استاندار گیلان با تأکید بر صدور مجوزهای لازم برای انتقال مصالح موردنیاز راه‌آهن رشت انزلی کاسپین صادر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و با مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه کشور ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر افزون بر ۵۰ میلیارد تومان ماه گذشته به این پروژه تزریق‌شده است.

گیل خبر/ به نقل از فارس؛ ارسلان زارع ظهر امروز در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی قطعه ۶ راه‌آهن رشت کاسپین انزلی با بیان اینکه با تکمیل این خط ریلی اقتصاد استان را با رشد چشمگیری مواجه می‌کند، اظهار کرد:بر اساس آمار قطعه ۶ این راه‌آهن از کیلومتر ۱۸۵ آغاز و مساز قطع جاده رشت- فومن از روستاهای کمسار پس ویشه و کفرود عبور و سپس به پایان می‌رسد.

وی با اشاره بهدجزئیات ساختاری ۶ راه‌آهن رشت کاسپین انزلی گفت: طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر و ۹۴ آبرو و به طول ۳۱۳ متر و هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این پروژه اجرا می‌شود.

استاندار گیلان با اذعان به اینکه یکی از مهم‌ترین گام‌های اتصال ریلی در استان انجام‌شده است، بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته یکی از مهم‌ترین گام‌ها و پروژه‌های نهایی و در نیمه دوم شهریورماه اتصال ریلی خلیج‌فارس به دریای خزر با ریل‌گذاری راه‌آهن رشت- کاسپین- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر انجام شد و این روند ادامه دارد.

زارع یکی از اهداف اتصال قطعه ۶ راه‌آهن رشت کاسپین انزلی را اتصال مرکز استان به دریای کاسپین دانست و افزود: اجرایی شدن این خط ریلی با اعتبارات عمرانی ملی و به‌عنوان بخشی از طرح راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی شروع‌شده و با اتمام این طرح مرکز استان به منطقه گردشگری کاسپین متصل می‌شود.

وی با تأکید بر تأثیر مؤثر اتصال خط ریلی راه‌آهن رشت کاسپین انزلی بر حمل‌ونقل داخلی، خارجی و بار و مسافر تصریح کرد: این پروژه ازنظر ایجاد یک بزرگراه ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج‌فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران بسیار اساسی و مهم بوده و منجر به ایجاد اشتغال پایدار در استان می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان مهم‌ترین مشکل در اجرای پروژه راه‌آهن رشت کاسپین انزلی را تأمین مصالح و شرایط اقلیمی دانست و گفت: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد پروژه همچنان حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک و مصالح نیاز دارد که پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام‌شده است.

زارع با تأکید بر اینکه مجوزهای لازم برای انتقال مصالح موردنیاز راه‌آهن رشت انزلی کاسپین صادر می‌شود، تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی،قضایی و با صدور مجوزهای لازم برای انتقال صدور مجوزهای انتقال مصالح عملیات اجرایی این پروژه با سرعت انجام و بسیار امیدوارم با اهتمام موجود تا خرداد‌ماه سال آینده، خط ریلی به بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی متصل شود.

وی از تزریق ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به تکمیل راه‌آهن رشت انزلی کاسپین خبر داد و بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و با مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه کشور ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر افزون بر ۵۰  میلیارد تومان ماه گذشته به این پروژه تزریق‌شده و نگرانی از بابت موضوعات مالی وجود ندارد.

استاندار گیلان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی قطعه‌های ۶ و هفت راه‌آهن رشت انزلی کاسپین افزود: با اعلام پیمانکار ۹ کیلومتر از بخش‌های تکمیلی عملیات زیرسازی را تا پایان ماه جاری ریل‌گذاری شده و با توجه به محدودیت‌های زمانی پس از تحویل قطعات تکمیلی زیرسازی، عملیات روسازی و ریل‌گذاری به‌صورت هم‌زمان انجام می‌گیرد.

قطعه ۶ این پروژه از کیلومتر ۱۸۵ (جاده جیرده) آغاز و پس از قطع جاده رشت – فومن و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می‌یابد. طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر است و ۹۴ آبرو به طول ۳۱۲ متر و نیز هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این قطعه کار می‌شود.