چه کسی در گیلان پاسخگو است؟
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۱۰:۳۰ چاپ

مشاهدات میدانی حاکی از این است که مرغ قطعه شده و بسته بندی در حال حاضر با افزایش قیمت بین 35 الی 40 درصدی نسبت به قبل توسط تولید کننده در فروشگاه‌ها عرضه می گردد.

گیل خبر/ سرویس اقتصادی؛ چندی قبل بود که ستاد تنظیم بازار گیلان، به واسطه کاهش میزان تولید مرغ و افزایش قیمت آن، دستور توقف توزیع مرغ بسته‌ای را صادر کرد و بر این اعتقاد بود که قیمت بالای مرغ‌های قطعه شده و بسته بندی، در افزایش قیمت بازار تاثیرگذار است و با این استدلال برای مدتی عرضه این محصول در فروشگاه‌ها ممنوع شد. اما مدتی پس از تصویب قیمت جدید (هرکیلو 24900 تومان) مجددا اعلام گردید که مرغ های بسته بندی با محدودیت توزیع می گردد و پس از آن نیز ممنوعیت فروش این محصول به ظاهر برچیده شد.

اما متاسفانه مشاهدات میدانی حاکی از این است که مرغ قطعه شده و بسته بندی در حال حاضر با افزایش قیمت بین 35 الی 40 درصدی نسبت به قبل توسط تولید کننده در فروشگاه‌ها عرضه می گردد.

برای مثال سینه مرغ با کتف 1600 گرمی که تا پیش از ممنوعیت پخش با قیمت حدود 54 هزارتومان عرضه می گردید در حال حاضر با قیمت جدید 83 هزارتومان و یا مرغ 8 تکه بسته بندی از قیمت 46 هزارتومان به قیمت حدودی 79 هزارتومان رسیده است که چنین افزایش قیمتی کلاه از سر خریداران می‌پراند.

پیش از این نیز ستاد تنظیم بازار گیلان در سال گذشته به بهانه افزایش قیمت تخم مرغ برای مدتی از توزیع فله‌ای آن جلوگیری بعمل آورد و در عمل راه یکه تازی را برای تقریبا یک شرکت بسته بندی تخم مرغ هموار کرد تا محصولی را که به قیمت فله 1100 فروخته می شد تنها با یک بسته بندی پلاستیکی تا قیمت هر عدد بیش از 2000هزارتومان به فروش برساند (32000 تومان بسته 15 عددی).

در مورد مرغ بسته بندی نیز باید گفت غالب فروش بازار گیلان در دست یک کشتارگاه تولیدی این محصولات است که علی رغم غیربومی بودن مالک آن، سالهاست که از امکانات این استان به جهت سودآوری از تولید بهره مند گردیده است.

در پایان دقیقا معلوم نیست که چه کسی متولی نظارت و برخورد با تخلفات احتمالی این صنف می باشد و ستاد تنظیم بازار گیلان بر اساس چه استدلال و نظر کارشناسی‌ای،  با اخذ چنین تصمیماتی، تنها فضای بیشتری برای سودآوری عده‌ای خاص ایجاد می کند؟

گفتنی است گیل خبر در صورت پاسخگویی مسئولین به این مطلب، آمادگی انتشار آن را دارد.