دغدغه های فرهنگی(16)؛مهردادبخشی
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۱:۴۹ چاپ

گیل خبر/ در پی فراخوان پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر به منظور طرح مباحث حرفه‌ای و بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و همچنین ایجاد گفتمان توسعه فرهنگی توسط متخصصین امر در استان گیلان، از این پس ذیل عنوان "دغدغه‌های فرهنگی" شاهد مقالات، نقطه نظرات، نقدها و یادداشت های هنرمندان و فعالان فرهنگی خواهیم بود.

در شانزدهمین شماره از سلسله مطالب "دغدغه‌های فرهنگی"یادداشت مهرداد بخشی،یکی از نخبگان فرهنگی هنری استان،بازیگر و کارشناس مدیریت فرهنگی را میخوانیم:

سالهاست این اندیشه در ذهن من و بسیاری از هنرمندان جا خوش کرده که در سیستم مدیریت کلان تصدی امور مرتبط با فرهنگ و هنر ،تنها جایگاهیست که میتوان هر گزینه ای که ملاکهای مدیریت در جایگاههای دیگری را ندارد به عنوان مدیر منصوب کرد .

متاسفانه در دوره یازدهم و دوازدهم فقدان تدبیر، سوسوی امید را از ذهن هنرمندان استان دور کرد و تبدیل به سرخوردگی شد.سکوت هنرمندان بیشتر از همه نشانه دلسردی و دلزدگی است هیچ تدبیری در کلیه زمینه های فرهنگی و هنری اتفاق نیفتاد. انجمن های هنری تنها نگاهشان معطوف به مرکز شد و چشم امید از متولی استان بستند.

نه تنهاهیچ چاره و برنامه ای در جهت رفع مشکلات هنرمندان اتفاق نیفتاد، بلکه درمواردی حق و حقوق هنرمندان هم پایمال شد و هر موفقیتی که با درایت و ذوق شخصی هنرمندان به ثمر نشست مورد مصادره قرار گرفت.در زمینه زیرساختهای فرهنگی بدلیل عدم حمایت و سو مدیریت بسیاری از مکانهای فرهنگی به مرز ورشکستگی و تعطیلی رسیده چرا که متاسفانه مدیران مربوطه شناختی از هنر و فرهنگ جاری در بطن جامعه، ارتباط هنر واقتصاد و ایجاد چرخه مالی هیچ تخصص و برنامه ای نداشتند .

در این چند سال از رفتار مدیران دریافتیم که هنرمند را تنها به عنوان یک علاقمند بی نیاز میبینند نه فردی که از این راه امرار معاش میکند و نبود و اثر هنری تاثیری در جامعه ندارد و اگر نباشد هم اتفاقی خاصی نمی افتد و هنرمند مطالبه گر مورد غضب مدیران.

سخن کوتاه میکنم، به نمایندگی از هنرمندان استان حضور جناب اقای عباسی را به عنوان استاندار جدید به فال نیک میگیریم و انتظار داریم انتخاب فردی اصلح با دغدغدهای هنرمندان را فراموش نکنند و در جهت انتخاب فردی که جدا از مقوله علم و اگاهی باید قابلیت اجرایی و سابقه کاملا مرتبط با امور هنری داشته باشد با هنرمندان هم اندیشی اتفاق بیفتد. فضای هنر نیز باید تحت تاثیر بیانیه گام دوم انقلاب باشد،تا در زمینه فرهنگ و هنر استان فصلی نو اغاز شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code