«دو طرف درخصوص اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند و طرفین بر لزوم تلاش های جمعی برای حفظ ثبات منطقه ای و نظام جهانی منع انتشار هسته ای تاکید کردند.»

گیل خبر/ روسای جمهوری روسیه و آمریکا در گفت وگوی تلفنی درخصوص وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ به طور مشروح درباره مساله ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات باتوجه به مسئولیت ویژه روسیه و آمریکا دربرابر حفظ صلح و امنیت بین المللی گفت وگو کردند.

«در این پیوند بر اهمیت رایزنی های دوجانبه در این مسائل ازجمله موضوع پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-2) تاکید شد.» 

گفتنی است آمریکا و روسیه در مساله کنترل تسلیحاتی اختلافات عمیقی دارند که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

دو کشور درباره پیمان استارت-۲ که دوره اعتبار آن فوریه سال آینده به پایان می رسد در حال رایزنی هستند و مذاکرات دو کشور تاکنون برای تمدید این توافقنامه دوجانبه برای کنترل تسلیحات تهاجمی بی ثمر بوده و گویا واشنگتن قصد تمدید آن را ندارد. 

 در گزارش کاخ کرملین آمده است: در گفت وگوی تلفنی پوتین و ترامپ بر اهمیت فراوان پیشنهاد طرف روسی برای برگزاری اجلاس سران پنج عضو دائمی شورای امنیت برای بررسی و مذاکره درخصوص طیف وسیعی از مسائل امنیت بین المللی تاکید شد.

«دو طرف درخصوص اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند و طرفین بر لزوم تلاش های جمعی برای حفظ ثبات منطقه ای و نظام جهانی منع انتشار هسته ای تاکید کردند.» 

 گفتنی است روسیه و آمریکا در خصوص راهکار حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته ای و برجام اختلاف نظر دارند و در حالی که واشنگتن بیش از دو سال است به بهانه واهی از این توافق خارج شده مسکو بر لزوم اجرای کامل ان و قطعنامه 2231 شورای امنیت و پرهیز از تحریم ایران تاکید می کند.

پوتین و ترامپ در ادامه مذاکره تلفنی بر عزم متقابل برای توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی روسیه و آمریکا تاکید کردند.

دو طرف همکاری مسکو و واشنگتن در مبارزه با ویروس همه گیر کرونا را مثبت ارزیابی کردند.

 سران روسیه و آمریکا 45مین سالروز پرواز مشترک فضانوردان روس و آمریکایی در چارچوب برنامه آپولو- سایوز در مدار پیرامون کره زمین را به یکدیگر تبریک گفتند.

دو طرف توافق کردند به تماس های دوجانبه در سطوح مختلف ادامه دهند.  
 

ایرنا