1

گیل خبر/ در ادامه بررسی نقد مدیریت شهری در گفتگو با فعالان اجتماعی، مریم گیلانپور از فعالان فرهنگی و آموزشی ، در گفتگو با گیل خبر نقطه نظرات خود را مطرح کرد.

از مدرسه فروغ کار گروهی را آموختم و به آن علاقه مند شدم
مریم گیلانپور هستم متولد رشت ، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی و ارشد روانشناسی کودک و نوجوان؛ بیش از دوازده سال است در مجموعه مدارس پیشگامان ایران به عنوان مدیر اجرایی و موسس مشغول به کار هستم. این اولین مدرسه هوشمند استان گیلان است که برای شروعش مشکلات زیادی مواجه بودیم. خودتان می دانید که برای کار جدید در این شهر چه مشکلاتی ایجاد می شود. خدا را شکر می کنم با همکاری خانواده خوب و همکاران مجربی که دارم این کار را به سرانجام خوبی برسانم و در 4 شعبه مشغول به فعالیت هستم.


من به جز فعالیت در این چهار شعبه مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان کلاسه هم هستم که این شرکت افتخار آن را دارد که بیش از دو هزار مدرسه را پوشش می دهد. این اپلیکیشن در واقع خلاصه همه کارهایی است که در مدرسه انجام می شود و راه ارتباطی بسیار خوبی بین معلمان، اولیا و دانش آموزان است.

هوشمندسازی را حلقه مفقوده مدیریت شهری هم می دانم


ما قبل از شیوع کرونا در مورد هوشمندسازی مدارس اقدام کردیم و شاید کرونا موجب شد که نیاز مردم به خصوص دانش اموزان به هوشمندسازی بیشتر احساس شود. من این هوشمندسازی را حلقه مفقوده مدیریت شهری هم می دانم. خودتان مشاهده می کنید که کاغذبازی های اداری چه انرژی زیادی را از مردم می گیرد و کارها به خوبی پیش نمی رود.
یکی از نتایج خوب هوشمندسازی، اصل شفافیت است که معتقدم باید هرچه سریعتر مدیریت شهری به آن مبادرت ورزد. ما چندسالی از اصطلاحاتی چون «اتاق شیشه ای» استفاده می کنیم که در واقع تنها به عنوان شعار بوده است. تجربیاتی چون «کلاسه» نشان می دهد ما می توانیم در ورژن های جدید ساختار مدیریتی شهر را هم مورد تغییر قرار دهیم.
هوشمندسازی تنها ویدئو پروژکتور و لپ تاپ نیست. بحث محتواسازی و نحوه استفاده از وسایل الکترونیک در درجه اول اهمیت قرار دارد.

خودم را دردرجه اول یک معلم می دانم


من خودم را دردرجه اول یک معلم می دانم. یکی از افتخارات ما این است که بسیاری از نخبگان ما فرزندان خود را به مدرسه ما می فرستند. ما در این مدرسه تنها به آموزش تکیه نمی کنیم و بحث پرورش را در اولویت خودمان قرار دادیم.

رویای این را دارم که نگاه جنسیتی در بحث مدیریتی برداشته شود

من رویای این را دارم که نگاه جنسیتی در بحث مدیریت شهری برداشته شود. من افتخار می کنم که بیش از نود درصد همکاران من از بانوان هستند و به تعهد و مسئولیت پذیری آن ها اعتقاد دارم. آن ها با دقت و تمرکز بیشتری کارشان را انجام می دهند. متاسفانه مشاهده می کنیم که حضور زنان در پست های مدیریتی بسیار کمرنگ است . حتی اگر مسئولیتی هم می سپرند آزادی عمل به آن ها داده نمی شود. در حالی که نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند و بهره گیری از زنان شایسته و مجرب می تواند به توسعه پایدار شهری کمک کند. یکی از بحث هایی که من مشکل دارم حق و حقوقی است که بسیاری از مشاغل برای بانوان در نظر می گیرند. به کرات دیدم که بسیاری از بیزنس ها استفاده از مردان و زنان را با کار یکسان و مشخص متفاوت در نظر می گیرند که این یک تبعیض جنسیتی است که باید با آن مقابله کرد.

