رییس جمهوری با بیان اینکه چشم‌های دنیا به انتخابات ایران دوخته شده است، ‌گفت: اعلام نتایج صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان می‌تواند تشویق کننده جامعه برای حضور در انتخابات یا کند کننده این حرکت باشد.

گیل خبر/ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهاشنبه در جلسه هیات دولت افزود: در روزهای پایانی ماه اردیبهشت و در آستانه ورود به ماه خرداد هستیم که این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی، ‌اجتماعی اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد. علاوه بر  اینکه ماه خرداد اساسا ماه امام است و هم ۱۵ خرداد و هم سالروز رحلت امام راحل را داریم، اما این ایام امسال ویژگی خلاصی دارد و برای یک انتخابات بسیار مهم آماه می‌شویم.

رییس جمهوری اضافه کرد: انتخابات شوراها هم بسیار حائز اهمیت است اما ریاست جمهوری از لحاظ بین المللی و جهانی مورد توجه همه خواهد بود و انتخابات ریاست جمهوری موضوعی است که در اواخر خرداد و ۲۸ خرداد که روز انتخابات است، همه چشم‌های دنیا به ایران دوخته شده است.

نکند امروز فضای مجازی خوب باشد و فردا که رای آوردند دنبال فیلترینگ باشد

رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم ترکیب خوب و مناسبی باشیم که مردم را به حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

 حسن روحانی اظهار کرد: در روزهای آینده شورای نگهبان کاندیداهای نهایی را اعلام خواهد کرد که این اعلام می تواند تشویق کننده جامعه به حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کندکننده حرکت باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم این قدم به خوبی و در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب خوب و مناسبی باشیم که مردم را به حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

روحانی تصریح کرد: قدم سوم در انتخابات که بسیار مهم است، دوران تبلیغات است که در یا اوایل و یا اواخر هفته آینده آغاز می‌شود؛ مهم است که نباید «غّش در معامله» صورت بگیرد و کسی که در برابر مردم حاضر می‌شود، ارائه برنامه و یا نقد گذشته و یا وصف شرایط حال باید منطبق با واقعیت باشد و اگر خدای ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیراخلاقی توأم باشد، برای مردم قابل قبول نیست. این برای مردم قابل قبول نیست کسی که آمده تا سنگین‌ترین بار اجرایی کشور را بر دوش بگیرد، بخواهد از مسیر ناصواب به هدفِ بلند برسد. در قدیم الایام عده‌ای می‌گفتند که "هدف، وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به هدفِ خوب از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد" و ما مسلمانان همیشه با این شعار مخالفت کرده‌ایم و آن را خلاف اصول می‌دانیم؛ باید مسیر، وسیله و هدف درست و قابل قبول باشد.

او با بیان اینکه نامزدهای انتخابات به جای فحش‌دادن، برنامه ارائه کنند گفت: نامزدها بگویند برای مقابله با خشکسالی و تحریم چه برنامه‌ای دارند؟ کاندیداها به صراحت اعلام کنند که راهبردشان تعامل است یا تقابل؛ افراط است یا اعتدال؟ نکند امروز فضای مجازی خوب باشد و فردا که رای آوردند دنبال فیلترینگ باشد. نمی‌شود ۸ سال مخالف فضای مجازی باشید اما دم انتخابات موافق آن. تکلیف خودتان را معلوم کنید فردای انتخابات چه خواهید کرد؟

می خواهیم تحریم‌ها را برداریم اما برخی گریه و زاری می کنند/ چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه می خواهیم تحریم‌ها را برداریم اما برخی گریه و زاری می کنند گفت: واقعا عجیب است که وقتی می خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می خوانند و ناراحت می شوند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه خوانی برای تحریم قابل جمع نیست. نمی شود بگویند هم به فکر مردمیم ولی وقتی قرار است تحریم را برداریم ناراحت شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت) هیات دولت اظهار کرد: در روزهای آینده شورای نگهبان کاندیداهای نهایی را اعلام خواهد کرد که این اعلام می تواند تشویق کننده جامعه به حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کندکننده حرکت باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم این قدم به خوبی و در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب خوب و مناسبی باشیم که مردم را به حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: واقعا عجیب است که وقتی می خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می خوانند و ناراحت می شوند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه خوانی برای تحریم قابل جمع نیست. نمی شود بگویند هم به فکر مردمیم ولی وقتی قرار است تحریم را برداریم ناراحت شوند.

وی اضافه کرد: چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟ هی می گویند چرا مذاکره می کنید در حالی که این دولت وارد هیچ مذاکره ای نشد جز اینکه در آن پیروز شود. در صورتی که پیش از این، چنین نبود و در آن زمان بعضی ها به مذاکره نرفتند مگر اینکه با یک قطعنامه علیه ایران برگردند.

 میلیاردها دلار پول ملت را قبل از این دولت بردند و معلوم نشد کجا رفت

حسن روحانی درباره بابک زنجانی گفت: نامه زدم و درخواست کردم این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهید تا مشخص شود که این پول‌ها کجا رفته است اما قبول نکردند.

برخی از مهمترین اظهارات روحانی به شرح زیر است:

میلیاردها دلار پول ملت را قبل از این دولت بردند و معلوم نشد کجا رفت

ما هم تحریم را دور زدیم

اقتصاد را سالم پیش بردیم

در دولت قبل از ما تحریم را با فساد دور می‌زدند ولی ما در این سه سال و نیم تحریم را بدون فساد دور زدیم 

دست کسی که تحریم را دور می‌زند باید بوسید

اینکه دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون حاشیه‌های سال‌های قبل پیش می‌برد، باعث افتخار است 

میلیاردها تومان پول مردم را بردند و معلوم نشد چه شده است

نامه زدم و درخواست کردم این آقا (بابک زنجانی) را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهید تا مشخص شود که این پول‌ها کجا رفته است؛ قبول نکردند