برگزاری بزرگداشت استاد شمس لنگرودی و افتتاح “کافه کتاب مهتاب” دهکده گردشگری ماه سو

آیین نکوداشت زادروز استاد محمد شمس لنگرودی، شاعر و ادب پژوه گیلانی و افتتاح “کافه کتاب مهتاب” با حضور جمعی کوچک از شعرا، ادبا، نویسندگان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب استان گیلان در دهکده گردشگری ماه سو برگزار شد.


گیل خبر/ «راست این است که همه چیز نیز اگر خوابی باشد و خیالی، زندگی امری واقعی است؛ اگر چه زندگی جاده ای است پرسنگلاخ و پر پیچ و خم و وحش خیز و پر راهزن، اما به گمان من به نظر می رسد که فرمان ماشین در این جاده دست خود ماست .»
این پیام شمس لنگرودی برای برگزار کنندگان ضیافت تولدش در کافه کتاب مهتاب در بومگردی ماه سو شهر انزلی بود که سالروز خجسته میلاد شمس شعر گیلان را با مراعات توصیه های بهداشتی جشن گرفت البته بی حضور خود شمس به سبب کرونا و اجبار دور ماندن .


شمس شاعری بایسته و آز انگیز
اکبر اکسیر شاعر بنام گیلانی در این آیین از شمس لنگرودی برای حاضران گفت : “شاعری که با شعر نو آغاز به سرودن کرد و خیلی زود مرزهای شهرستان و استان را در نوردید و کشوری شد. نامش در تمام محافل ادبی پیچید و برای شعر و ادب و فرهنگ گیلان افتخار آفرید.از محمد تقی جواهری لنگرودی به شمس لنگرودی رسید بدون درگیری محافل ادبی تهران را فتح کرد . ”
وی اظهار داشت: شمس به نیروی ذوق خود تمام حصارها را از جلوی رو برداشت و کاری کرد که ایمان آوردند به فصل سبزی که می توان بدون آن که کسی پشتت باشد و دست تو را به ناحق بالا ببرد شاعری ملی شد و کاری کارستان کرد . کتابهای متعدد منتشر کرد. رفتار تشنگی ، قصیده لبخند چاک چاک ف باغبان جهنم ، ملاح خیابان، شب نقاب عمومی است ، حکایت دریاست زندگی ، نت هایی برای بلبل چوبی .
وی افزود: اما اگر شمس شعر هم نگفته بود انتشار کتاب تحسین برانگیز ” تاریخ تحلیلی شعر نو” برای عظمت بخشیدن به او کافی است . کتابی که عصای دست دانشجویان و پژوهشگران است .
این شاعر خوش قریحه خاطرنشان کرد: شمس از شعر سپید به شعر کوتاه ، شعر ملموس و نوعی از شعر خوب رسید و اگر کمی طنز را هم در شعر جدی می گرفت به زیبایی ،فرانو می شد ولی در همین حد زیباترین کارها را از او دیده ایم .
وی با خواندن این شعر شمس “موسی دوره اعجاز گذشته است عصایت را به چارلی چاپلین بده تا کمی بخندیم ” تصریح کرد: این ساختار شکنی و فرم شکنی در شعر و زبان شعر، چهره دیگری از شمس به جامعه ادبی ما نشان داد.
وی شعر شمس را شعری آزاد ، فرهیخته ، بایسته و آزانگیز خواند و یاداور شد : او از شعر به رمان پرداخت از رمان به بازیگری و آوازخوانی اما اینها برای شمس زنگ تفریح است.
اکسیر با طنازی گفت: زمانی تمام شعارهای جهانی مردم را به وصل شدن و گرد هم آمدن تشویق می کرد اما امروز به فاصله گرفتن و جدا شدن دعوت می کند .
وی با خواندن چند شعر کوتاه از خود که با تحسین و تشویق همگان همراه بود خاطرنشان کرد: شاید در این زمان که کرونا گرد غم بر دلها پاشیده طنز به دادمان برسد .
“صفر را بستند /تا ما به بیرون زنگ نزنیم/از شما چه پنهان/ما از درون زنگ زدیم!”
” ازآجیل سفره عید /چند پسته لال مانده است/آنها که لب گشودند؛خورده شدند/آنها که لال مانده اند ؛می شکنند /دندانساز راست می گفت:پسته لال ؛سکوت دندان شکن است ! ”
اکسیر شعر گیلان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که جهان و مردمان ، دوران پساکرونایی خوبی را پیش رو داشته باشند .


هنرهای شمس منشوری با یک منشاء
پرویز فکر آزاد شاعر و پژوهشگر گیلانی، کتاب “در ستایش زندگی “(ویژه نامه شمس لنگرودی) به اهتمام محسن آریاپاد شاعر و پژوهشگر گیلانی را به برگزار کنندگان و کافه کتاب مهتاب تقدیم کرد.
وی از تنوع هنرهای شمس به سان منشوری یاد کرد که همه از یک منشاء هستند و به هم وصل می شوند ؛لذا هنر برای قابل تحمل تر کردن زندگی است .
این پژوهشگر و مروج زبان مادری ، چند شعر گیلکی از شمس را نیز قرائت کرد.

شعر شمس جزیره ای اسرار آمیز
پونه نیکوی بانوی شاعر شهیر گیلانی با اشاره به ابعاد نفیس شعر شمس تصریح کرد:شعر شمس پرسپکتیو ظلمت شکنی دارد ؛ در شعر شمس با یک جزیره اسرارآمیز روبه رو می شویم .او آهوها گنجشک ها و ماهی را از صندوقچه شعرش بیرون می آورد .
وی خاطرنشان کرد : نسل ها باید بگذرد تا کسی مثل شمس لنگرودی یا اکبر اکسیر پا به جهان بگذارد و بر ما است که قدر شمس ها و اکسیرهای خود را بدانیم .
نیکوی در ادامه شعری از خود را برای حاضران خواند: مثل برف عمیق کوهستان ژرف و آرام دوستت دارم/تا زمانی که می تپد قلبم سرخ و مادام دوستت دارم/استخوان گلوی بلبل را آفریدند و نغمه معجزه کرد/غرق آواز نغمه سازترین بلبل بام دوستت دارم/شمس با اشعارش زندگی می کند.


شمس شاعر زندگی
معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در سخنانی از صراحت لطافت و عظمت شعر شمس لنگرودی سخن گفت و اظهار داشت : بعضی ها با شعر فقط لفاظی می کنند اما شمس با اشعارش زندگی می کند .
سید حجت مهدوی بیان کرد: از مولفه های دلنشین شدن سخنان شمس این است که شعر باید از جان برآید تا بر جان بنشیند.
وی ، طنز را ظرفیت خوبی برای سخن گفتن از زندگی عنوان و تصریح کرد: امروز به پیامبری در درون نیاز داریم که ما را به شادی و لبخند رهنمون سازد .
در پایان این مراسم به همت سازمان منطقه آزاد انزلی ، مجموعه هپی لند و بومگردی ماه سو در زیر نور ماه و با پخش آهنگ مهتاب شبان از زنده یاد احمد عاشورپور کافه کتاب مهتاب به روی علاقمندان گشوده شد.

 

 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code