طبق مطالعات جدید، احتمال مرده‌زایی در مادران بارداری که واکسن نزده و به کووید-۱۹ مبتلا شده باشند دو برابر بارداران سالم است.

گیل خبر/ به نقل از همشهری؛ ریسک مرده‌زایی یا مرگ حین زایمان در زنان بارداری که به‌گونه دلتای کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند بسیار بیشتر است.  ۲مطالعه جدید که در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر شده است، نشان می‌دهد خطر به دنیا آوردن جنین مرده در مادران کووید-۱۹ مثبت نسبت به زنان باردار سالم، دوبرابر است.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، محققان گزارش‌هایی از سراسر دنیا درباره افزایش بی‌سابقه زنان بارداری که به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند را برای این مطالعات مورد بررسی قرار دادند. دکتر الی راگسدال، مدیر بخش جنینی در مرکز پزشکی کلیولند گفت: ما شاهد حجم بالا از شرایط پیچیده بارداری به واسطه درگیری با بیماری کووید-۱۹ هستیم. این شرایط خطرناک و پیچیده شامل زایمان‌های زودرس، فشار خون بالای غیرمعمول در زنان باردار و همچنین از بین رفتن جنین است. یکی از این دو مطالعه نتایج بیش از ۱.۲ میلیون بارداری در سراسر دنیا از اسفند ۹۹ تا مهر امسال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است تا میزان خطر مرگ مادر و جنین را در دوره پاندمی ارزیابی کند.
 

ارتباط مرده‌زایی با گونه دلتا

پیش از شیوع کووید-۱۹، مرده‌زایی در آمریکا بسیار نادر بود و ۰.۵۹ درصد از بارداری‌ها منجر به این اتفاق تلخ می‌شد. این آمار حتی با وجود شروع همه‌گیری کرونا نیز باز ثابت بود و به ۰.۶۴ درصد در میان زنان باردار رسید. اما به‌گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، رفته رفته نرخ مرده‌زایی در میان مادران بارداری که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند به ۰.۹۸ درصد رسید. به‌محض اینکه گونه مسری‌تر دلتا در اوایل تابستان شروع به انتشار و چرخیدن در دنیا کرد، این نرخ به‌طور قابل انتظاری بالا رفت و ۲.۷ درصد زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ جنین خود را مرده به دنیا آوردند.

 
نویسندگان این مطالعه معتقدند که مستندات تشخیص کووید-۱۹ با افزایش ریسک مرده‌زایی مرتبط است: اگرچه روی هم رفته مرده زایی، همچنان یک اتفاق نادر در مادران باردار است اما این اتفاق در دوره تسلط گونه دلتا در دنیا بیشتر رخ داده است.

این مطالعه ثابت نکرده است که آیا گونه دلتا به‌طور خاص منجر به مرگ جنین می‌شود اما متخصصان زنان و زایمان تفاوت قابل‌توجهی در میزان اکسیژن رسانی از طریق خون به جنین بین مادران بیمار و غیربیمار مشاهده کردند. راگسدال می‌گوید او و همکارانش دریافتند که زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ به‌سختی می‌توانند خون حاوی اکسیژن برای رشد جنین را تامین کنند.

 
اوافزود: ما در طول مشاهداتمان متوجه نقاطی از جفت شدیم که از اکسیژن محروم مانده است. درحالی‌که جفت منبع اکسیژن جنین و بقای بارداری است. البته در تجزیه و تحلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شرایط واکسیناسیون مادران درنظر گرفته نشده اما مشخص شده است که زنان باردار واکسینه نشده ممکن است به‌طور خاص‌تری در خطر ابتلا و عواقبت آن باشند.
 

خطر مرگ برای مادران

به‌گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در میان ۳۴ هزار و ۱۶ زن باردار کووید-۱۹ مثبت، ۳۴۸ بارداری منجر به مرگ جنین شد. بیش از اینها البته، ویروس می‌تواند برای خود مادر نیز مرگبار باشد به‌ویژه اینکه اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشد.

یک گزارش جداگانه از این مرکز به مرگ ۱۵ زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ در می‌سی‌سی‌پی پرداخته است. تقریبا همه آنها به‌نحوی درگیر بیماری مزمن زمینه‌ای مانند فشار خون بالا و دیابت بوده‌اند. هیچ‌کدام نیز به‌طور کامل واکسینه نشده بودند. در مهر گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نسبت به واکسیناسیون زنان باردار، مادران شیرده و زنانی که قصد بارداری دارند علیه کووید-۱۹ هشدار داد. در آن زمان، کمتر از یک‌سوم از زنان باردار واکسن کووید زده بودند. اما با وجود هشدارها و توصیه‌های مکرر سازمان بهداشت جهانی و مراکز پیشگیری از بیماری‌ها، همچنان زنان باردار از انجام واکسیناسیون به‌دلیل تفکر غلط تأثیر منفی روی جنین، خودداری می‌کنند و این در حالی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بارداری را در فهرست شرایط زمینه ای خطرناک قرارداده است.

دکتر زاکبا هندرسون، معاون پزشکی و بهداشت مرکز درمانی دیمز گفت: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد با واکسیناسیون مشکلی برای مادر و جنین رخ نمی‌دهد. بلکه همه شواهد به ایمنی‌زایی بر اثر واکسن اشاره دارند.

مطالعات نشان می‌دهد بیماران کووید-۱۹ باردار علامت دار بیش از دو برابر به نسبت بیماران غیرباردار مبتلا به کووید، ممکن است کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه و دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور بکشد و بنابراین احتمال مرگ آنها نیز بیشتر است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code