رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ ۱۱:۰۲ چاپ
خواهرخواندگی رشت و لیریای پرتغال

در ایران خواهرخواندگی شهرهای مختلف، پیش و پس از انقلاب اسلامی امری متداول بوده است. این قراردادها درواقع بین شهرهایی بسته می شود که به نوعی از نظر فرهنگی اقتصادی و یا شکل و شمایل ظاهری شهر با هم متناسب هستند. در حال حاضر شهرها و شهرستان ها در ایران بیش از 230 خواهرخوانده ملی و بین المللی دارند. شهر تهران با بیش از 24 خواهر خواند و پس از آن یزد و اصفهان هرکدام با (به ترتیب) 20 و 17 خواهر خوانده بیشترین خواهرخوانده‌ها را بین دیگر شهرهای ایران دارند.

خواهرخواندگی دوشهر صرفا قراردادی فرهنگی نیست و مزایای بسیار زیاد اقتصادی را نیز به همراه دارد. برای مثال دو شهر خواهرخواندگی برلین آلمان با شهر ماسال در استان گیلان تا قبل از پاندمی کرونا سالانه تا 100 هزار نفر توریست آلمانی را جذب این شهر زیبا می کرد که هم موجب معرفی زیبایی‌ها و فرهنگ غنی منطقه به اروپایی ها و دیگر نقاط جهان می شد و هم رونق اقتصادی بسیاری به همراه داشت.

شباهت شهرهای استان گیلان با مناطق مختلف اروپایی و البته زیبایی خیره کننده آن، پتانسیل بسیار بالایی برای عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهرهای مختلف را به وجود می‌آورد. برای مثال در سالهای گذشته شاهد خواهرخواندگی شهر رشت با شهرهایی مانند ترابوزان ترکیه، کوتائیسی گرجستان، قازان روسیه، غرم تاجیکستان، مولتان پاکستان، آستارای ایران، آستاراخان روسیه و شوئبیش هال آلمان بوده ایم. در حال حاضر نیز مسئولان در حال رایزنی با کشور پرتغال برای عقد قراردادخواهرخواندگی با شهر لیریای این کشور هستند.  

شهردار رشت در مصاحبه با تسنیم از تلاش برای عقد خواهرخواندگی این دوشهر خبر داد و افزود: "در عرصه رویدادهای بین‌المللی، قراردادهای خواهرخواندگی همواره به صورت کاغذی رد و بدل می‌شد اما تلاش ما این است که بتوانیم از این فرصت‌ها به نفع شهر رشت استفاده‌ کنیم. قرارداد خواهرخواندگی با شهر لیریای پرتغال به عنوان شهر خلاق در دستور کار ما قرار گرفته است تا جذب گردشگر بتواند برای ما مزیت اقتصادی خوبی در سبد خانوار داشته باشد.

به نقل از ویکی‌پدیا "خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال ۱۹۸۶ ادامه داشت هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیراً ورزشی را شامل می‌شود در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی و آمریکایی اصطلاح خواهر خواندگی رواج بیشتری دارد. علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبان های دنیا، شهر واژه‌ای مؤنث است."

رونق گردشگری شاید مهم‌ترین دستاورد برقراری این قراردادها باشد، پس نحوه معرفی این شهرها به شهروندان دو کشور بسیار حائز اهمیت است. مطمئنا همانطور که بسیاری از شهروندان لیریای پرتغال از شهر رشت در ایران بی خبرند، شهروندان رشت نیز اطلاعات جامعی در مورد این شهر ندارند. به  همین جهت در ادامه این مقاله به معرفی این شهر و بررسی روش‌های موجود برای سفر به این شهر می‌پردازیم.

شهر لیریای پرتغال  در 115 کیلومتری شمال لیسبون، پایتخت پرتغال، قرار دارد و در واقع  چهارمین شهر بزرگ منطقه لیریا در پرتغال است در سال 2021 جمعیت این شهر در حدود 129هزار نفر تخمین زده شده است. این شهر در منطقه ای با آب و هوای مدیترانه ای قرار دارد که میانگین دمای آن در طول سال 16 درجه سانتی گراد بوده است. شهروندان این شهر تابستان هایی گرم و زمستان هایی غالبا سرد را تجربه می کنند. این شهر علاوه بر جاذبه های تاریخی متعدد، به صورت سالانه میزبان جشنواره های متنوع هنری می باشد.

از غذاهای متنوع این شهر می توان به انواع خورشت ماهی و گوشت اشاره کرد. همچنین اشاره به کیک‌ها و شیرینی‌های خاص و منحصر به فرد نیز خالی از لطف نخواهد بود. اقتصاد این شهر وابسته به صنایع سبک می‌باشد. شهروندان این شهر در کنار اشتغال در صنایع وابسته به پلاستیک و همچنین در صنایع غذایی نیز مشغول می باشند. کشاورزی و توریسم هم نقش به سزایی در رونق اقتصادی این شهر ایفا می کنند.

در حال حاضر این شهر با شهرهایی توکوشیمای ژاپن، ستوبال پرتغال، سن موردفوسه فرانسه، مارینگای برزیل، اولیونزای اسپانیا، اولاواریای آرژانتین، سائوفیلیپ کیپ ورد، راین آلمان، هالتون بریتانیا، تانگلینگ چین، نامپولای موزامبیک، کان‌فوسنگغیو فرانسه و پنگلای چین قرار داد خواهرخواندگی دارد و امیدواریم به زودی نیز شهر رشت در این لیست قرار گیرد.

فراموش نکنید که برای سفر به کشور پرتغال و دیدن این شهر زیبا، مانند هر سفر اروپایی دیگر نیاز به اخذ ویزای شینگن می‌باشد. امید است تا مسئولین نیز، آنطور که شایسته است به معرفی شهر زیبای رشت بپردازند و آوازه این نگین زیبای استان گیلان و ایران را نه تنها  به گوش مردم لیریای پرتغال بلکه به گوش تمامی مردم جهان برسانند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code