چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟/ طریقه تشخیص چای اصل

گیل خبر/ اگر شما هم از دسته افرادی هستید که با تفاوت چای ایرانی و خارجی آشنایی ندارید و در زمان خرید چای دچار تردید می‌شوید که کدام یک بهتر و سالم‌تر است و یا با روش‌های تشخیص چای اصل از تقلبی آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

تفاوت چای ایرانی و خارجی

به طور خلاصه اصلی‌ترین تفاوت‌های چای ایرانی و خارجی شامل موارد زیر است:

1-در اکثر کشورهای تولیدکننده چای، برای مقابله با آفات کشاورزی از انواع سموم شیمیایی استفاده می‌شود اما در ایران، به علت آب و هوای مناطق شمالی مانند گیلان و مازندران که چای در آن کشت می‌شود، آفت زیادی به زمین‌های چای نمی‌زند و برای همین در تولید این چای، از هیچ سمی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل چای ایرانی از چای خارجی سالم‌تر است.

2-در بسیاری از کشورهای خارجی برای افزایش رنگ، عطر و طعم چای از انواع افزودنی‌های شیمیایی استفاده می‌شود. استفاده از چایی که افزودنی شیمیایی دارد، در طولانی مدت می‌تواند برای معده مضر باشد. اما چای‌های ایرانی معمولا فاقد این افزودنی‌ها می‌باشند، کاملا سالم و طبیعی هستند و برای معده نیز مفیدند.

3-شما می‌توانید با مصرف چای ایرانی در حمایت از تولید داخلی و افراد زیادی که در زمینه تولید چای فعالیت می‌کنند، سهیم باشید و به آن‌ها برای تولید چای بهتر و بیش‌تر انگیزه دهید.

4-معمولا قیمت چای ایرانی در مقایسه با چای خارجی با همان کیفیت، کمتر است؛ بنابراین مصرف چای ایرانی از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر می‌باشد.

بهترین چای ایرانی کدام است؟

اگر برای خرید چای ایرانی به بازار بروید، ممکن است با اسامی و انواع مختلف چای مانند چای سرگل یا چای شکسته روبه‌رو شوید. شاید در نگاه اول تفاوت چندانی میان این چای‌ها حس نکنید اما باید بدانید که انواع چای ایرانی از نظر کیفیت، قیمت، عطر و طعم و زمان دم کشیدن با هم تفاوت دارند.

تمامی انواع چای ایرانی از یک گیاه و بوته چای به دست می‌آیند ولی با توجه به اینکه دقیقا از کدام قسمت بوته چای به دست آمده باشند، در دسته‌های مختلفی با نام‌های چای سرگل، ممتاز، قلم، شکسته و باروتی قرار می‌گیرند.

در حالت کلی چای سرگل را می‌توان بهترین و باکیفیت‌ترین چای ایرانی به شمار آورد؛ زیرا این چای از بهترین قسمت بوته چای یعنی غنچه و برگ‌های بالایی آن به دست می‌آید، رنگ فوق‌العاده‌ای دارد، عطر و طعم آن نیز بسیار خوب و دلنشین است. بعد از چای سرگل، چای ممتاز به عنوان بهترین چای ایرانی به شمار می‌رود؛ این چای هم مانند چای سرگل، کیفیت خوبی دارد، فقط عطر و طعم ملایم‌تری داشته و قیمت آن کمتر است.

اینکه می‌گوییم چای سرگل و ممتاز بهترین و باکیفیت‌ترین چای‌های ایرانی هستند این به آن معنا نیست که چای‌های ارزان‌تر مانند چای قلم یا شکسته، بی‌کیفیتی هستند بلکه این چای‌ها هم علاقه‌مندان خاص خود را دارند. بسیاری از خانواده‌های ایرانی چای قلم را به دلیل عطر و طعم ملایم و قیمت مناسب‌تری که دارد، دوست دارند. چای شکسته نیز به دلیل زوددم بودن و رنگ فراوانی که دارد، در بسیاری از ادارات استفاده می‌شود.

چگونه چای ایرانی اصل را تشخیص دهیم؟

بالاتر گفتیم که اکثر چای‌های ایرانی به دلیل اینکه در آن‌ها از افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود، نسبت به چای‌های خارجی بهتر و سالم‌تر هستند؛ اما باید توجه داشته باشید که گاهی ممکن است برخی تولیدکنندگان ایرانی هم به چای خود طعم و رنگ شیمیایی اضافه کنند. بنابراین مهم است که روش‌های تشخیص چای ایرانی سالم و طبیعی را از چای نامرغوب حاوی افزودنی بلد باشید. ما در زیر به چند مورد از مهم‌ترین این روش‌ها اشاره کرده‌ایم:

دم کردن چای و توجه به رنگ و طعم آن؛ اگر چای سریع رنگ پس داد یا رنگ آن غیر طبیعی بود، این نشان‌دهنده تقلبی بودن آن چای است.

ریختن چای درون آب سرد؛ چای نباید در آب سرد سریع رنگ پس دهد. اگر این اتفاق افتاد، این به آن معناست که به آن چای رنگ شیمیایی اضافه شده است.
نگهداری چای دم کرده به مدت ۲۴ ساعت درون لیوان؛ اگر چای سالم و بدون افزودنی شیمیایی باشد، باید رنگ چای به راحتی از لیوان پاک شود.

توجه به مدت زمان دم کشیدن چای؛ اکثر چای‌های ایرانی به 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارند تا به خوبی دم بکشند. اگر چایی زودتر و یا دیرتر از این زمان دم کشید، باید به کیفیت آن شک کرد.

برای اینکه از اصالت، سلامت و کیفیت چای ایرانی خیالتان راحت باشد، حتما چای را از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید. برای نمونه فروشگاه اینترنتی درکام که در زمینه فروش مواد غذایی سالم، طبیعی و محلی فعالیت می‌کند، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید چای ایرانی اصل باشد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code