به بهانه سالروز خداحافظی اجباری مهندس قهرمانی از استانداری گیلان؛
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۰۹:۱۶ چاپ

گیل خبر/ بیش از یک دهه از پایان دوران استانداری مرحوم روح‌الله قهرمانی چابک در گیلان می‌گذرد اما همچنان نام و یاد وی به عنوان نماد و سمبل یک استاندار قوی و مردمی، در خاطره‌ها ثبت است.

استانداران متعددی قبل و بعد از قهرمانی چابک، عهده‌دار استانداری گیلان بودند اما هیچ‌یک نتوانستند به محبوبیت وی در میان مردم دست یابند.

به بهانه ۱۴ اسفند، سالروز خداحافظی اجباری روح الله قهرمانی از استانداری گیلان و در این روزها که نبودِ مهندس قهرمانی بیش از پیش در استان گیلان حس می‌شود، نگاهی داشته‌ایم به ویژگی‌‌های شخصیتی و مدیریتی او که خواندنش خالی از لطف نیست.

قهرمانی برخلاف برخی از استانداران دیگر، مدارج و پایه‌های مدیریتی را یک به یک طی کرد تا به سکانداری استانداری گیلان رسید و از این حیث یک کارشناس و کاردان حرفه‌ای بود‌ و به همین سبب بود که از افراد و مدیران متخصص وزارت کشوری در جایگاه اصلیشان استفاده می‌کرد.

برخلاف آقایانی که تحصیلاتشان کوچک‌ترین ارتباطی با حوزه مدیریت یک استان ندارد، تحصیلات مرحوم قهرمانی چابک مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه ITI آمریکا، فوق لیسانس مدیریت و دکترای اقتصاد بوده است و از این لحاظ وی یک‌ نخبه علمی و یک مدیر کارکشته اجرایی بود.

قهرمانی از جنس مردم و برای خدمت واقعی به مردم به میدان آمده بود، حرکات و رفتارش تصنعی نبود و به قول معروف «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند»، برخلاف آنان که حتی با یدک کشیدن عنوان نمایندگی مردم، خدمت به مردم اولویت آخر برنامه‌هایشان است.

مهندس قهرمانی به گواه آمار و قرائن شواهد، با عملکرد خوب خود توانسته بود حتی بر محبوبیت رئیس‌جمهور وقت ایران در استان نیز بیفزاید، در حالی که مدیران بعدی، نه تنها تاثیر مثبتی نگذاشتند، بلکه تیشه بر ریشه محبوبیت روسای جمهور خود نیز زدند.

روح‌الله قهرمانی چابک به گواه همگان از هرگونه انتصابات قومی پرهیز می‌نمود و اصل شایسته‌سالاری مبنای انتصاباتش بود و نه اهل این شهر و آن شهر بودن و دوستی و رفاقت‌های دیرینه!

قهرمانی اهل تعامل و گفتگو بود، اما اهل معامله هرگز و همین ویژگی وی سبب شد که مغضوب برخی افراد و شخصیت‌ها قرار گیرد و چه خون جگرهایی که از نمایندگان خودی و غیرخودی خورد...

در زمان قهرمانی، گیلان بنا به اعلام مراجع ذیصلاح بین المللی و وزارت دارایی و اقتصادی و ریاست جمهوری بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی را در بین همه استان های کشور داشته و استان اول کشور بوده است، حال اما گیلان حتی از جذب سرمایه‌گذاران داخلی نیز بازمانده است چه برسد به سرمایه‌گذاری خارجی!

قهرمانی چابک یک مدیر اجرایی و عملگرا بود که به مفاهیم توسعه و پیشرفت تسلط و اعتقاد داشت و جوان‌گرایی و استفاده از جوانان در پست‌های مختلف، یکی از راهبردهای کلیدی مدیریت وی در استان بود، برخلاف کسانی که برای مدیریت استان، صرفا به حرف‌درمانی مشغولند.

مدیریت میدانی و حضور دلگرم‌کننده روح‌الله قهرمانی به عنوان استاندار وقت گیلان در سرما و برف سنگین و جانسوز سال ۸۶، برای مردمی که تجربه تلخ مدیریت بحران برف در سال ۸۳ را از سر گذرانده بودند، تفاوت‌ها را رقم زد و جایگاه قهرمانی در میان مردم را بالا و بالاتر برد.

شعرخوانی بغض‌آلود روح‌الله قهرمانی در مراسم خداحافظی وی از استانداری گیلان، تصویری است که شاید هیچ‌گاه از خاطره تصویری گیلانیان پاک نشود و تشییع پیکر باشکوه وی در سال ۹۶، بار دیگر محبوبیت خاص و منحصر به فرد مهندس قهرمانی در میان مردم را به تصویر کشید، در حالی که کمتر کسی به یاد دارد چنین جمعیتی برای وداع و تشییع مدیری دولتی در گیلان و حتی کشور، به صحنه آمده باشند.

همه این ویژگی‌ها و خصایص است که میان یک استاندار قوی و مردمی همچون روح‌الله قهرمانی چابک با سایرین، تفاوت فاحش و معنادار ایجاد می‌کند.

در آستانه روز درختکاری و در روزهایی که دیگر حتی سایه‌ای از مدیریت قوی و مردمی قهرمانی و قهرمانی‌ها در گیلان دیده نمی‌شود، چه بهتر است که به قول شاعر «جای مردان سیاست بنشانیم درخت که هوا تازه شود...»