نشست خبری جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

گیل خبر/ سرویس استانی: به گزارش پایگاه خبری گیل خبر، جبار کوچکی نژاد در این نشست خبری در خصوص لایحه بودجه سال آتی و غیر واقعی بودن بودجه 1400 اظهار داشت: بودجه پیش بینی شده تحقق نمی یابد چون میزان فروش نفتی که در بودجه 1400 در نظر گرفته شده روزی دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت است و قطعاً این مقدار فروش نفت میسر نیست زیرا ما در حال حاضر کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می کنیم.


وی افزود : اگر چه آقای روحانی عنوان کردند که بودجه تدوین شده واقعی است اما رییس سازمان برنامه و بودجه کشور هفته گذشته در کمیسیون بودجه مجلس حضور یافت و رسما اعلام کرد که اشکالات اساسی در بودجه 1400 وجود دارد و مجلس باید تغییراتی را اعمال کند و دولت کمک می کند . این سخن رییس سازمان برنامه و بودجه است و رییس دولت نیز سخن دیگری بیان می کند و معلوم است که آقای روحانی از ترس کرونا بیرون نیامده که لایحه بودجه را یکبار ورق بزند و واقعیت های بودجه را ببیند !
وی افزود : از سوی دیگر 38 درصد از فروش نفت باید وارد صندوق توسعه ملی شود که دولت پرداخت سهم صندوق را به 20 درصد کاهش داده است.

کوچکی نژاد اضافه کرد : دولت بیش از حد به سمت فروش اوراق مشارکت پیش رفته و بیش از 200 هزار میلیارد تومان به امر اختصاص داده که این مسئله دولت‌های بعدی را دچار بحران می‌کند و در تبصره 1 بند و بودجه نیز 90 هزار میلیارد تومان برای فروش اموال دولت در نظر گرفته شده در صورتیکه در حالی‌ که دولت در سال گذشته کمتر از 20 هزار میلیارد توانست اموال خود را در بورس و روش‌های دیگر به فروش برساند.

نماینده مردم شهرستان رشت ادامه داد : دولت بار دیگر در بودجه 1400 فروش نفت را در بودجه آورده است و رقم آن نیز مشخص نیست و ادعای دولت این است که هر چقدر نفت را بفروشد صرف رفع محرومیت قشرهای آسیب پذیر خواهد کرد و دولت نرخ دلار را حدود 11 هزار و 500 تومان محاسبه کرده که به اعتقاد مجلس این نرخ واقعی نیست و این موارد اشکالات اساسی بودجه 1400 است و این بودجه بیشتر بودجه جاری دولت یعنی حقوق و دستمزد می باشد و در حدود 102 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه بودجه دولت در سال 99 ، 570 هزار میلیارد تومان بود در سال 1400 بیش از هزار میلیارد تومان بودجه آورده که این رقم از نرخ تورمی برخوردار خواهد شد و از سوی دیگر بودجه عمرانی که موجب اشتغالزایی خواهد شد را رشد نداده است.
کوچکی نژاد تاکید کرد : مطمئنا در سال آینده کسری بودجه خود را نشان خواهد داد .
وی گفت : بودجه استانی نیز همانند بودجه کشوری دارای مشکلاتی است خصوصا در بخش های عمرانی و تلاش ما این است که در طرح های عمرانی ملی بودجه استانی را در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس افزایش دهیم .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در زمینه اختصاص بودجه برای کمک به آسیب‌دیدگان کرونا گفت : حدود 30 میلیون نفر در کشور از هیچ نهاد و ارگانی حقوق دریافت نمی کنند و افراد زیادی نیز در بیماری کرونا و همچنین تحریم ها دچار آسیب شده اند و قرار بود که در سال 1400 گرایش بودجه را به سمت کمک ویژه به این اقشار اجتماع ببریم که متاسفانه در زمینه ی مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایشی از سوی دولت صورت نگرفته و این امر نیز یکی از اشکالات بودجه 1400 است که شاهد آن هستیم .

کوچکی نژاد عنوان کرد : اعتقادم بر این است که دولت با تعیین رقم میزان فروش نفت بیش از مقدار واقعی هدف دیگری را دنبال می کند و آن هدف یکی انتخابات ریاست جمهوری 1400 است و هدف دیگر این است که با لایحه بودجه می خواهد پیام مذاکره بدهد و این در حالی است که بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری دولت باید اثر تحریم را خنثی کند و رفع تحریم و مذاکره با عقب نشینی دشمنان کشورمان میسر می شود.

کوچکی نژاد در ادامه در زمینه تیم فوتبال سپیدرود رشت گفت : متاسفانه تیم سپیدرود رشت به دلیل مشکلاتی که پیش آمد و بخشی از آن ناشی از ضعف مدیریت و بخشی نیز به علت عدم تامین امکانات بوده است از صحنه ی رقابت های لیگ برتر و لیگ یک خارج شد و این تیم ریشه دار در رشت که طرفداران زیادی نیز دارد انشاالله به زودی به صحنه ی رقابت ها باز خواهد گشت و خبرهای خوشی نیز در راه است .

وی افزود : تدابیر خوبی اتخاذ شده که این تیم را حفظ کنیم و مشکلات آنرا رفع نماییم واداره کل ورزش و جوانان گیلان ، استاندار گیلان ، فرمانداری شهرستان رشت و نمایندگان مجلس همه دست به دست هم داده اند که حاشیه های تیم را جمع کنند و امیدواریم که این تیم بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد .
وی در خصوص تیم داماش گیلان و خارج شدن آن تیم از استان گفت : تیم داماش کلا از صحنه خارج شد اما به اعتقاد بنده میشد داماش را حفظ کرد اما ضعف مدیریت و گزارشات ناجوانمردانه به دستگاهها در برهه کوتاهی به مسیری رفت که به سبب حذف تیم گردید و باعث تاسف است .