کنترل قند خون از جنبه‌های مختلفی برای سلامت عمومی بدن مهم است چون بدن ما گلوکز را از مواد غذایی دریافت می‌کند تا بتواند آن را به انرژی تبدیل سازد و درنتیجه از اندام‌های بدن، عضله‌ها و عصب‌ها محافظت کند. با این‌حال، بعضی از افراد مبتلا به دیابت نه‌تنها به کنترل قند خون از طریق رژیم غذایی توجه مناسبی ندارند، بلکه به‌واسطه عادت‌های نادرست غذایی نهایتا خودشان را در شرایط بدتری قرار می‌دهند.

گیل خبر/ به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایتینگ ول، در ادامه این مطلب، به بررسی این عادت‌های غلط می‌پردازیم تا با ترک هر یک از آنها، به کنترل بیماری کمک موثری کنیم. این عادت ها عبارتند از: 

1. فقط به کالری‌ها توجه می‌کنید 

اگر صرفا به میزان کالری‌های دریافتی از طریق رژیم غذایی توجه داشته باشید، بخش زیادی از مسائل تغذیه‌ای مرتبط با کنترل قند خون را نادیده می‌گیرید. اولین اصل اساسی برای کنترل قند خون، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که از پروتئین، چربی و کربوهیدرات تشکیل شده باشد. این اصل از آن‌رو اهمیت دارد که وقتی کربوهیدرات می‌خوریم (از هر منبعی: غلات، حبوبات، میوه، سبزی‌های نشاسته‌ای، لبنیات و...) این ترکیبات به گلوکز تبدیل می‌شوند. چربی‌ و پروتئین هم نقش میانجی دارند و به‌واسطه آهسته‌تر کردن سرعت تجزیه کربوهیدرات‌ها می‌توانند پایداری مطلوبی به قند خون بدهند. 

2. پروتئین‌ها را حذف می‌کنید 

اگر مدت کوتاهی پس از غذا خوردن دوباره احساس گرسنگی داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد باید پروتئین بیشتری دریافت کنید. دریافت پروتئین کافی به آهسته‌تر شدن هضم غذاها کمک می‌کند و درنتیجه نوسانات قند خون را به حداقل می‌رساند. انواع گوشت‌های قرمز بدون چربی، ماهی بدون پوست، مرغ بدون پوست، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب در کنار انواع مواد غذایی گیاهی مانند حبوبات، مغزها و دانه‌های خام از بهترین منابع برای دریافت مقادیر مطلوبی از پروتئین‌های سالم هستند. هر وعده غذایی شما باید بین 15 تا 30 گرم پروتئین داشته باشد. این میزان در میان‌وعده‌ها به 5 تا 10 گرم می‌رسد. 

3. فیبر کافی دریافت نمی‌کنید 

افراد مبتلا به دیابت باید روزانه 25 تا 25 گرم فیبر دریافت کنند، در غیر این صورت از مزیت‌های فیبر غذایی برای کنترل قند خون بهره‌مند نخواهند شد. به آهسته‌تر کردن جذب قند در جریان خون کمک می‌کند و نقش موثری در تنظیم قند خون دارد. انواع غلات سبوس‌دار، مغزها و دانه‌های خام، لوبیا، عدس،‌ میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر غذایی مطلوب و باکیفیتی هستند. برای برخورداری از فواید فیبر غذایی باید حداقل یک وعده غذایی روزانه شما براساس مواد غذایی سرشار از فیبر تهیه شده باشد. 

4. از چربی‌های سالم هم می‌ترسید 

اگرچه چربی‌ها ذاتا کالری بیشتری از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها دارند اما چربی‌های سالم همچنان به تنظیم قند خون کمک می‌کنند. درواقع، چربی‌های سالم از طریق آهسته‌تر کردن فرآیندهای هضم به پایدار نگه داشتن قند خون کمک می‌رسانند. بهترین منابع برای دریافت چربی‌های سالم عبارتند از روغن زیتون، آووکادو و مغزهای خام. ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا و خال‌مخالی هم از بهترین منابع گوشتی برای دریافت چربی‌های سالم هستند. البته این ماهی‌ها زمانی می‌توانند برای شما مفید باشند که بدون استفاده از روغن سرخ‌کردنی و به‌صورت کبابی یا پخته‌شده برای خوردن آماده شوند. 

5. منابع پنهان قندهای افزوده را فراموش می‌کنید 

منظور متخصصان از منابع پنهان قندهای افزوده، محصولاتی مانند ماست، غذاهای کنسروی و بسیاری از چاشنی‌های کنار غذاست. بنابراین، همیشه محصولات غذایی مصرفی تان را از نظر محتویات قندی بررسی کنید تا نهایتا بتوانید این منابع پنهان را از رژیم غذایی تان حذف کنید.