وزیر بهداشت گفت: نتیجه آزمایش یکی از هموطنان بازگشته از انگلیس مثبت بود و بلافاصله همراهان او و آژانس مسافرتی مرتبط با وی قرنطینه شدند.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛‌وزیر بهداشت گفت: همزمان با پیگیری تولید واکسن داخلی کرونا، منتظر نمی‌مانیم و حتما از منابع مطمئن و تست شده و آزمون پس داده واکسن کرونا در دنیا برای تزریق بدون دغدغه برای گروه‌های هدف خریداری می‌کنیم.

سعید نمکی روز چهارشنبه از رصد خانه سلامت وزارت بهداشت اظهارداشت: تست انسانی اولین واکسن کرونای تولید داخل را به ملت شریف ایران تبریک می‌گویم و حتما به زودی در نشستی همه اقدامات انجام شده برای تامین واکسن کرونا از منابع داخلی و خارجی را برای مردم تشریح خواهم کرد. مردم مطمئن باشند منتظر تولید واکسن داخلی نمی‌مانیم.

 

وی گفت: از همه مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر می‌کنم، اما نگران این هستیم که دچار غفلت نشویم و در دام سهل انگاری نیفتیم. به همین علت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردم که با وجود کاهش موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا دچار سستی نشوند و تا آخرین مرحله خانه به خانه مسیر ویروس را رصد کنند و به خصوص در مناطقی مثل مازندران که هنوز امکان بازگشت شهر‌های نارنجی به قرمز وجود دارد باید شکستن زنجیره ویروس با افزایش تست و بیماریابی خانه به خانه در کنار نیرو‌های بسیج فعال باشد.


وزیر بهداشت با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) افزود: یکی از نگرانی‌های من و همکارانم همواره این بوده که به محض پایین آمدن آمار مرگ و میر و بستری، با عادی انگاری، شیوه نامه‌ها تضعیف شوند و سطح رعایت‌ها پایین بیاید و به شرایط قبل برگردیم.

 

وی ادامه داد: اگر استان‌های قم و یزد را ببینیم میزان رعایت شیوه نامه‌ها و کاهش آمار بستری ارتباط نزدیکی دارند. در قم میزان رعایت شیوه نامه‌ها افزایش و با همین میزان معکوس مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.

 

نمکی گفت: در یزد هم میزان رعایت شیوه نامه‌ها از متوسط استاندارد کشوری بالا رفته و وضعیت بهبود پیدا کرده است، اما در استان مازندران رعایت شیوه نامه‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر آمده و به همین میزان گرفتاری ما در ابتلا و بستری و مرگ و میر هم افزایش یافته و هم رو به افزایش است.

 

وی ادامه داد: از هموطنان، مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی، افراد در بسیج، هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد و همه کسانی که کمک می‌کنند، خواهش می‌کنم مبادا ما دوباره دچار عادی انگاری شویم.

 

وزیر بهداشت افزود: ما در طرح سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم‌ها رهگیری داریم که سهم بسیج حدود ۳۰ درصد نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۲ درصد و بقیه سازمان‌ها مثل رابطین سلامت محله، سفرای سلامت و بخش خصوصی و سازمان هلال احمر بقیه را تشکیل می‌دهند.

 

وزیر بهداشت گفت: نتیجه آزمایش یکی از هموطنان بازگشته از انگلیس مثبت بود و بلافاصله همراهان او و آژانس مسافرتی مرتبط با وی قرنطینه شدند.

 

نمکی افزود: البته دیشب اعلام شد که نتیجه آزمایش آن‌ها منفی است و خوشبختانه هنوز ویروس جهش یافته وارد کشور نشده است.