مشکلات دانشکده ی فنی شرق استان در گفتگو با دبیر شورای صنفی دانشگاه گیلان:
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۱۱:۴۲ چاپ

گیل خبر/ سرویس استانی: 16 آذر، روز دانشجو برای گرامی داشت یاد دانشجویان شهید دانشگاه تهران در سال 1332 است . 67 سال پیش در چنین روزی احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در اعتراض به از سرگیری روابط با بریتانیا و دیدار رسمی ریچارد نیکسون با ایران، معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، توسط نیروهای نظامی در دانشگاه تهران شهید شدند. نیروهای ویژه ارتش در جریان سرکوب اعتراضات با حمله به کلاس‌های درس صدها دانشجو را نیز زخمی و بازداشت کردند.

از همان سال‌ها قشر دانشجو همواره به عنوان قشری مطالبه‌گر و آزادی‌خواه شناخته میشد. قشری که شاید در دهه‌های اخیر نقش بسیار پررنگی در تحولات مهم کشور ایفا کرده است.

16 آذر, سالروز این واقعه بهانه‌ایست برای پرداختن به معضلات و دغدغه‌های دانشجویان که بعضی از آن‌ها در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در گیلان مطالبات صنفی دانشجویان در محورهای مختلف وجود دارد که هر کدام آن‌ها گزارش‌های جداگانه‌ای می‌طلبد. 

به همین مناسبت و پیرامون مشکلات دانشجویان دانشگاه دانشکده‌ی فنی و مهندسی شرق گیلان از زیر مجموعه‌های دانشگاه گیلان گفتگویی کوتاه با علی موسی نژاد، دبیر شورای صنفی دانشگاه گیلان داشتیم.

کلاس‌ها در یک مدرسه اجاره‌ای برگزار می‌شود

 دانشکده‌ی فنی و مهندسی شرق گیلان در شهرستان رودسر، منطقه‌ی واجارگاه واقع شده است. یکی از اهداف دانشگاه گیلان گسترش این دانشکده برای تاسیس دانشگاه صنعتی گیلان بود. اما به نظر می‌رسد شرایطی که این دانشکده و دانشجوهای آن دارند این هدف را تبدیل به آرزویی دور و دراز کرده است.

موسی نژاد در گفتگو با گیل خبر گفت: دانشکده فنی و مهندسی شرق ؛ دانشکده‌ای استیجاری‌ است که از سال 92 وعده‌ی ساخت و تجهیز آن داده شده اما کلاس‌ها در یک مدرسه‌ی اجاره‌ای برگزار می‌شود و هنوز هیچ حرکت عملی‌ در راستای ساختن دانشکده‌ای مجهز صورت نگرفته است.

ساخت دانشکده‌ی جدید در هاله‌ای از ابهام 

موسی نژاد اظهار کرد: یک باغ چایی در خود واجارگاه هست که 5-6 سال پیش تابلویی مبنی بر محل احداث دانشکده فنی شرق گیلان در آن منطقه زدند. اما بعد گفتند محل احداث آنجا نیست و یک زمین اهدایی دیگر است. اظهارات در این مورد ضد و نقیض بوده و ما هنوز نمیدانیم محل دقیق احداث کجا قرار است باشد. مدارس شبانه‌روزی مجهزی همان اطراف وجود دارد که دانش‌آموزی در آنها سکونت ندارد و مشکلی از قبیل سلف و خوابگاه هم ندارند. اما دانشگاه برای اجاره‌ی آنها هم اقدام نمیکند.

تجهیزاتی داخل دانشکده وجود ندارد

به عنوان یک دانشکده‌أی فنی که چندین رشته‌ی مهندسی در آن ارائه میشود انتظار می رود این دانشکده مجهز به چندین کارگاه باشد. اما متاسفانه دانشجویان برای استفاده از کارگاه باید به داخل شهر مراجعه کنند؛ تجهیزاتی داخل دانشکده وجود ندارد.

خوابگاه دولتی‌ وجود ندارد

مشکل دیگر دانشجویان این دانشکده خوابگاه بود که بعد از پیگیری های متعدد به تازگی یک خوابگاه دخترانه دولتی با ظرفیت 60 نفر از طرف شهرداری در اختیار دانشجویان قرار دادند و اخیرا اقدام به تجهیز آن کرده‌اند.خوابگاه پسران هم یک خوابگاه خودگردان 30 نفره است و خوابگاه دولتی‌ برای آنها وجود ندارد.

معضل اصلی برای دانشجوهای این دانشکده سرویس رفت و آمد است

اما معضل اصلی برای دانشجوهای این دانشکده سرویس رفت و آمد است.سرویسی برای برگشت به رشت برای این دانشکده وجود ندارد. از آنجا که خوابگاه ظرفیت بالایی ندارد دانشجوها مجبور به رفت و آمد هستند اما سرویس مشخصی ندارند. به ناچار باید کنار جاده بایستند و تمام خطرات را به جان بخرند شاید مینی بوسی رد شد و سوار شدند!

قول استاندار گیلان برای پیگیری دغدغه دانشجویان 

 در روز شنبه 15 آذر, اعضای شورای صنفی گیلان طی جلسه‌ای با ارسلان زارع استاندار گیلان مشکلات و کمبودهای دانشکده فنی شرق را مطرح کردند. آقای زارع قول پیگیری مسائل مربوط به این دانشکده را از طریق ریاست محترم دانشگاه دادند. امیدواریم که هرچه سریعتر به دغدغه های دانشجویان فنی شرق رسیدگی شود.

 

 

.