مدیر گروه مهندسی نساجی دانشگاه گیلان:
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۱۲:۲۱ چاپ

مدیر گروه مهندسی نساجی دانشگاه گیلان با تقدیر از کارخانه هپپی لند گفت: این کارخانه توانسته است انتظار بازار پوشاک در خارج از کشور را نیز برآورده کند.

گیل خبر/ مدیر گروه مهندسی نساجی دانشگاه گیلان با اشاره به تشریح اوضاع اقتصادی و صنعت پوشاک کشور و اقبال مردم به کالای ایرانی خاطر نشان کرد : با توجه به شرایط مالی و بالا رفتن فرهنگ عمومی، مصرف کالاهای داخلی بهبود و خوش بختانه افزایش پیدا کرده است که علیرغم دغدغه برندهای داخلی در تامین مواد اولیه و ماشین آلات ، آنها توانسته اند سهم بیشتری را از بازار داخلی به خود اختصاص دهند.

صنعت پوشاک می تواند پایه ای استوار برای رشد اقتصادی کشور باشد

دکتر مجتبی اکبری در ادامه با اشاره به طراحی لباس هایی که تولید داخل است افزود : طراحی لباس داخلی می تواند با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و با کیفیتی بهتر و با توجه به ذائقه ی مشتری، بازار داخلی را بیش از گذشته در دست بگیرد و موفق تر باشد.

وی همچنین تاکید کرد: طراحی لباسی مناسب است که علیرغم توجه به شأن مشتری به شان مالی ، سنی ، اجتماعی و شان شغلی افراد نیز توجه کند و درسطح قیمت و کیفیت مناسب قرار بگیرد و از جهتی خواسته‌های ظاهری و زیباشناختی را با الگوهای ایرانی فراهم کند که باید اعتراف کرد بخش اعظمی از این انتظارات برآورده شده است.

کرونا صنعت مد و لباس را نیز تحت تاثیر گذاشته است

مدیر گروه مهندسی نساجی دانشگاه گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود به ضررهای اقتصادی از سوی بحران کرونا نیز اشاره و یادآور شد: کرونا تاثیری اساسی بر زندگی و اقتصاد همه گذاشته است و حتی با ورود به صنعت مد و لباس توانست این بازار را نیز تحت تاثیر بگذارد اما باید به این مهم نیز توجه کرد که چنین بحرانی، دلیلی واضح بر رونق فروش در فروشگاه های آنلاین اینترنتی شد و توانست کلاً نحوه سفارش دهی و سفارش گیری و تبلیغات را متحول کند.

دکتر مجتبی اکبری در ادامه نیز افزود: خیلی از افراد بدون داشتن سرمایه آنچنانی تنها با ایجاد وب سایتی فروشگاهی و یا استفاده از کانال‌های ارتباطی اینستاگرام به تبلیغ و فروش کالاها در این فضا روی آوردند که نشان از فرصت هایی جدید در این شرایط است.

هپی لند توانسته است انتظار بازار پوشاک در خارج از کشور را نیز برآورده کند

وی با اشاره به بحث صادرات برندهای داخلی خاطر نشان کرد: خوشبختانه شرکت هایی چون هپی لند و کارخانه های خوب دیگری در داخل کشور داریم که توانسته اند علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات را نیز مد نظر قرار داده و انتظارات مشتری های خارجی را نیز برآورده کنند.

دکتر اکبری همچنین به هم سویی هپی لند با دانشگاه گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: هپی‌لند همیشه از صنایع ای در استان بوده که ارتباط خوبی با دانشگاه و جامعه علمی داشته و از جهت حمایت از دانشگاه و توسعه پایدار تولید، سعی کرده است از توانایی‌های علمی استان بهره بگیرد که امیدوارم شرکت هپی لند نیز همیشه هم چون الانِ در جهت تعالی حرکت کند و متعهد به تکلیف و مسوولیت اجتماعی خود باشد.

وی در همین خصوص اضافه کرد: اقداماتی که هپی‌لند در زمینه توسعه علمی و افزایش دانش تولید انجام داده است اقدامات گسترده و مهمی در زمینه افزایش کیفیت محصول و معرفی طراحی های جدید بوده و از طرفی همیشه یک نگاه مثبت به حفظ محیط زیست داشته است و در جهت برآورده کردن استانداردهای محیط زیستی سعی بر آن داشته که توسعه پایداری همسو و دوستدار با محیط زیست و سازگار با آن را سرلوحه کار خویش قرار دهد که از این جهت مایه مباهات است.

