منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟/ جدیدترین قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار آزاد

قیمت خودرو در سال گذشته با نوساناتی همراه بود. اما در اواخر سال بازار در وضعیت رکود قرار گرفت. آیا این رکود در سال آینده نیز ادامه دارد؟

گیل خبر/ به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو در سال گذشته با نوساناتی همراه بود. اگرچه در اواخر سال بازار خودرو در وضعیت رکودی قرار گرفت. به نظر می‌رسد خریداران همچنان منتظر نتایج مذاکرات وین هستند و از خرید خودرو خودداری می‌کنند.

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد گفت: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ بستگی به سیاست‌های مسئولین دارد. بازار در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشت.

او توضیح داد: به نظر می‌رسد مردم برای مسافرت‌های عیدانه خود به دنبال خرید خودرو هستند. اگر وضعیت بازار در چند روز آینده تغییری نکند، ممکن است تا اوایل سال ۱۴۰۱ نیز به همین شکل ادامه یابد و ثبات ایجاد شود.

عماد جعفری، کارشناس خودرو نیز توضیح داد: در هفته پایانی اسفند نیز به دلیل نوسان قیمت دلار که تحت تاثیر توقف مذاکرات بود قیمت برخی خودروها دوباره افزایش پیدا کرد. به نظر می‌رسد این روند افزایشی قیمت خودرو موقتی است.

قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو و در بازار آزاد

همچنین به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت تیبا امروز دوشنبه هشتم فروردین ۱۴۰۱ به ۱۸۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۵۳۰ میلیون تومان رسید.

قیمت سمند LX امروز با سه میلیون تومان کاهش نسبت به دیروز به ۲۶۳ میلیون تومان رسید. سمند EF۷ دوگانه سوز هم با ۲۵ میلیون تومان افزایش به ۳۵۰ میلیون و سمند سورن ELX با هفت میلیون تومان کاهش قیمت به ۲۷۰ میلیون تومان رسید.

پژو پارس امروز ۱۶ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با پنج میلیون تومان افزایش به ۵۳۰ میلیون تومان رسید. رانا LX امروز چهار میلیون تومان گران شد و ۲۸۴ میلیون تومان بود. رانا پلاس هم با ۱۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۴ میلیون تومان رسید.

قیمت پراید ۱۱۱ امروز دوشنبه هشتم فروردین ۱۴۰۱ با سه میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۸۴ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ امروز دو میلیون تومان کاهش قیمت داشت و ۱۵۷ میلیون تومان بود. تیبا امروز سه میلیون تومان گران‌تر از دیروز بود و ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رسید. کوئیک دنده‌ای هم با دو میلیون تومان افزایش قیمت امروز ۱۹۴ میلیون تومان بود.

وانت آریسان ارزان‌ترین خودرو تولیدی ایران‌خودرو در بازار آزاد محسوب می‌شود و در دسته وانت‌های تک‌کابین قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین خودرو سواری تولید شده ایران‌خودرو در بازار آزاد رانا Lx است. رانا با موتور TU۵ از نظر پیشرانه با خودروهای ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد. با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایران‌خودرو روانه بازار شد. بعد از رانا Lx، پژو ۴۰۵ و سمند LX ارزان‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب می‌آیند.

گران‌ترین خودرو داخلی ایران‌خودور دنا پلاس توربو اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور EF۷ توربو بهره می‌برد و مجهز به جعبه دنده شش‌سرعته است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایران‌خودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گران‌قیمت ایران‌خودرو به شمار می‌رود. همچنین قرار است نسخه اتوماتیک تارا به زودی وارد بازار شود.

پژو پارس اتوماتیک نیز ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودروهای گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد.

قیمت خودروهای سایپا

پراید ۱۳۲ ارزان‌ترین خودرو سایپا است. پراید وانت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های خانواده پراید دارد و پراید وانت پلاس نیز از کوئیک دنده‌ای و ساینا دنده‌ای قیمت بیشتری دارد. تیبا به عنوان جایگزین پراید روانه بازار شد و در حال حاضر مدل صندوقدار این خودرو ارزان‌ترین محصول تولیدی سایپا به شمار می‌رود.

بعد از تیبا صندوقدار، ساینا دنده‌ای ارزان‌ترین خودرو در حال تولید توسط سایپا محسوب می‌شود. ساینا دنده‌ای در واقع نسخه به روزرسانی شده تیبا است. تیبا دو یا تیبا هاچبک بعد از تیبا صندوقدار و ساینا، ارزان‌ترین خودرو تولید شده سایپا هستند.

همه تولیدات داخلی سایپا از جمله تیبا، تیبا ۲، ساینا، کوئیک، ساینا s، کوئیک در بخش پیشرانه یکسان هستند. این خودروها به یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی و جعبه دنده پنج سرعته مجهز شده‌اند.

گران‌ترین خودرو تولید داخل سایپا در بازار آزاد شاهین است. شاهین جدیدترین خودرو تولیدی سایپا نیز به شمار می‌رود. شاهین از نظر پیشرانه دارای همان موتور تیبا است که برای جبران توان ناکافی به توربو مجهز شده است. تنها خودرو شرکت سایپا با جعبه دنده اتوماتیک، کوئیک اتومات است. کوئیک اتوماتیک پلاس هم به تنها پیشرانه تولید شده سایپا یعنی M۱۵ مجهز شده است. بین مدل‌های مونتاژی سایپا نیز سیتروئن C۳ و کیا سراتو قیمت بیشتری دارند.