نقد مدیریت شهری در گفتگو با عبدالرضا رفیعی پور چیرانی؛
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۰:۱۸ چاپ

گیل خبر/ سرویس شهری: در ادامه بررسی نقد مدیریت شهری در گفتگو با فعالان اجتماعی، عبدالرضا رفیعی پور چیرانی با 28 سال سابقه بانکی،  در گفتگو با گیل خبر نقطه نظرات خود را مطرح کرد که در زیر می خوانید:

در همه سطوح عقب ماندگی داریم

من نزدیک سی سال است که در شهر رشت زندگی می کنم. طی سال های گذشته سعی کرده ام مطالعاتی در زمینه مدیریت شهری و تحقق توسعه پایدار داشته باشم. سکونتم در رشت باعث شده که نسبت به تحقق توسعه در این شهر کمی عمیق تر شوم. البته بسیاری از مردم به عقب ماندگی های شهر رشت آگاه هستند و مشخص است جایی نیست که این عقب ماندگی ها دیده نشود. ما از برندکلانشهر به خوبی استفاده نکردیم و هرروز که میگذرد هم این مساله بیشتر نمایان می شود. حتی در زمینه حفظ آثار قدیمی هم ما عقب ماندگی داریم و هرروز اخباری می شنویم که فلان خانه قدیمی با صدها سال سابقه در حال تخریب است و البته قوانین نیز به این موضوع کمک می کند. متاسفانه توجیهات در این زمینه زیاد است و ادارات هم کارها را گردن دیگری می اندازند.

شورای شهر به محل منازعات تبدیل شده است

شورای شهر به عنوان نهادی که باید حلقه مشورتی ادارات باشد به محلی برای منازعات تبدیل شده است. مایوس کننده است که حتی زمانی جلساتی در سطوح ملی نیز می گذاریم دیگر اعضای شورا به این بهانه که محلی برای تبلیغ فلان عضو شورا است شرکت نمی کنند. ما یک کار کوچک و نمادین هم ببینیم عده ای سعی می کنند روند آن را تغییر دهند. مشخص است با چنین وضعیتی شهر نباید دچار تغییر و تحول شود.

ثبات مدیریتی مساله ای نیست که بشود به راحتی از آن بگذریم. عضو شورا می گوید حالا فلان شهردار را عوض کنیم. بقیه مهم نیست. خود شهرداران هم به ثبات مدیریتی اعتقادی ندارند. بسیاری از مدیران مناطق و سازمان ها در عرض چندماه تغییر می کنند. پلان بلندمدتی هم برای مناطق تعریف نشده است. با این وضعیت هرکسی سرکار می آید به جای این که برنامه مشخصی را ادامه دهد در راستای منفعتهای جدید اقدام می کند.

مشکلی نمیبینم با شهردار فعلی هم در شورای ششم ادامه دهیم

شاید از منظرهایی این امر مثبت هم باشد. به شرطی که خودش را بتواند با برنامه های کارآمد و باثبات شهر وفق دهد. باید نحوه فعالیت این مدیریت دچار تغییر شود و از کارهای پوپولیستی و شعاری دست برداریم.

بعضی کارمندان نمی دانند شغلشان چیست

نظم اداری در نهادی مثل شهرداری تعریف نشده است. برای من که کار بانکی انجام می دهم یک عذاب است که در جایی مثل شهرداری دنبال کاری باشم. انگار در جای غریبه ای هستم که بوروکراسی اداری آن جا را تبدیل به مکانی پرازدحام کرده است که هیچ چیز درست پیش نمی رود و حتی بعضی کارمندان نمی دانند شغلشان چیست. برای مقابله با چنین وضعیتی باید هرچه سریعتر به سمت نظم اداری و شهر الکترونیکی برویم تا مردم به صورت غیرفیزیکی هم کارهایشان دنبال شود.

شهرداری نیازمند یک واحد پژوهش و مطالعات قوی است

شورا و شهرداری دو نهاد عمومی غیر دولتی هستند که در کنار هم در جهت توسعه پایدار شهر و رفاه شهروندان نقش آفرینی می کنند به منظور اجرای صحیح علمی و عملی طرحها و ترسیم نقشه جامعه با یک هارمونی منظم در ساختار شهری، نیازمند یک واحد پژوهش و مطالعات قوی هستیم.

به خاطر یک آسفالت بعد از چهارسال برای خودشان بنر و پرده می زنند


یکی از مهم ترین نقدهای ما، عدم توسعه متوازن در سطح شهر رشت است. مردم محلات کم برخوردار بیشترین مشارکت را در انتخابات دارند. شبکه اصلی تیم انتخاباتی بسیاری از اعضای شورا در همین محلات تشکیل می شود. ولی مشاهده می کنیم در آستانه انتخابات محله ای را آسفالت می کنند و با بنر و پرده زنی به نام خود ثبت می کنند. هیچ کس هم نباید بپرسد قبلا کجا بودید. ولی این شیوه برخورد با چنین محلاتی نیست. ما همه چیز را در کشور طبقه بندی کردیم. قبر هم می خواهیم بخریم پولش بر اساس جا و مکان تغییر می کند. مردم حاشیه نشین با چنین روندی نمی توانند استعدادهای خودشان را نشان دهند.

