گیلان و ایران اسلامی است و بر زبان‌های فرانسه و انگلیسی احاطه دارد و از آشنایی وسیع با جریانات ادبی ایران و جهان برخوردار است.

احمد سمیعی گیلانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران لیسانس و از دانشکده ادبیات آن دانشگاه، در رشته زبان‌ شناسی همگانی، فوق‌لیسانس گرفت و در سال 1321 به خدمت راه‌آهن درآمد و در سمت‌های گوناگون تا معاونت دفتر مرکزی خدمت کرد.

وی در سال 1356 بازنشسته شد و دو سال با سازمان لغت‌نامه دهخدا همکاری می‌کرد و در مؤسسه انتشارات فرانکلین و سپس در سازمان ویرایش و تولید فنی دانشگاه آزاد به ‌ویراستاری اشتغال داشت و در همین دوران مدتی در دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت معلم و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تدریس پرداخت.

در سال‌های پس از انقلاب در بنگاه ترجمه و نشر کتاب، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انتشارات سروش، مرکز نشر دانشگاهی و بنیاد دائره‌المعارف به ویراستاری مشغول بود و همچنین در بسیاری از دانشگاه‌های استان و دانشگاه تربیت مدرس تهران و قم، آیین نگارش و ادبیات فارسی تدریس کرد.

به او پدر ویرایش در ایران لقب داده‌اند که کتاب ویرایش و نگارش او بیش از 20 سال است که هر سال بازنشر می‌شود و منبع اصلی تدریس ویرایش در دانشگاه‌های ایران است.

سمیعی مترجم و نویسنده‌ای صاحب‌نام است و در سال 1370 به عضویت پیوسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و وی مشاور علمی پژوهشگاه علوم انسانی، سردبیر نامه فرهنگستان‌، فصل‌نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

عکس: معصومه شبرنگ