رسانه های رژیم صهیونیستی پیش بینی کردند که آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی در غزه و اسرائیل بعد از ظهر جمعه اجرایی شود. یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز نسبت به موفقیت تلاش‌های بین المللی برای برقراری آتش‌بس طی یک یا دو روز ابراز خوش بینی کرد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت که آتش‌بس احتمالاً از بعد از ظهر جمعه اجرایی خواهد شد.

این اعلام بر اساس اخبار منتشر شده از سوی این کانال در اوایل روز چهارشنبه است که بیان داشت، توافقی میان سطوح سیاسی و نظامی در اسرائیل وجود دارد که قبل از جمعه آتی آرامشی وجود ندارد.

در همین زمینه، شبکه رسمی "کان" اسرائیل تاکید کرد که فشارهای آمریکا بر اسرائیل برای توقف عملیات نظامی غزه همچنان ادامه دارد.این کانال گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، تلفنی با مئیر بن شبات، همتای اسرائیلی خود به منظور فشار بر اسرائیل از یک سو و با مقامات دولت مصر برای فشار بر حماس از سوی دیگر جهت برقراری آتش‌بس میان دو طرف گفتگو کرد.

همزمان، سایت آمریکایی Axios گزارش داد که هادی عمرو، فرستاده ایالات متحده به خاورمیانه،  به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزرای این رژیم اطلاع داده است که واشنگتن خواهان آتش‌بس است.

همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت، وزیر لوید اوستن بار دیگر به همتای اسرائیلی خود تاکید کرد که "ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش باشیم، بلکه خواهان پایان خشونت هستیم."

کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای چهارمین بار طی یک هفته، صبح چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تماس گرفت.

این منبع افزود: ما از هفته گذشته بیش از ۶۰ تماس تلفنی با مقامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر کشورها داشته‌ایم و به منظور جلوگیری از خشونت و یافتن راهی برای پیشرفت به جلو، به تماس‌های دیپلماتیک خود ادامه خواهیم داد.

کاخ سفید فاش کرد که بایدن به نتانیاهو گفته بود که به منظور آمادگی برای آتش‌بس پیش بینی می‌کند تنش کاهش یابد و اینکه برای حمایت از آتش‌بس، دستیابی به آرامش پایدار و ایجاد راهی برای حل و فصل درگیری در تلاش است.

واکنش حماس

از سوی دیگر، برخی منابع به الجزیره گزارش دادند که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، شامگاه چهارشنبه در دوحه با دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

"سی.ان.ان" به نقل از مقامات حماس گفت که آتش‌بس قریب الوقوع است و ممکن است ظرف ۲۴ ساعت باشد.

در همین زمینه، ابومرزوق روز گذشته پیشبینی کرد که اسرائیل و مقاومت در نوار غزه "ظرف یک یا دو روز" به آتش‌بس برسند.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: "من فکر می‌کنم تلاش‌هایی که در حال حاضر در مورد آتش‌بس در جریان است موفق خواهد بود."

ابومرزوق افزود،"من انتظار دارم که طی یک یا دو روز به آتش‌بس برسیم و آتش‌بس بر اساس قاعده همزمانی خواهد بود."

تلاش‌های بین المللی

قطر اعلام کرده که در تلاش است تا تجاوزات نظامیان اسرائیلی را متوقف نموده و تا زمان احقاق حقوق کامل مردم فلسطین در کنار آنها باقی خواهد ماند.

خبرگزاری قطر با استناد به بیانیه پایانی نشست کابینه این کشور در دوحه "بمباران وحشیانه اسرائیل در نوار غزه را که به مدت ۱۰ روز ادامه داشته و صدها شهید و مجروح غیر نظامی، از جمله مردان، زنان و کودکان برجای گذاشته است" محکوم کرد.

کابینه قطر از جامعه بین المللی خواست تا تلاش‌های خود را برای متوقف کردن سریع حملات اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در نوار غزه تحت محاصره و در تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطین افزایش دهد.

تعداد شهدای فلسطینی که تا عصر دیروز در بمباران اسرائیل کشته شدند، به ۲۳۱ تن رسید که شامل بیش از ۶۳ کودک، ۳۶ زن و ۱۶ سالمند می شود. علاوه بر این، بیش از ۱۵۰۰ تن زخمی شدند.