محقق پروژه واکسن کووایران برکت گفت: بعد از کسب مجوز اورژانسی برای تزریق عمومی واکسن کووایران برکت افراد بالای ۷۵ سال نیز می‌توانند آن را تزریق کنند.

گیل خبر/ به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مینو محرز محقق پروژه واکسن کووایران برکت درباره جزئیات فرآیند تزریق واکسن کوو ایران برکت اظهار کرد: با توجه به نوع واکسن و پلتفرم آن فاصله تزریق بین دو دوز متفاوت است.

او با بیان اینکه پلتفرم واکسن سینوفارم چین مانند واکسن برکت به صورتی است که به فاصله دو هفته‌ای تزریق می‌شود، گفت: در مطالعه فازهای مطالعاتی واکسن کوو ایران برکت افراد ۱۸ تا ۷۵ سال مورد مطالعه قرار گرفتند و بعد از تأیید و کسب مجوز از وزارت بهداشت مبنی بر واکسیناسیون عمومی، این واکسن را می‌توانیم به افراد ۷۵ سال به بالا نیز تزریق کنیم.

محقق پروژه واکسن کووایران برکت ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد این واکسن مصونیت ایجاد کرده است برای اولین تزریق به افراد در معرض خطر تزریق می‌شود.

محرز با بیان اینکه گروه‌هایی مثل افراد بالای ۷۰ سال، بیماران قلبی - ریوی، بیماران مزمن ریوی، بیماران دیابتی، افرادی که شیمی درمانی می‌شود، افرادی که پیوند شده اند و افراد چاق بیشتر در معرض بیماری کووید-۱۹ هستند، بیان کرد: این افراد باید در اولویت واکسیناسیون باشند.

محقق پروژه واکسن کووایران برکت گفت: نتایج مطالعه حیوانی واکسن کووایران برکت به چاپ رسیده است همچنین نتایج فاز اول مطالعات بالینی نیز در راستای تدوین است و منتظر هستیم ۴۲ روز پس از مطالعه فاز دوم بگذرد تا بتوانیم نتایج به دست آمده از آن را تدوین کنیم.

محرز افزود: هر زمانی که مطالعه به پایان برسد و نتایج آن به دست آید حتما نتایج کلی آن در سایت‌های خارجی، بین المللی و مجلات معتبر منتشر خواهد شد.

او با بیان اینکه به دلیل وجود شیوع بیماری کرونا مجوز اورژانسی داده می‌شود وگرنه مجوز تزریق واکسن عمومی طی چندین سال صادر می‌شود و این واکسن با توجه به اینکه در مراحل اولیه مصون بوده است باید مجوز اورژانسی صادر شود.

محقق پروژه واکسن کووایران برکت گفت: بعد از ساخت واکسن کرونا ما می توانیم همه واکسن های لازم را در کشور تولید کنیم.

او با بیان اینکه در اولین قدم باید واکسن آنفلوانزا را در کشور بسازیم چرا که باید یکبار همه افراد جامعه واکسینه شوند، گفت: ساخت واکسن هایی که کودکان نیز تزریق می کنند باید در اولویت قرار گیرد چرا که با ساخت کارخانه ی عظیمی چون شفا فارمند ظرفیت تولید را در کنار دانش تخصصی داریم.

واکسن کرونای برکت چقدر عوارض دارد؟/ اثربخشی ۸۰ درصدی برای افرادی که کرونا نگرفته‌اند

محمدرضا صالحی مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا بیان کرد: واکسن کووایران برکت تقریبا فاز یک را کامل به پایان رسانده و برای فاز ۲ هم تقریبا می‌توان گفت که در حد نتایج اولیه به پایان رسیده است. هرچند نتایج نهایی را باید آماده کنیم، اما نتایج اولیه خیلی امیدوارکننده بوده است.

وی ادامه داد: این نتایج چه از نظر ایمنی‌زایی بالاست و چه از نظر بی‌ضرر بودن خوب بوده و طبق نتایجی که به دست آوردیم، حدس می‌زنیم این واکسن موفقیت‌آمیز باشد و بیش از ۸۰ درصد افرادی را که قبلاً با ویروس در ارتباط نبودند، در برابر انواع خفیف و شدید بیماری ایمن کند.

صالحی در مورد عوارض واکسن برکت گفت: میزان عوارضی که این واکسن در افراد داوطلب داشته، کمتر از ۲۵ درصد بوده که همه‌ عوارض هم از نوع خفیف بوده و عارضه‌ متوسط یا شدید گزارش نشده است.

 
وی ادامه داد: الان در میانه‌های فاز ۳ هستیم که بیش از ده هزار داوطلب در این مرحله واکسن یا واکسن نما را دریافت کردند، مجموع داوطلب‌های فاز ۳، ۲۰ هزار نفر هستند که نیمی از آنها واکسن دریافت کردند.

صالحی گفت: خوشبختانه شرایط به خوبی پیش می‌رود و فکر می‌کنم ظرف دو هفته‌ی آینده بقیه شهرستان‌ها را برای مطالعه اضافه کنیم، در همین راستا دو روز گذشته هم استان البرز را اضافه کردیم.

 
دپوی تولیدات واکسن برکت

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا در رابطه با دپوی مقداری از تولیدات واکسن برکت، افزود: در رابطه با دپو باید بگویم، که شرکت ایران برکت، امکانات تولید انبوه واکسن را فراهم کرده و دوستان در ایران برکت موفق شدند تا ظرفیت حدود یک و نیم میلیون دز را تولید کنند و کنار بگذارند، اما استفاده از این یک و نیم میلیون دز نیازمند این است که نتایج نهایی آن تایید شود.

وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس نتیجه‌ای که ما اعلام می‌کنیم تصمیم می‌گیرد که واکسن ایران برکت به سبد واکسیناسیون کشوری اضافه شود.

صالحی در مورد شرایط نگهداری واکسن ایران برکت ادامه داد: واکسن ها بر اساس پلتفرم‌های مختلف نگهداری‌های متفاوتی دارند، به طور مثال واکسن فایزر در یخچال‌هایی با دمای منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد باید نگهداری شود، حال واکسن سینوفارم یا برکت نیاز به دمای بسیار سرد ندارد و در دمای یخچال بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد قابل نگهداری هستند و از این نظر مشکلی برای نگهداری واکسن‌های دپو شده نخواهیم داشت.

اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های ویروس

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا با اشاره به اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های ویروسی، بیان کرد: بررسی بر روی جهش ویروس و مقاومت واکسن کم‌کم در دنیا در حال انجام شدن است. به طور مثال اخیرا در مورد واکسن آسترازنکا مقاله‌ای معتبر منتشر شد که نشان داده بود این واکسن در برابر ویروس آفریقایی خیلی قوی نیست.

صالحی افزود: طبق بررسی‌ای که ما انجام دادیم، واکسن کرونا در برابر ویروس ووهان و بریتانیایی موثر است و در مورد سایر جهش‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد مثل هندی، آفریقایی و برزیلی هنوز آزمایشی انجام ندادیم. چون دسترسی هم به آنها خیلی آسان نیست. به محض اینکه به این جهش‌ها دسترسی داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.

وی در مورد تولید انبوه واکسن ایرانی برکت گفت: طبق چیزی که می‌دانم در حال حاضر امکان تولید در حد ۱.۵ تا ۳ میلیون دز در ماه برای واکسن برکت وجود دارد و این میزان طبق گفته‌ی کارشناس‌های واکسن برکت در ماه‌های آینده به ۱۰ میلیون دز خواهد رسید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code