دو قطبی رئیسی- لاریجانی در میان بهارستانی ها؛
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۴:۲۲ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد از پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، بعضی از نمایندگان گیلان هم فعالیت خود را برای حمایت از کاندیداها گسترش دادند. از آن جا که ترکیب اصلی مجلس یازدهم با نمایندگان اصولگرا تشکیل شده است، بیشتر نمایندگان گیلان هم خود را حامی سید ابراهیم رئیسی می دانند که شانس بالایی برای انتخابات دارد. هرچند بعضی نمایندگان مستقل یا ساکت مانده اند و یا قصد دارند از امثال علی لاریجانی حمایت کنند.

پیش از این گفته می شد حدود 220 نماینده مجلس درخواست خود را برای کاندیداتوری رئیسی ارائه کرده بودند که نشان می دهد قاطبه مجلس به دنبال وی است. هرچند گفته می شود برخی نمایندگان از روی ملاحظات سیاسی با این موج همگام شده اند. در این میان سه نماینده فعلی رشت از جمله کسانی هستند که حمایت آن ها از رئیسی حتمی است. سید علی آقازاده در دوره گذشته انتخابات، ریاست ستاد رئیسی در استان گیلان را برعهده داشت و روابط خوبی با رئیس قوه قضائیه دارد. جبار کوچکی نژاد هم از جمله اولین نمایندگانی بود که درخواست حضور رئیسی در انتخابات را ارائه داده بود. به نظر می رسد خلیل بهروزی فر و پرویز محمدنژاد که در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب حضور دارند از جمله حامیان دیگر رئیسی باشند. هرچند به نسبت نمایندگان رشت تحرکات کمتری از آن ها مشاهده می شود. شاید محمد صفری نماینده رودسر و املش را هم باید به این جمع اضافه کرد.

در میان نمایندگان مستقل ، کاظم دلخوش را می توان از جمله حامیان علی لاریجانی معرفی کرد. وی بارها مدیریت لاریجانی در مجلس را مورد ستایش قرار داده و در مقابل مدیریت قالیباف را مورد نقد قرار می دهد. احمد دنیامالی هم با وجود روابط مناسب با رئیس فعلی مجلس از جمله افرادی است که گفته می شود از جمله حامیان لاریجانی محسوب می شود.

حسن محمدیاری نماینده تالش هنوز موضع خود را مشخص نکرده است. البته وی در چند روز گذشته دیداری با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت که البته خودش آن را پیگیری مسائل حوزه انتخابیه از طریق دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می دانست!

به نظر می رسد بعضی نمایندگان نیز در این زمینه سکوت کرده اند و منتظرند که با توجه به شرایط و احتمال پیروزی کاندیداها موضع خود را مشخص کنند. در دوره های گذشته شاهد بودیم که بعضی نمایندگان به طور مشترک از کاندیداتوری چند نفر حمایت کرده بودند که مجموع آن ها از کل نمایندگان مجلس نیز فراتر می رفت.
در میان نمایندگان ادوار هم حمایت مهرداد لاهوتی نماینده سابق لنگرود و جعفرزاده از نماینده سابق رشت از علی لاریجانی حتمی به نظر می رسد و این دو در رسانه ها تعریف و تمجیدهای خود را از رئیس سابق مجلس اعلام کرده اند. حتی می توان محمد صادق حسنی نماینده رشت را نیز به این جمع اضافه کرد. در سوی دیگر امثال اسدالله عباسی و حسن خسته بند را نیز می توان از جمله حامیان شاخص رئیسی در انتخابات دانست. نمایندگان اصلاح طلب سابق گیلان هم ظاهرا منتظرند کاندیدای نهائی این جریان در انتخابات معرفی شود تا فعالیت خود را گسترش دهند.. اسحاق جهانگیری از جمله افرادی است که نفوذ خوبی بین برخی اصلاح طلبان گیلان دارد و شاید امثال احمد رمضانپور، رضا صالح جلالی، الیاس حضرتی وی را انتخاب کنند و اگر انتخابات در مسیر دو قطبی رئیسی و لاریجانی قرار بگیرد به سمت لاریجانی چرخش کنند.
البته فضای انتخاباتی همچنان سرد و خاموش است و خود نمایندگان فعلی و سابق هم می دانند که حمایت آن ها از کاندیداها بیشتر از این که مردم را مشتاق به حضور در انتخابات کند ممکن است بیشتر به خاطر آینده نگری برای خودشان است.