ماحصل عدم ثبات مدیریتی و اختلافات درون شورایی؛
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۰:۴۳ چاپ

گیل خبر/ سرویس شهری: روز هفتم مهرماه  با هدف ترویج ایمنی و جلوگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری از خود گذشتگی های‌ آتش نشانان دفاع مقدس و عرصه های دیگر خدمت رسانی به عنوان روز آتش نشانی به ثبت رسیده است. معمولا در این روز مسئولان با اهدای شاخه گلهایی از آتش نشانان شهرهای مختلف تقدیر می کنند. با این حال مشخص است که تقدیر از آتش نشانان زحمتکش نمی تواند با یک شاخه گل جبران شود.

در کلانشهر رشت  آتش نشانی این شهر وظیفه کمک رسانی در محدوده شهر رشت و شهرستانهای  اطراف را برعهده دارد و به دلیل ضعف زیرساختی و کمبود نیروی انسانی  در مناطق دیگر مجبور است همیشه به عنوان یک نیروی کمکی نیز ورود کند. روند توسعه زیرساخت های آتش نشانی رشت طی سالهای اخیر دوران پرنوسانی را طی کرده است. زمانی مانند دوران ثابت قدم شهردار اسبق شاهد افزایش ایستگاههای آتش نشانی و خرید وسایل تجهیزات برای آتش نشانان بودیم و زمانی به مانند حاضر چندان پیشرفتی در کارها دیده نمی شود.

در طی سالهای اخیر وعده های مختلفی برای بهبود وضعیت آتش نشانی رشت داده شد که شاید تغییر مداوم مدیریت شهری، عدم ثبات و همچنین اختلافات در بدنه شورای شهر و همچنین عدم اولویت بندی مناسب موجب شده است که بسیاری از این وعده ها یا به سرانجام نرسد و یا همچنان شاهد بوروکراسی اداری برای دریافت آن باشیم. 


در زیر چند نمونه از این مسائل را بررسی کردیم.

 

توقف ایستگاه پانزدهم آتش نشانی!

در دو دوره شهرداری ثابت قدم در شوراهای سوم و چهارم، ایستگاه های آتش نشانی رشت از 6 ایستگاه به 13 ایستگاه ارتقا پیدا کرد. در زمان وی احداث دو ایستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که یک ایستگاه در دوره شهرداری نصرتی مورد بهره برداری قرار گرفت و ایستگاه بعدی در کمربندی خرمشهر بود که در مرحله سربندی متوقف شده است. زمین این ایستگاه توسط یکی از خیرین به شهرداری رشت اهدا شد. بابک رمضانی رئیس سابق آتش نشانی شهرستان رشت سال 95 گفته بود که طبق برنامه زمانی این ایستگاه سال آینده(سال 96) باید مورد بهره برداری قرار بگیرد. البته مشخص است که در شهر رشت ورود مدیر جدید سیاست های جدید را نیز می طلبد!

 

نردبان 55 متری هنوز ترخیص نشده است!

خرید نردبان 55 متری از یک کارخانه آلمانی به دنبال سفر ثابت قدم و بابک رمضانی در سال 95  اجرائی شد. این قرارداد به مبلغ 5 میلیارد و 500 میلیون تومان منعقد شد که شاید اگر قرار بود امروز با افزایش نرخ ارز مورد مبادله قرار می گرفت هرگز شاهد چنین مبلغی  نبودیم. شرکت آلمانی اعلام کرده بود که ساخت این نردبان حدود 16 ماه طول خواهد کشید و تقریبا نیز سر موعد کار ساخت آن را به اتمام رساند. با این حال به نظر می رسد در پرداخت حق شرکت آلمانی کوتاهی هایی صورت گرفت که ارسال آن با تاخیر فراوان اجرائی شد. در حال حاضر این نردبان در گمرک منتظر ترخیص است. در حالی که می توانست دو سال قبل وارد چرخه آتش نشانی رشت شود!


 350 جفت لباس مخصوص برای نیروهای آتش نشان خریداری شد خانم شیرزاد؟

 

در مرداد سال 97 فاطمه شیرزاد رئیس  وقت کمیسیون بهداشت و خدمات شهری  شورا به موضوع خرید 350 جفت لباس مخصوص برای نیروهای آتش نشان شهرداری رشت به منظور حضور در عملیات های اطفای حریق و غیره اشاره کرد و گفت: این مهم در دستور کار کمیسیون بهداشت شورا قرار داشته و منابع مالی مورد نیاز در راستای خرید لباس مخصوص برای سازمان آتش نشانی رشت باید در اسرع وقت اختصاص پیدا کند.
با گذشت بیش از دوسال از این سخنان هنوز صحبتی نشده است که چنین لباسهای مخصوصی خریداری شده است یا خیر!؟

 

نرم افزار ثبت گزارش گیری، رویای ناکام!

نقطه زنی و ثبت دقیق گزارش گیری از جمله دغدغه های بابک رمضانی رئیس وقت سازمان آتش نشانی بود که بعضی مقدمات آن در دوره ثابت قدم آغاز شد و با پایان دوره او نیز به فراموشی رفت. رمضانی در مورد این دغدغه خود گفته بود« من می خواهم به آنجایی برسیم که در شهر رشت زمان اعلام حریق و حوادث در جی آر اس من نقطه زنی شود و بر روی مونیتورینگ ستاد فرماندهی من مشخص شود.  ما می خواهیم که مثل شهرهای اصفهان و تهران باشیم. دوست داریم که وقتی شهروندی با ما تماس می گیرد و با استرسی که دارد  آدرس اشتباهی  می دهد، ما مجبور نباشیم  5 ایستگاه آتش نشانی را به جای اشتباه ببریم، در حالی که با نقطه زنی آدرس دقیقه مشخص می شود» 


آتش نشان زن و سرای محلات نیامده تمام شدند!

ثابت قدم اواخر سال 94 از جذب آتش نشان زن داوطلب در سرای محلات خبر داده بود. وی گفته بود« ما در سرای محلات نیروهای داوطلب خانم را جذب کرده ایم و بعد از اینکه دوره های آموزشی را سپری کردند به عنوان نماینده های ما در سرای محلات به دیگر شهروندان آموزش می دهند . این آتش نشان ها در مواقع ضروری و بروز حوادث و حریق به صورت داوطلبانه به ما کمک خواهند کرد ولی به طور مستقیم با سازمان در ارتباط نیستند» گفتنی است اکنون نه خبری از سرای محلات است و نه آتش نشان زن!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code