برخورد سلبی با 6 هزار خانه نسقی تبعات اجتماعی زیادی دارد

من قبلا هم گفتم 6 هزار خانه نسقی خلق الساعه نیست که مشاهده می کنیم عده ای از درون مدیریت شهری تنها به فکر تخریب هستند. من موافق ساخت و سازهای غیر قانونی ناامن نیستم . اما وقتی ساختن انجام گرفته است و خانواده های زیادی سال ها در آرزوی خانه دار شدن این ساختمان ها را خریداری کرده اند و در ان جا ساکن هستند. برخورد سلبی با آنها ممکن است تبعات اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد.
می توانستند با تشکیل کمیته تسهیل و طرح شیوه نامه ای، مشکل ساختمانهای نسقی را از طریق دستگاه های مرتبط امر نظیر قوه قضائیه، شورای حل اختلاف، اداره ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی حل کنند. این امری است که مدیریت شهری باید پیگیر آن باشد که متاسفانه چنین امری را مشاهده نمی کنیم. تهدید و تخریب و ندادن امتیاز آب, برق و گاز به ساکنین همشهری در واحدهای مسکونی راه برون رفت از این مشکل نیست.

فرق ورود قرارگاه خاتم در رشت با شهرهای دیگر

شما مشاهده می کنید که سرمایه گذاران وارد شهر می شوند و از درون شورا و شهرداری مانع حضور آن ها می شوند. فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء برای عقد قرارداد به رشت می آید و مراسم کلنگ زنی را شاهد هستیم و بعد همه چیز تمام می شود. خیلی خوب است که اعضای شورا پاسخ دهند از حاصل قرارداد با پروژه خاتم الانبیاء چه پروژه هایی در شهر رشت اجرایی شده است. حالا هم که مشاهده می کنیم با پروژه های این قرارگاه مخالفت شده است. آن هم به این بهانه کارهای بزرگتری در اولویت است که آن هم شروع نمی کنیم. همین قرارگاه در شهرهای دیگر مثل اردبیل و مشهد و اصفهان و تهران کارهای بزرگی انجام داده و اما اینجا تنها عکس های یادگاریش برای اعضای شورا و مدیریت شهری باقی مانده است.

اصلاح روند بودجه

نحوه بودجه بندی در شهرداری با اشکالاتی روبه رو است که شاهد آن هستیم بودجه هایی با ارقام غیرواقعی به صحن شورا ارائه می شده که نصف آن محقق نمی گردد و این خود یک تخلفی است که متاسفانه از درون شورا در مورد آن رسیدگی نمی شود. بدون شک در کمیسیون های برنامه و بودجه شورا باید تحولاتی صورت بگیرد که بودجه متوزان، عادلانه و واقعی نوشته شود.

عدم استفاده از برند شهرخلاق خوراک

ما برندی به نام شهر خلاق خوراک را در سطح جهانی به دست آوردیم که در چند سال گذشته تنها نامش را یدک کشیدیم. چنین امری حتی در شهرهای اطراف نیز به خوبی تبلیغ نشده است. جالب است که از درون شورا تنها به بهانه این که فلان فرد در این قضیه معروف شده است از پیگیری های بین الملی برای تثبیت این قضیه ممانعت به عمل اورده اند و این نشان می دهد که یک شورای خوب یا بد چگونه می تونه در امر مدیریت شهر تاثیرگذاری مثبت یا منفی ایجاد کند.

باید حس اعتماد بین مردم نسبت به شورای شهر و شهرداری ایجاد شود

مشکلات در راستای تصمیم شتابزده و ضعف تدبیر متولیان و سکان داران مدیریت شهری در حال افزایش است. این واقعیت را باید در نظر داشت که حل این مشکلات هم یک شبه امکان پذیر نیست. ولی امری که به ما کمک می کند عدم فعالیت و سکوت نیست. شهر رشت گذشته پرافتخاری دارد. بسیاری از ملزومات اولیه شهری مثل بانک، راه اهن، کتابخانه ملی، داروخانه شبانه روزی، اتوبوس و تئاتر در ابتدا وارد شهر رشت شده است و چه ناراحت کننده است که به جای گسترش، شاهد تخریب گذشته نیز هستیم. باید حس اعتماد بین مردم نسبت به شورای شهر و شهرداری ایجاد شود تا مردم شورای شهر را امین خود بدانند و با علاقه و رغبت برای حل مشکلاتشان به شورای شهر و شهرداری مراجعه کنند.