سامان حسینی نوید
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۴:۲۱ چاپ
نقدی بر انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش گیلان

به راستی مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان گیلان ، با چه کارنامه ی کیفی ،با کدام طرح ها ، برنامه ها و ایده ها شایستگی خود را از میان هزاران فرهنگی در استان برای تصدی این پست به وزارت اموزش و پرورش به اثبات رسانده است؟

گیل خبر/ سامان حسینی نوید

 

قطعا ایجاد تحول سازمانی در آموزش و پرورش مانند دیگر سازمان ها نیازمند بکارگیری نیرو های خوش فکر در سطوح مدیریتی و ارائه مناسبترین روش ها و برنامه ها توسط ایشان به جهت بهبود وضعیت و ترغیب کلیه ی کارکنان و گروه ها بسوی مشارکت جمعی و در راستای اثر بخشی بیشتر در حوزه ی اموزش و پرورش و در چارچوب حرکتی علمی - عملی ، در مسیر واقعی دستیابی به سند تحول است ، تحولی که در سالیان گذشته علیرغم تاکیدات مقامات بلند پایه ی کشوری و همه ی تلاشها تا کنون شاهد کورسویی از آن نبوده و دلایل چنین امری نیاز به تحلیلی علمی و واقع بینانه دارد . بی شک پرداختن به شیوه ی عزل و نصب ها و روشمندی انتخاب مدیران سازمانی،خود می تواند گویای احوال یک مجموعه و مبین کیفیت و حرکت هوشمندانه اش در مسیری تحول طلبانه قلمداد شود. در خصوص عزل و نصب های اخیر در آموزش و پرورش استان گیلان، علی الخصوص انتصاب مدیرکل جدید آن ، ذکر این پرسش ضروریست که آیا چنین انتصابی محصول یک فرآیند سیستماتیک هوشمند و تحول گرا بوده است ؟قطعا بررسی دقیق و علمی و بی غرض از کارنامه و مدیریت ده ساله ایشان در شهرستان لاهیجان ما را به جواب چنین پرسشی نزدیکتر خواهد نمود . 

آن هنگام که برخی مدیران ستادی در گردابی از بخشنامه ها همواره به موجب عادت ، هرگونه کاستی را به زیر دستان یا بالادستان خویش نسبت می دهند و و در عین حال گاها با ملاحظاتی سیستماتیک و گاه خودخواهی های جاه طلبانه ی شخصی ، صرفا تمامی تلاش خود را صرف حفظ میز و پرداختن به مسائل روزمره می نمایند ، تحول در چنین سازمان هایی آرزویی محال به نظر می رسد و در نتیجه عدم استفاده از نیروهای نخبه در هر سازمانی و خصوصا در سطح مدیریتی علیرغم ایجاد تمامی امکانات مادی و معنوی منجر به هدر رفت سرمایه های انسانی و مادی و اتلاف سایر منابع خواهد گردید.

به راستی نقطه ی آغاز تحول در آموزش و پرورش کجاست؟ آیا استفاده ی بلندمدت از مدیرانی که سالهاست سکان امور را در رده های مختلف به عهده داشته و هیچ کورسویی از تغییرات مثبت ، تحول که بماند را از ایشان سراغ نداشته ایم ، می تواند امید بخش فرداهای بهتری باشد؟انتصاب مدیرکل فعلی اموزش و پرورش با کدام متر و عیار علمی و تخصصی سنجیده می شود و آیا با چنین ظرفیت نیروی عظیم انسانی ، فرهیخته و تحصیلکرده در وزارت خانه اموزش و پرورش ، انصافا مدیران این وزارتخانه چکیده و عصاره ی حکیمانه و مدبرانه از ظرفیت عظیم انسانی آن سازمان هستند؟ آیا انتصاب مدیران تنها نتیجه رزومه ی سازمانی ایشان است؟ در اینصورت آیا با دلبستن به رزومه های سازمانی ایجاد شده از طریق سفارش این و آن ، بدون ارزیابی دقیق از کار آمدی واقعی اشخاص ، می توان به تحول معنایی و بنیادی در آموزش و پرورش دست یافت ؟ به راستی مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان گیلان ، با چه کارنامه ی کیفی ،با کدام طرح ها ، برنامه ها و ایده ها شایستگی خود را از میان هزاران فرهنگی در استان برای تصدی این پست به وزارت اموزش و پرورش به اثبات رسانده است؟
جایگاه و نقش اموزش و پرورش در آینده کشور و تربیت و پرورش نسلی بالنده محتاج تصمیم سازی های جدی و تحول در سیستم عزل و نصب مدیران و تصمیم سازان این وزارتخانه خواهد بود و بدون تردید میتوان گفت وضعیت فعلی اموزش و پرورش گیلان نوید بخش روزهای خوبی برای استان در حوزه های مورد نظر نخواهد گردید ، همانگونه که حضور این مدیر ارجمند که در کسوت مدیر اموزش و پرورش در شهرستان لاهیجان شاید صرفا با چشم انداز آماری مثبت ارزیابی شده باشد و لکن در حوزه تحول و خلاقیت فاقد پویایی لازم به جهت رسیدن به اهداف بلندمدت بوده و در این راستا می باید به اموزش و پرورش در ورای بخشنامه های اداری و زد و بند های سیاسی نگریسته شود تا انشالله امید بخش روزهای روشنی در آینده باشد.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code