نمایندگان مجلس با درخواست تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد موافقت کردند.

گیل خبر/ به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با درخواست جبار کوچکی نژاد نماینده رشت برای تحقیق و تفحص از «نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد» با ۱۷۴ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدمهدی مفتح با اشاره به درخواست جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت درباره  تحقیق و تفحصی بر اساس گزارشات دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد که تخلفاتی دارد بر اساس ماده ۲۱۲ ایین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون اقدام کردیم.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به متن تحقیق و تفحص، عنوان کرد: سوال اصلی این بود که دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی دارد که بر اساس ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم و سوال فرعی نیز این بود که چرا دولت قانون را اجرا نمی کند؟

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه ای ابتدا اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ در اختیار متقاضی تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ متقاضی مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۸ کمیسیون که با حضور ۱۷ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضی تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

کوچکی نژاد: دولت قبل، بودجه 8 میلیارد دلاری کالاهای اساسی سال جاری را ظرف 4 ماه خرج کرد

به نقل از فارس، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس  در تشریح علت تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت سابق در ماجرای ارز 4200 تومانی، به عنوان نماینده متقاضیان این درخواست اظهار داشت: ارز 4200 تومانی بر مبنای قانون گذاشته نشد بلکه آقای اسحاق جهانگیری به یک باره تصمیم گرفت وقتی ارز جهش پیدا کرد، ارز 4200 تومانی را بر مبنای واردات قرار دهد و آن زمان هرچه نمایندگان سوال کردند پاسخ قانع کننده ای دریافت نشد.

وی با بیان اینکه در وهله اول ارز 4200 تومانی به همه کالاها، حتی کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شد که ما گزارش های آن را از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دریافت کردیم افزود: این اقدام باعث شد بخشی از منابع هدر رود که بعد از آن گفتند این ارز صرفا به 18 کالا اختصاص یابد که در سفره مردم تاثیر بگذارد اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس باز هم کالاهای ضروری با همان ارز اصلی تامین می شد که در این رابطه دلالانی نیز دستگیر شدند که از منابع ارز 4200 تومانی سوءاستفاده می کردند در حالی که این ارز برای دهک های پایین بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم همچنان کالاهای ضروری را به سختی تامین می کنند و به خاطر عدم تغذیه مناسب دچار مشکل هستند و برای تامین برنج، گوشت و مرغ و برخی کالاهای دیگر با مشکل مواجه اند؛ حتی ارز 4200 تومانی به دلیل واردات برخی از کالاهای غیر ضروری به تولید داخلی نیز آسیب زد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه 60 میلیارد دلار از سال 97 برای ارز 4200 تومانی اختصاص داده شد، یادآور شد: در سال 1400 گزارش آمد که 8 میلیارد دلار در بودجه برای این ارز اختصاص داده شد و دولت در 4 ماه اول آن را مصرف کرد اما چیزی در سفره مردم دیده نشد. همچنین از سوی دولت جدید درخواست داده شد که اگر می خواهیم نتیجه بگیریم باید این میزان به 18 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به بخش دوم این تحقیق و تفحص گفت: در این خصوص شورایی داریم که قوانینی دارد تا حقوق و دستمزد را متعادل کند و امروز این موضوع دغدغه همه نمایندگان است چرا که تفاوت پرداخت ها مشکل ساز شده است.