در دبیرستان فروغ کار گروهی را یاد گرفتم

استارت کار گروهی من از مدرسه فروغ شروع شده که یکی از رموز موفقیت ما در امور آموزشی و شرکت داری است. بزرگترین راز موفقیت در حیطه کاری خودم را در این میبینم که به این کار گروهی اعتقاد دارم. یک نفر به تنهایی نمی تواند یک مجموعه را مدیریت کند. همیشه از مشاوران متخصص بهره برده ام که کارم به نحو احسن ادامه پیدا کند.

دوستان و نزدیکان به خاطر جدیت در کار گروهی من را به عرصه انتخابات دعوت کردند

همکاران و دوستانم می دانند که به کارهای جدید و چالش های نو علاقه مند هستم و سعی کردم آن را به بهترین شکل اجرا کنم. دوستان و نزدیکان با همین خصوصیات کار گروهی و توانمندی ها بود که اصرار کردند که وارد حیطه انتخابات شورای شهر شوم. چون اینجا با نهادی سروکار داریم که باید خرد جمعی در آن حاکم باشد و به نوگرایی بپردازد. این امری است که البته در سال های گذشته کمرنگ شده است. معتقدم که به خاطر تجربه کار گروهی می توانم در قالب گسترده تر فعالیت داشته باشم.
همیشه از طریق فضای مجازی و رسانه ها اخبار مربوط به شورا و مدیریت شهری را دنبال می کنم و افسوس می خورم که به خاطر منفعت طلبی یک سری افراد که کار گروهی را یاد نگرفته اند این همه به شهر آسیب رسیده و موجب نارضایتی همشهریان شده است.

مطالبات عمومی مردم درگیر قهر و آشتی مسئولان شهر شده است

با کمال تاسف باید بگویم مطالبات عمومی مردم درگیر قهر و آشتی مسئولان شهر شده که در شان این شهر نیست. تصمیمات بزرگ شهری مثل انتخاب شهردار و انتخاب هیات رئیسه از این نمونه ها است که شورا را به یک میدان جنگ تبدیل کرده است.
این حق شهروند رشت نیست که وقتی عوارض پرداخت می کند و در این لیست عوارض پولی هم بابت پسماند و فاضلاب می دهد با اولین بارندگی شاهد آب گرفتگی گسترده در محلاتی چون حمیدیان و پاره بیجار و حتی محلات بالانشین باشیم. این مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح شهری است.
چرا باید شهرداری رشت با تراکم فروشی و تخلفات ساختمانی درآمدزایی کند. شهر رشت حالا به یک ترمینال تبدیل شده و مقصدی برای گردشگران نیست. می توانستیم در قالب جشنواره های مختلف بسیاری از گردشگران را به شهر ورود بدهیم و برند شهرخلاق خوراک را بهتر معرفی کنیم. ولی این چندسال گذشته این مسائل به فراموشی سپرده شده است. ما جاذبه خاصی برای نگهداری مسافرین نداریم.


در بحث سرمایه گذار ما شاهد این هستیم که بسیاری از آن ها فراری داده می شوند. این قدر دچار بوروکراسی اداری می شوند و مسئولان سهم خواهی دارند خود من شاهد بودم که بسیاری فرزندان خودشان را در مدرسه ما ثبت نام می کردند و انگیزه شان این بود که در شهر رشت سرمایه گذاری داشته باشند که این قدر مشکل برایشان پیش آمد که بعد یک سال یا به شهر دیگر رفتند یا به شهر خودشان!

این ایده را دارم تا زمینه های مشارکت اجتماعی جوانان و بانوان در شهرمان فراهم شود

نتیجه عملکرد ما در کارنامه ما پیداست. ما شعار ندادیم و عمل کردیم. استفاده از جوانان بیست تا سی سال فارغ از نگاه جنسیتی یکی از رازهای موفقیت است که من توصیه می کنم سایر همکاران ما از این ایده استفاده کنند و اگر در مدیریت شهری استفاده کنند به نفع شهروندان است.
من به عنوان یک فعال اجتماعی و فرهنگی این ایده را دارم تا زمینه های مشارکت اجتماعی جوانان و بانوان در شهرمان فراهم شود تا اتفاقات خوبی را برای شهرمان رقم بزنیم. می توانیم امیدوار باشیم در سایه اتحاد و مشارکت اجتماعی شهر رشت به شهر اولین ها برگردانیم.