گیلانی ها در آستانه سال نو و در گیر و دار دست و پنجه نرم کردن با کرونا و مشکلات اقتصادی در حال تمهید مقدمات برای نوروز بودند که یکباره شرکت گاز پیامکی با وجهی اضافه به عنوان بدهکاری برای شهروندان استان ارسال کرد.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛‌ این مساله موجب گلایه مندی مردم و درخواست آنها از رسانه ها برای پیگیری و انعکاس مطلب شده است.

یکی از شهروندان در این رابطه گفت : با وجود اینکه قبض های گاز خود را به طور مرتب پرداخت کرده و بدهی نسبت به این شرکت نداشته اما اکنون در قبض دوره جدید برای وی بدهی منظور شده است.

یکی از شهروندان رشتی در حالی که قبض پیامکی گاز منزل خود را  نشان می داد، گفت: از چهارم آذر تا ۱۸ دیماه مبلغ ۱۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان برای ما منظور شد درحالی که بدهکاری هم نداشتیم این مبلغ دوره را پرداخت کردیم.

وی افزود: در قبض بعدی برای دوره ۱۸ دیماه تا ۲۸ بهمن ماه مبلغ ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان آمده که ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان بدهی گذشته مرقوم و مهلت پرداخت هم فوری قید شده است.  

این شهروند با بیان اینکه ما علاوه بر این که به دلیل حقوق پایین مجبور به صرفه جویی در همه امور هستیم، افزود: در تماس تلفنی با امور مشترکین شرکت گاز در مورد علت این امر جواب دادند که گاز بها  از برج گذشته افزایش یافته و این بدهی به واسطه گران شدن نرخ گاز است.

اینان می گویند: هیچ اطلاع رسانی در این زمینه در مورد افزایش نرخ ها و یا هر دلیل دیگری که در این زمینه اعلام می شود نشده است  و این بدهی خود مساله ای برای شهروندان شده است .

در همین ارتباط برای اطلاع بیشتر  از مدیرعامل شرکت گاز گیلان موضوع این بدهی را جویا شدم،  مدیرعامل شرکت گاز استان موضوع گرانی گاز را رد کرد و گفت: گاز گران نشده اما بدهی منظور شده در قبض بدلیل جریمه ای است که برای مشترکان پر مصرف در نظر گرفته شده است.

حسین اکبر با بیان اینکه براساس این بخشنامه که از اول دیماه در قبوض گاز اعمال شده است، مشترکان طی ماههای دی، بهمن، اسفند و فروردین شامل تشویق و بخشودگی یا جریمه می‌شوند، افزود: بر اساس بخشنامه دولت اگر مشترکان کمتر از۲۰۰ متر مکعب مصرف گاز داشته باشند، گاز  آنها رایگان خواهد بود.

وی تصریح کرد: مشترکانی که نسبت به میانگین سال های ۹۶ و ۹۷ در ماههای یاد شده ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشند مشمول ۱۵ درصد تخفیف می شوند.

وی اضافه کرد: مشترکانی که بیش از ۱۵ درصد از میانگین سال های ۹۶ و ۹۷ بیشتر گاز مصرف کرده باشند، ۱۵ درصد جریمه می شوند.

به گفته وی، این بخشنامه مربوط به بخشودگی و جرایم برای این چهار ماه است و از اردیبهشت به روال قبل برمی گردیم.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان خاطرنشان کرد : طرح تشویق و جریمه مشترکین کم مصرف و پر مصرف با هدف کاهش مصرف گاز و کمک به اقتصاد خانواده اجرا می‌شود.

 اغلب مردم  به دلیل شرایط اقتصادی و معیشتی و بالا بودن هزینه زندگی در کل مجبور به صرفه جویی در همه امور از جمله مصرف گاز و برق و غیره هستند اما به طور معمول در ماههای سرد سال نسبت به سایر ماهها میزان گاز مصرفی شان افزایش پیدا می کند.

 بیش از یک میلیون و ۱۲۷ هزار مشترک  در گیلان از گاز طبیعی برخوردار هستند.