در آستانه سفر رییس جمهور؛
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۰:۲۵ چاپ

گیل خبر/ مطهره احمدی: پس از گذشت ۶ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم و به راه افتادن قطار سفرهای استانی دولت، قرار است رییس جمهور و هیات دولت، در سفری یک روزه، جمعه این هفته میهمان گیلانیان باشند.

مردم گیلان زمین، همچون مردم جای جای ایران پهناور پس از روی کار آمدن دولت جدید نسبت به رفع بسیاری از مشکلات امید داشته و اقدامات دولت سیزدهم را، راه حلی برای مشکلات اقتصادی و معیشتی خود میدانند و بی صبرانه منتظر سفر اعضای هیات دولت و به سر رسیدن بسیاری از وعده‌ها و تکمیل پروژه‌های نافرجام هستند.

نکته قابل تامل‌تر این که استان گیلان در سال ۱۳۱۶، در اولین تقسیمات کشوری به عنوان استان یکم قلمداد می‌شد، که این خود می‌تواند نشان دهنده توجه حاکمیت به گیلان در آن زمان باشد.

با وجود این که گیلان در دهه گذشته جزو استان های با کمترین افزایش جمعیت بوده، اما در آخرین سرشماری جمعیت در سال ۹۵ به لحاظ سرانه جمعیتی  در مرتبه دهم کشور قرار گرفته است.

جای تعجب است که چگونه در سفرهای رئیس جمهور که به نوعی نشان دهنده اهمیت بخشیدن به استان‌هاست و یا در انتخاب استاندار که امری مهم برای یک استان می‌باشد، گیلان در قدم هجدهم رییسی قرار گرفته است.

برخی از منتقدین، اقدامات استاندار فعلی گیلان را یکی از دلایل تعلل پیش آمده در سفر رییس جمهور به گیلان می‌دانند. با توجه به پیشینه گیلان و اهمیت استان به لحاظ استراتژیک ، گیلانیان پیش از این منتظر سفر رییسی به استان بوده‌اند و حالا به دنبال علت این بی‌مهری هستند.

اسدالله عباسی که در مدت زمان کوتاه تصمیماتش، حداقل در انتصاب سرپرست‌ها، ادارات کل و فرمانداری‌ها حواشی بسیاری را به همراه داشته، شاید نگاهی جامع به مشکلات فعلی گیلان نداشته است و یا آن ها را در الویت برنامه‌های خود قرار نداده باشد.

عباسی که در جلسه معارفه، فسادستیزی و مبارزه با باندبازی را از برنامه های مدیریتی خود برشمرده بود، حال اخباری از توجه ویژه به مدیران زادگاهش، عدم بکارگیری از ظرفیت بانوان و جوانان و استفاده از افراد با تخصص‌های غیرمرتبط و... ، وی را مورد نقد بسیاری قرار داده و صدای بسیاری از منتقدین و حتی حامیان دولت فعلی را درآورده است.

در این بین فقط می‌توان امیدوار بود که با حضور آیت الله رییسی در گیلان از پروژه های عمرانی همچون راه آهن رشت-منطقه آزادانزلی، راه آهن رشت-آستارا و قطعه ناتمام آزادراه قزوین-رشت که درمحدوده رودبار توقف داشته و چندین سال چشم انتظاری گیلانیان را به همراه دارد، بازدید شده و در پیشرفت آنان تسریع صورت گیرد.

همچنین کارخانه‌ های غیرفعال که رییسی در منصب ریاست قوه قضاییه به آن ها سرکشی کرده و پیگیر آنان بود، تعیین تکلیف شده و با راه اندازی مجدد سبب اشتغال زایی و رشد اقتصادی استان شود.

همچنین امید است مشکلات زیست محیطی که این روزها تالاب انزلی را به سوی نابودی می برد و یا تعلل در احداث زباله سوزهای سراوان که سبب اختلال در زندگی ساکنین سراوان و شهرهای اطراف و همینطور نابودی اکوسیستم چند میلیون ساله جنگل‌ها شده است، بررسی شده و با عزم جدی از سوی مسئولین امر انجام گیرد.

حال باید دید نگاه دولت ریسی به گیلان به مانند اولین تقسیمات کشوری، استان یکم، باتوجه به جمعیت، دهم و یا مانند انتخاب استاندارش هجدهم است؟

این سفر سبب افزایش محبوبیت وی میشود و یا بازهم گیلانیان، مطالبه گر ناراضی از وضعیت موجود باقی خواهند ماند‌.