صف بندی نمایندگان گیلان در بررسی طرح جنجالی مجلس علیه اینترنت؛
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ ۱۱:۴۸ چاپ

گیل خبر/ به نقل از همشهری؛ روز گذشته قرار بود نمایندگان مجلس در مورد بررسی طرح حمایت از «حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در چارچوب اصل85 قانون اساسی رای‌گیری کنند. طبق این اصل، طرح نه در صحن علنی که در کمیسیون و به دور از چشم نمایندگان و آحاد مردم بررسی، تصویب و برای آنچه عنوان «اجرای آزمایشی قانون» بر آن گذاشته شده، ابلاغ می‌شود.

از ابتدای شروع جلسه روز گذشته، موافقان و مخالفان اصل هشتادوپنجمی شدن طرح ثبت‌نام کردند، اما درنهایت به‌علت کمبود وقت رای‌گیری برای بررسی طرح، در خارج از صحن علنی انجام نشد. به همین‌خاطر بررسی این موضوع به‌طور موقت از دستور جلسه خارج و به زمانی دیگر موکول شد. البته این زمان می‌تواند امروز و فردا یا هفته دیگر باشد.

خبرها از مجلس حاکی است که 38نماینده با بررسی این طرح ذیل اصل85 موافق و 55نماینده مخالف بررسی آن به دور از چشم نمایندگان و مردم بوده‌اند. این در حالی است که از روز یکشنبه گذشته مخالفت با این طرح از سوی مردم، متخصصان و مقام‌های دولتی و غیردولتی شدت گرفت و در ساعات پایانی روز یکشنبه و تا بامداد روز دوشنبه به اوج رسید. همچنین کارزاری که در فضای مجازی برای مخالفت با این طرح راه افتاده، تا زمان نوشتن این گزارش 480هزار امضا جمع‌آوری کرده است.

نامه‌های وزیر ارتباطات
یکی از مخالفان طرح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که نامه‌نگاری‌های او با رئیس‌جمهور منتخب و رئیس مجلس که در تاریخ‌های 6 و 23تیر صورت گرفته بود، یکشنبه شب رسانه‌ای شد.محمدجواد آذری‌جهرمی در نامه‌ای به رئیس مجلس که در تاریخ 23تیر نوشته شده و شامل 20صفحه و 33بند است، طرح مزبور را به‌طور مشروح، مورد نقد و بررسی قرار داده است. در بخشی از مقدمه این نامه آمده است، «باوجودی که درخصوص این مشکلات (اشاره به اهداف طرح) اتفاق نظر وجود دارد و همه کارشناسان و ذینفعان نسبت به این مشکلات دغدغه‌مندی دارند، رویکرد حل مشکل در طرح پیشنهادی مجلس به‌نحوی است که خود، معضلی جدید در اعتماد‌سازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور به‌دنبال خواهد داشت و در مواردی می‌تواند معضلات اجتماعی، مدیریتی و حقوقی جدیدی ایجاد کند.»

مخالفت نمایندگان و مسئولان
از جمله مخالفان این طرح، می‌توان به مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس و رضا قربانی‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اشاره کرد.
مجتبی توانگر در توییتی نوشته: «این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر ساماندهی فضای مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالا شورای نگهبان هم با آن مخالفت می‌کند.» او همچنین به نمایندگان هشدار داده «در دامی که برای دولت آقای رئیسی طراحی شده، نیفتند» و با این طرح مخالفت کنند.روح‌الله نجابت هم با اشاره به اینکه به این طرح رأی منفی می‌دهد، ساماندهی فضای مجازی را ازجمله اولویت‌های امروز کشور دانسته است. با این حال توصیه کرده که با روی کار آمدن دولت جدید لایحه مربوطه از جانب دولت ارائه شود.رضا باقری‌اصل هم به تعداد نمایندگان مخالف اشاره کرده و گفته است: «تا قبل از خروج از دستور طرح صیانت 3 برابر موافقان، نمایندگان برای مخالفت با اصل هشتادوپنجمی شدن این طرح ثبت‌نام کردند. او همچنین به این موضوع اشاره کرده که نظر مجلس به سمت کارشناسی‌تر شدن و اخذ نظر ذینفعان اصلی که کسب‌وکارها و نوآوران عصر دیجیتال کشور هستند گرایش پیدا کرده است.»

