رژیم صهیونیستی به خوبی از مجموع توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و به این موضوع آگاه است که ایران درباره امنیت خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا،‌ سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی این رژیم برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اظهار کرد:‌ ما هیچ‌گاه تهدید رژیم صهیونیستی برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفته‌ایم چرا که ذات این رژیم بحران‌آفرینی و ریشه‌های آن در ایجاد ناامنی است. در همین راستا هیچ گونه محیط امنی را برنمی‌تابد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا این مذاکرات منجر به بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض خواهد شد و زمان این موضوع کی خواهد بود، گفت:‌ آنچه که من در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور مطرح کردم این بود که ما تا بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور فاصله داریم و زود است که اکنون در مورد این موضوع صحبت کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در این نشست که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص مذاکره دوجانبه بین ایران و آمریکا در یک کشور ثالث تصریح کرد:‌ بین ایران و آمریکا مدت‌هاست که گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام تماس و یا ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا به مانند دوران ترامپ یک جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، تصریح کرد: در مورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح کردن این گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حقابه ایران از هیرمند و اینکه آیا در مورد این موضوع مذاکراتی بین تهران و طالبان صورت گرفته و طالبان این حقابه را براساس قراردادی که وجود دارد به رسمیت می‌شناسد یا نه،‌ گفت:‌ آنچه که به عنوان قرارداد هیرمند شناخته می‌شود مربوط به سال ۱۳۵۱ است و هیچ‌گاه این موارد با آمدن و رفتن دولت‌ها و هیئت‌های حاکمه در کشورها تغییر نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت:‌ در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به برخی از تعهدات خود در این قرارداد به ویژه براساس بند ۳ پایبند نبوده‌اند. نهاد مسئول و اجرای این قرارداد کمیساریای عالی آب دو کشور است که از طرف ایران این مسئولیت بر عهده وزارت نیرو است و همواره این موضوع از سوی این وزارتخانه پیگیری شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در این نشست در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه در بحران اخیر ایجاد شده بین بیروت و ریاض مقامات وزارت خارجه عربستان عامل اصلی مشکلات درلبنان را حزب‌الله که یکی از متحدان اصلی ایران در منطقه است دانسته است و با توجه به این نوع موضع‌گیری از سوی مقامات سعودی گفت‌ؤگوهای ایران و عربستان چگونه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: گفت‌وگوهای ما با عربستان در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم و در واقع دوستان ما موضوع صحبت ما با کسی نیستند. ما همواره در کنار دوستان خود قرار داشته و داریم.

خطیب زاده ادامه داد:‌ دولت ریاض خود می‌داند که سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها مدت‌هاست که اثر خود را از دست داده است. ما در کنار مردم یمن و دوستان‌مان ایستاده‌ایم.

وی همچنین در ارتباط با توییت اخیر اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ارتباط با زمان آغاز مذاکرات وین و اظهارات آقای باقری در این زمینه گفت: من توییت آقای اولیانوف را ندیده‌ام و در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شده‌اند و پیش از پایان ماه نوامبر این دور از گفت‌وگوها انجام می‌شود. البته تاریخ قطعی آن طی هفته جاری بعد از مشورت با دیگر کشورهای ۱+۴ اعلام خواهد شد،‌تاریخی که مناسب همه طرف ها باشد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونین گفت:‌در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات به مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود. گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن بست وین خارج شود ولی اگر آمریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد شرایط سختی وجود خواهد داشت.

خطیب زاده همچنین در این نشست اعلام کرد که طی دو هفته آینده اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه در تهران برگزار خواهد شد.

وی در مورد خبر منتشر شده مبنی بر اهدای ۲۰۰۰ ماسک توسط کره جنوبی به یکی از بیمارستان‌ها در تهران و اینکه آیا این خبر طنز است و نگاه ایران به این خبر و اقدام کره جنوبی چیست، گفت: طنز نیست.

خطیب زاده در پاسخ به همین خبرنگارگفت: البته اجازه بدهید همین موضوع را در حد طنز نگه داریم. مردم کره جنوبی در جاهای مختلف نشان داده‌اند با آنچه که دولت کره در قبال ایران نشان داده به نوعی نارضایتی دارند و ما این را در موضوعات مختلف احساس می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ما سعی کرده‌ایم موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست‌های دولت کره در قبال پول‌های بلوکه شده ایران در کره است را از برخی از مسائل دیگر جدا کنیم تا کمترین تأثیر را بر روابط دو کشور بگذارد.

وی ادامه داد:  فکر می‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست کشور و ملت دیگری در جیبش باشد. این پول‌ها متعلق به ملت ایران است، باید به مردم ایران بازگردانده شود. تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته ولی به اندازه کافی نبوده است. ما در وزارت خارجه با بانک مرکزی و همچنین طرف کره‌ای صحبت کرده‌ایم، ارتباط داریم. اراده‌ای در این زمینه وجود دارد ولی محقق نشده است و باید سعی کنیم که این موضوع محقق شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code