مدیر گروه مهندسی نساجی دانشگاه گیلان که معتقد بود از زمان نوجوانی همیشه سعی کرده است از پوشاکِ باکیفیت و خوش دوختِ تولید داخلی استفاده کند تصریح کرد: لزوما پوشاکی که خریداری می کردم برند و مارک دار نبوده اند اما توجه به کیفیت را همیشه مد نظر قرار می دادم که امیدوارم صنعت پوشاک و برند های فعال این حوزه نیز به جایی برسند که برای هر قشر اعم از کارگر و کارمند در سیستم های اداری و همینطور برای افرادی با درآمدهای متوسط و پایین جامعه یا درآمدهای میانی جامعه ، پوشاکی متناسب با ذائقه ی آنان و درخور شان فرهنگ اصیل ایرانی تولید کنند.

صنعت نساجی برای رقابت جهانی به ثبات قوانین و شرایط اقتصادی کشور نیاز دارد

دکتر اکبری با بیان اینکه صنعت پوشاک می تواند پایه ای استوار بر رشد اقتصادی کشور باشد خاطر نشان کرد: صنعت نساجی و پوشاک کشور صنعتی رو به رشد و فعال بوده و با فرهنگ ما عجین شده است که داشتن جامعه پویای ۸۰ میلیونی در داخل کشور فرصت مناسبی برای عرضه آن فراهم نموده که نشان می دهد توجه بیشتر به این صنعت می تواند بخش اعظمی از مشکلات بازار داخلی را برطرف کند و این مهم با توجه به دلیل حضور صنایع مادر و پایه و قدمت مهندسی نساجی در کشور همیشه یکی از سناریوهایی بود که پتانسیل و قابلیت رشد زیادی داشته است.

آسیب های قاچاق از دیگر موضوعاتی بود که دکتر اکبری در این مصاحبه به آن اشاره و تاکید کرد: واردات شاید اگر به صورت قانونی وارد کشور شوند آسیبی به بازار نزنند و حتی در بخش هایی نیاز بازار را برطرف کنند اما متاسفانه کالاهای مازادی از روش های غیر قانونی وارد کشور می شوند که کالاهای نساجی از عمده ترین آنهاست، که به دلایل شرایط ماندگاری و امکان انتقال، سهولتی در جابه جایی آن فراهم کرده است که عموما به صورت چمدانی ، کولبری ، دریایی و حتی کانتینری توانسته است وارد کشور شود.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به راهکارهایی برای مقابله با قاچاق نیز اشاره و متذکر شد: متخصصان این عرصه نظرشان این است که با ایجاد سیستم ارتباطی بین ارگان های مختلفِ صنعتی بازرگانی و گمرک از زنجیره تامین تا توزیع و مصرف چه به عنوان مواد اولیه چه به ‌عنوان مصرفی به دست مصرف کننده ی مستقیم برسد، اگر این موارد یک زنجیره متصل به هم بوده و شبکه اطلاعات و داده های پشتیبان این مسیر شفاف باشد به راحتی امکان کنترل ورودی های کشور از این جهت وجود دارد ، ولی یک سری ابزار اولیه مثل دستگاه های مخصوص نیاز است اما تا نیازهای واقعی بخش مصرف در بازارهای داخل انجام نشود نمی توان واردات را وارداتی درست و صحیح دانست.

این استاد دانشگاه و متخصص صنعت نساجی کشور همچنین در پایان سخنان خود با تاکید بر ثبات قوانین داخلی برای ارتقاء جایگاه رقابتی با بازار خارجی تاکید کرد: قوانین جدید مالیاتی در بخش صنعت و بنگاههای مولد اقتصادی کشور ممکن است باعث کند شدن حرکت چرخ های این صنایع شوند اما همگان بر این موضوع واقف هستند که بیشترین بخشی که از مالیات به آسانی گذر کرده و بیشتر از هر بخشی فرار مالیاتی در کشور دارد مربوط به درآمدهای بازارهای غیر مولد و بنگاه های معاملاتی مختلف مثل مسکن ، طلا ، ارز و پول‌هایی است که برخی افراد آن را در مسیر دلالی کسب کرده اند که هیچگاه به چرخه تولید وارد نمی شود.

دکتر اکبری همچنین افزود: چرخه تولید به لحاظ تامین بهره وری و شرایط مناسب رشد، نسبت به قوانین بسیار حساس است و با کوچکترین تغییرات در قوانین ممکن است مزیتهای یک صنعت از بین برود ، از این جهت کنترل و وضع قوانین در صنایعی که باید در رقابت با مسیر تجاری سازی جهانی قرار بگیرند بسیار حائز اهمیت است و برای رسیدن به تولید پایدار و ثابت در کنار رقابت با بازارهای جهانی با توجه به حجم بالای کالایی قاچاق یا کالاهایی که به صورت قانونی از مسیرهای مختلف وارد کشور می‌شوند این مهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. که به حق حفظ جایگاه رقابتی نیاز به ثبات قوانین و شرایط اقتصادی دارد.