گیل خبر/ مژگان شفاعتی

آقای معاون بهداشت وزارت بهداشت!


مخالفین واکسن کرونا، نه با مسوولان که با خودشان هم در " ستیز" نیستند که آنها را " واکسن ستیز" معرفی می کنید

این روزها خبر خرید چندین هزار دوز واکسن کرونا و همچنین اهدای آن از سوی کشورهای مختلف در راس خبرهای مهم کشورمان قرار دارد.

این اخبار مسرت بخش، نوید پایان روزهای تلخی است که شاهد از دست دادن عزیزمان بر اثر عدم دریافت واکسن بودیم، اگر چه هنوز بر اثر گزارشات روزانه وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان و درگذشتگان کرونا، سیر صعودی دارد.

اما آنچه که این روزها در بمباران اخبار کرونایی بیشتربه چشم می آید، تجمع اقشار مختلف جامعه تحت عنوان " نه به واکسن اجباری" و در مقابل، اجبار دولتمردان و تنگ کردن عرصه برای تزریق واکسن است.

دولتمردان کشورمان برای استفاده مردم از خدمات عمومی ،همچون مراکز بهداشتی، درمانی، مسافرت های داخلی و خارجی، استفاده از هتل ها و اقامتگاه ها، خدمات بانکی و ...ارائه کارت واکسن را اجباری کرده اند

اینکه دولت به فکر مردم و حفظ و حراست از آنها در عرصه های مختلف است، شکی نیست؛ ولی چرا برای یکبار در کشورمان مسوول یا سازمانی حاضر نمی شود، گوش شنوایی داشته و دلایل منتقدین را هم بشنود و به دنبال راهکار باشد؟!.

رسانه بعنوان یکی از ابزار انتقال اطلاعات بین طیف های مختلف جامعه، می تواند در این راستا راهگشا باشد. و لذا نگارنده متن در نظر دارد در ادامه به دلایل مخالفین واکسن کرونا پرداخته و قضاوت را بر عهده مخاطبین بگذارد.

در اول اردیبهشت سال جاری، خبرگزاری میزان، خبری با تیتر واکسن های تقلبی؛چالش این روزهای جهان را منتشر و خبر داد : سازمان بهداشت جهانی و اینترپل، به تازگی نگرانی خود را در مورد افزایش واکسن‌های جعلی ویروس کرونا ابراز کرده‎اند.

این خبر گزاری در ادامه نسبت به تزریق واکسن های تقلبی هشدار داده و به گزارش «ساوث چاینا مورنینگ پست»، این زنگ خطر تهدید تجارت غیرقانونی و کالا‌های تقلبی را برجسته می‌کند؛ اگر این موضوع کنترل نشود، درصورتی که جهان با بحران بهداشتی و اقتصادی بی سابقه‌ای روبرو است، امکان رشد صنعت غیرقانونی وجود خواهد داشت.

برای مصرف کنندگان، خطرات فراتر از دریافت واکسنی است که هیچ گونه محافظتی در برابر ویروس ارائه نمی‌دهد؛ محصولات تقلبی ممکن است آنچه را که ادعا می‌شود انجام ندهند و مواد تشکیل دهنده آن‌ها می‌توانند اثرات سوئی ایجاد کنند یا با دارو‌های اساسی، تداخل کنند.
دارو‌های غیراستاندارد و جعلی همچنین می‌توانند احساس کاذب ایمن بودن ایجاد کنند و فرد را در معرض ابتلا قرار دهند و خطر انتقال بیماری به دیگران را افزایش دهند.

در 11 مرداد سال جاری بود که یک خبر بین اخبار کرونایی، وحشت و اضطراب مردم کشورمان را چندین برابر کرد. در این خبر،رییس سازمان غذا و دارو نسبت به احتمال پر کردن شیشه‌های خالی واکسن توسط سودجویان هشدار داده بود.

متن کامل خبر را اینجا https://www.isna.ir/news/1400051107668/ بخوانید.

و بعد از انتشار این خبر سوال های فراوانی در ذهن مردم به وجود آمد از جمله:

چه کسانی به شیشه های خالی واکسن دسترسی دارند؟!.
شیشه های خالی با چه محلولی پر خواهد شد؟!.
آیا افراد عادی، ابزار پر کردن هر محلولی را در شیشه های خالی دارند؟!.
چه کسانی برای این واکسن ها می توانند بازاریابی کنند؟!.
به چه اندازه محلول تقلبی و در چه مراکزی به فروش می رسد؟!.