مخالفت گسترده کسب‌وکارها
درحالی‌که حامیان طرح عنوان می‌کنند که می‌خواهند از کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت کنند، اما واکنش‌های کسب‌وکارها و نمایندگی‌های اصناف این حوزه نشانگر مخالفت آنها با این طرح است.یکی از این واکنش‌ها مربوط به بیانیه‌ای است که از سوی 50کسب‌وکار فعال در این حوزه که همگی شناخته شده هستند، منتشر شده است.
آنها در بخشی از این بیانیه نوشته‌اند: «ما صریحا اعلام می‌کنیم محدودسازی سرویس‌دهندگان خارجی و مسدود کردن آنها به هیچ وجه به‌کسب‌وکارهای ایرانی کمک نمی‌کند. مهم‌ترین حمایتی که دولت و نهادهای سیاستگذار می‌توانند از کسب‌وکارهای ایران داشته‌ باشند، کاهش دخالت‌ها و رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیرضروری است که هر روز بر ما تحمیل می‌شود.»همچنین هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب با این طرح مخالفت کرده است. در این نامه با اشاره به اینکه درصورت تصویب این طرح ۳۰۰هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و مشاغل خانگی فعال در شبکه‌های اجتماعی در معرض خطر تعطیلی قرار می‌گیرند، تأکید شده که تصویب این طرح با محتوای فعلی، کاربران حقیقی و حقوقی را به برزخی بزرگ خواهد برد و حاکمیت و دولت را نیز دچار چالشی بزرگ‌تر خواهد کرد.

اسامی نمایندگان موافق طرح
نام نمایندگانی که روز گذشته موافق بررسی این طرح براساس اصل85 بودند، به این شرح است:

مهدی سعادتی بیشه‌سری، نماینده بابل
سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقرکلیایی (کرمانشاه)
زهره‌سادات لاجوردی، نماینده تهران
احمد راستینه‌هفشجانی، نماینده شهرکرد
فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین
محمود احمدی بیغش، نماینده شازند(استان مرکزی)
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر (استان اصفهان)
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز
حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل
نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد
علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر
حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و بهارستان
محمدرضا احمدی، نماینده رشت
مجید نصیرایی، نماینده طبس و فردوس
جبار کوچکی نژاد ارم‌ساداتی، نماینده رشت
احمد حسین فلاحی، نماینده همدان
غلامرضا منتظری، نماینده گرگان و آق قلا
علی بابایی کارنامی، نماینده ساری
جعفر راستی، نماینده شبستر
مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران
رضا تقی‌پور انوری، نماینده تهران
سیدمصطفی آقامیرسلیم، نماینده تهران
غلامحسین رضوانی، نماینده تهران
مهدی باقری، نماینده زنجان
محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان
سیدعلی یزدی خواه، نماینده تهران
حسین میرزایی، نماینده اصفهان
حسین جلالی، نماینده رفسنجان
بیژن نوباوه‌وطن، نماینده تهران
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین
جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر
روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران
ابوالفضل ابوترابی، نماینده اصفهان
سید احسان قاضی ‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد
علی خضریان، نماینده تهران
روح‌الله عباسپور، نماینده آوج و بویین زهرا (قزوین)
محمدمهدی فروردین، نماینده فیروزآباد (استان فارس)
سیدمحمود نبویان، نماینده تهران

مخالفان اعمال اصل ۸۵

نمایندگان مخالف با رسیدگی به طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی عبارت بودند از:

الیاس نادران (تهران)

مهدی عسگری (کرج)

سید غنی نظری خانقاه (خلخال و کوثر)

صدیف بدری (اردبیل و نمین و نیر )

محمدحسن آصفری ( اراک، کمیجان و خنداب)

محمدرضا صباغیان بافقی (مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم)

جعفر قادری (شیراز و زرقان)

جلیل رحیمی جهان آبادی ( تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد)

علیرضا سلیمی (محلات و دلیجان)

حسین محمدصالحی دارانی (فریدن / فریدونشهر)

غلامرضا نوری قزلجه (بستان آباد)

سید کاظم دلخوش اباتری (صومعه‌سرا)

مجتبی توانگر (تهران)▫️معین الدین سعیدی (چابهار)

عباس جهانگیرزاده (اردبیل)

محمدحسین فرهنگی (تبریز، آذرشهر و اسکو)

سید احمد آوائی (دزفول)

احد آزادی خواه (ملایر)

احمد دنیامالی (بندر انزلی)

مصطفی طاهری (زنجان و طارم)

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس)

عبدالعلی رحیمی مظفری (سروستان ، خرامه و کوار)

غلامعلی کوهساری (آزادشهر، رامیان و فندرسک)

حسین محمدیاری (تالش رضوانشهر ماسال)

مهرداد ویس کرمی (لرستان)