محمد رحیمی
۱۴۰۰/۰۲/۱۴ ۱۰:۱۴ چاپ

گیل خبر/ محمد رحیمی*
*
فعال رسانه‌ای

چند روز پیش خواندن کتابی را شروع کردم بنام پیچیدگی سیاست در ایران؛ این کتاب به دو نظریه آشوب و پیچیدگی پرداخته و ارتباط آن با تحولات چهل سال اخیر کشور و نکته ای را در آن گوشزد می‌کند که شاید بسیاری از سیاست مداران و نخبگان کشور آن را به دفعات شنیده اند و آن هم اثر پروانه ای است که ترجمه ساده آن این است که علل کوچک میتواند پیامدهای سهمگینی داشته باشد .

به گمانم جا دارد کارگزاران نظام این کتاب تحلیلی ۲۳۰صفحه ایی را بخوانند ، مخصوصا بعد از اظهار نظر جالب وزیر خارجه سابق عمان که "دومین بهار عربی" در منطقه را پیش‌بینی کرده است .
یوسف بن علوی، اظهار کرده به طور کلی شرایط برای وقوع "دومین بهار عربی" در منطقه خاورمیانه شبیه بهار عربی اول از طریق "درهم‌آمیختن آتش" فراهم است.
وزیر خارجه سابق عمان نسبت به آینده با توجه به رخدادهای سال ۲۰۱۱ ابراز نگرانی کرده و گفته است، وقوع بهار عربی،‌ خودش مشکل است و صحبت از کل جهان عرب است.
بگمانم باید حرف این دیپلمات و مبارز قدیمی را جدی گرفت ، دنیا پس از کرونا به دنبال ساختاری جدید با اهداف نو است ، امروز ترکیه ، ایران ، عراق ، سوریه ، تونس، مصر ، لیبی، عربستان، افغانستان بحرین ، لبنان، اردن پاکستان و حتی کشورهای آسیای میانه با یک مشکل بزرگ بنام فساد مواجه اند.

این کلونی بزرگ جمعیتی، با کمک فضای مجازی و رسانه‌ های پیش رو، میتواند همبستگی منطقه ای برای تغییر بزرگ را ایجاد کند و طوفانی در تونس میتواند ویرانه ای در پاکستان را به دنبال داشته باشد.
با رویکردی که در مسئولین کشور میبینم احساس میکنم طبعات اثر پروانه ای را تا حدودی درک کرده اند اما راه برون رفت از آن را کشف نکرده اند و یا از شرایط آتی منطقه تحلیل درست و باورمند ندارند.
از بزرگان ، نخبگان و فرهیختگان قوم میخواهم تا دیر نشده و فرصت هست در مورد حرفهای بن علوی و اثر پروانه ای در سپهر سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر تامل کنند.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code