رئیس جمهور چاد پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای ششمین بار، به قتل رسید.

گیل خبر/ به نقل از روسیا الیوم، «ادریس دبی» رئیس جمهور چاد یک روز پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای ششمین بار به قتل رسید.

 
سخنگوی ارتش چاد اعلام کرد که ادریس دبی در نتیجه جراحاتی که در خط مقدم درگیری‌های این کشور به وی وارد شده بود، درگذشته است.

دبی در سال ۱۹۹۰ به ریاست جمهوری چاد رسید روز گذشته برای ششمین بار در انتخابات پیروز شده بود. 

سخنگوی ارتش چاد افزود که دبی در جریان بازدیدش از نیروهای ارتش در جبهه درگیری علیه شورشیان در شمال کشور  و یک روز پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری برای ششمین بار، کشته شد.

ستاد تبلیغات انتخاباتی دبی امروز اعلام کرد که وی برای پیوستن به نیروهایی که با تروریست ها می جنگند به خط مقدم جبهه می رود.

این در حالی است که در روز انتخابات، شورشیان متمرکز در لیبی و در نزدیکی مرزهای چاد به یکی از مراکز گارد مرزی حمله کرده و صدها کیلومتر داخل اراضی چاد از طریق صحرا پیشروی کردند.

در پی قتل دبی ارتش چاد منع آمد و شد اعلام کرد و مرزهای زمینی کشور را نیز بست.

پیش از این نهاد انتخاباتی چاد ضمن اعلام نتایج اولیه رسمی انتخابات ریاست جمهوری، روز دوشنبه اعلام کرد ادریس دبی ایتنو، رئیس جمهور چاد با کسب ۷۹ و ۳۲ صدم درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ آوریل برای ششمین دوره به ریاست جمهوری انتخاب شد.

«کودی محمد بام» رئیس کمیسیون ملی انتخابات چاد تصریح کرد میزان مشارکت در این انتخابات ۶۴ و ۸۱ صدم درصد بود که در آن رئیس جمهور در دور نخست به پیروزی رسید. «آلبرت پاهیمی پاداکه» نخست وزیر سابق ادریس دبی با کسب ۱۰ و ۳۲ صدم درصد به جایگاه دوم دست یافت.

ادریس دبی در دسامبر از حدود ۳۰ سال (سال ۱۹۹۰ میلادی) از طریق کودتای نظامی علیه «حسین حبری»، دیکتاتور پیشین چاد، قدرت را در دست گرفت و با هدف حفظ قدرت و با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۱، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ به پیروزی رسید.

چاد، کشوری محصور در خشکی در مرکز آفریقا است. پایتخت آن انجامنا است. مساحت این کشور دقیقاً ۱٬۲۸۴٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. نکته جالب در مورد کشور‌های چاد و نیجر دقیق بودن مساحت آن‌ها در عدد خاصی (چاد ۱٬۲۸۴٬۰۰۰ و نیجر ۱٬۲۶۷٬۰۰۰ کیلومترمربع) است که از دوران استعمار فرانسه به جا مانده است.