جواب همه این سوال ها روشن است . کسی یا کسانی که دسترسی آسان به شیشه های خالی واکسن داشته اند و آنها چه کسانی هستند؟!.
افرادی در بدنه بهداشت و درمان که هم علم ترکیب محلول را داشته و هم می توانند به راحتی واکسن های تقلبی را در مراکزی که می شناسند، بفروشند.
و اما خبرهای استرس زای کرونایی تنها به پر کردن شیشه های خالی واکسن محدود نشد و در 26 مرداد خبر تزریق واکسن آسترازنکای قلابی به 3 هزار نفر شهروند تهرانی، موجی از نگرانی جدید به همراه داشت.

سرهنگ کاویانی، رئیس پلیس امنیت عمومی تهران نیز این خبر را تایید کرد و گفت: در تحقیقات مقدماتی مشخص شد که یک پزشک با دریافت مبالغی هنگفت، واکسن تقلبی کرونا را به مراجعه کنندگان مطبش تزریق می‌کند. " متن کامل خبر را اینجاwww.imna.ir/news/515225/ بخوانید.

و البته خبر فروش و تزریق واکسن تقلبی کرونا به ماه مرداد ختم نشد و در شهریور نیز، پرستار فروشنده واکسن تقلبی دستگیر شد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ خبر داد : کارآگاهان در بازرسی از منزل متهم مقادیری ویال واکسن کرونا با برندهای مختلف اعم از اسپوتنیک وی و آسترازنکا و مهر جعلی پزشک و کارت جعلی تزریق واکسن کشف کردند.متن کامل خبر را اینجا https://www.isna.ir/news/1400060604246 بخوانید.

این خبرها،حاکی از عدم حساسیت و نظارت درست مسوولین ذیربط در مورد واکسن کرونا است که یکی از دلایل " مقاومت تعدادی ازمردم " تجمع و گردهمایی تحت عنوان " نه به واکسن اجباری" است.


موافقین یا مخالفین چه بپذیرند و چه نپذیرند، تا زمانیکه مسوولین نتوانند" اعتماد از دست رفته مردم " را برگردانند ، نمی توان چشم امید به کم شدن یا به حداقل رساندن اینگونه مقاومت ها دوخت.

مسوولین کشور باید برای جوابگویی به ابهامات ، سوالات مردم و جلب اعتماد عمومی، وقت بگذارند؛ نه اینکه با ابزار فشار، مقاومت مردم را نسبت به واکسن نزدن، بیشتر کنند.

در همین راستا معاون بهداشت وزارت بهداشت در تاریخ 26 شهریور،در مورد مقاومت و مخالفت مردم از کلمه "واکسن‌ستیزی" استفاده کرده ، در حالیکه اصولا مردم دنبال ستیز یا نبرد، نه تنها با مسوولان که با خودشان هم نیستند.

مردم با توجه به اخبار مستند منتشر شده به " واکسن های کرونا" اعتماد ندارند و وظیفه مسوولین وزارت بهداشت و سایر مسوولین ذیربط است تا با " اعتماد سازی" مردم را تشویق و ترغیب برای واکسن زدن کنند.

آقای معاون بهداشت وزارت بهداشت!

علت مقاومت مردم کشورمان با واکسن کرونا، بی اطلاعی از محتویات آن و همچنین واکسن های تقلبی است. همانگونه که خودتان اشاره کرده اید، واکسن‌ستیزی فقط مختص ایران نیست و در آمریکا و اروپا هم با این مشکل درگیرند و برخی با واکسن مخالفند.

متن کامل خبر را اینجا https://www.isna.ir/news/1400062418254/ بخوانید.

مخالفین واکسن های اجباری کرونا مطمئنا به سلامتی خودشان و خانواده هایشان اهمیت داده و چنانچه به واکسن ها اعتماد داشتند، مانند بقیه مردم برای تزریق واکسن زحمت و مرارت چند ساعت صف و در نوبت ماندن را به جان می خریدند.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code