نشست نمایندگان منتخب با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۵:۵۲ چاپ

در نشست نمایندگان منتخب استان گیلان در مجلس یازدهم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر پیگیری زیرساخت‌های درمان گیلان، ارزیابی کارشناسانه چالش‌های حوزه سلامت و لزوم توزیع عادلانه امکانات درمانی در روستاها تأکید شد.

گیل خبر/ صبح امروز نشست نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس این دانشگاه در رشت برگزار شد.

مجمع نمایندگان به توسعه سلامت گیلان کمک کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به کمبودهای دانشگاه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: پس از ۳۵ سال از تأسیس این دانشگاه خدمات قابل‌توجهی درزمینهٔ بهداشتی، درمانی آموزشی و پژوهشی ارائه می‌شود اما شاهد کمبودهای شدید در بخش بهداشت و درمان هستیم.

ارسلان سالاری با اشاره به حجم بدهی‌های بالای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: دانشگاه علوم پزشکی را با بدهی بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد تومانی تحویل گرفتم اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته اکنون میزان بدهی دانشگاه به ۲۷۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های گیلان در راستای طرح تحول سلامت، افزود: تغییرات زیادی در دانشگاه‌های مختلف کشور در راستای طرح تحول سلامت ایجاد شد اما گیلان در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.

سالاری با بیان اینکه در راستای طرح تحول سلامت، احداث ۱۰ کلینیک تخصصی در استان آغاز شد، گفت: از این تعداد تنها دو کلینیک تخصصی در رشت و انزلی فعال‌شده و مابقی پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارند.

وی با اشاره به فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی گیلان، تصریح کرد: آزمایشگاه‌های گیلان از سال ۸۶ از تجهیزات محدودی برخوردار بودند اما اکنون نه‌تنها در حال تجهیز به دستگاه‌های بروز هستیم بلکه در بیمارستان رازی نیز آزمایشگاه مرکزی گیلان در مساحت ۴۰۰ مترمربعی در حال نهایی شدن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیان کرد: هزار و ۵۰۰ نفر کمبود نیرو در بخش‌های مختلف دانشگاه داریم که بیشترین آن‌ها در پرستاری، کمک پرستاری و بهورز است.

سالاری با اشاره به تجهیز مراکز بیمارستانی به CT اسکن افزود: طی ۱۰ سال اخیر تنها دو دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده بود درحالی‌که تنها طی ماه‌های اخیر چهار دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده است.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های ICU در گیلان، گفت: در استان مجموعاً ۹۰ تخت ICU وجود داشت اما با بهره‌برداری از ۳۰ تخت ICU جدید در مرکز رازی، ظرفیت تخت‌های ICU در گیلان به ۱۲۰ تخت درمانی افزایش‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به احداث مرکز اورژانس پشتیبان در رشت، تصریح کرد: این سایت به‌عنوان یک مرکز پشتیبان در سایت لاکان در حال احداث بوده و کاربری آن علاوه بر درمان متناسب با بخش‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و غیره نیز خواهد بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا گیلان با اشاره به تشکیل بسیج ملی مبارزه با کرونا، افزود: در راستای مبارزه با کرونا با همکاری سپاه و بسیج، ستاد بسیج ملی از ۱۷ اسفند با همکاری سپاه در سطح استان تشکیل شد.

وی با اشاره به نشست‌های خود با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جهت جذب اعتبارات ملی برای مدیریت بحران کرونا گیلان بیان کرد: در این راستا طی دو مرحله اعتبارات ۳۰ و ۲۰ میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا در گیلان جذب‌شده است.

سالاری با اشاره به مساعدت سازمان برنامه‌وبودجه در جهت جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی و درمانی گفت: در جهت تجهیز مراکز درمانی به ملزومات ضروری برای مقابله با کرونا نظیر ونتیلاتور، اکسیژن ساز، تخت و سایر ملزومات، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان جذب‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تجهیزات حفاظت فردی تحویل گرفته‌شده از وزارت بهداشت طی بحران کرونا، تصریح کرد: ۱۵۰ هزار ماسک، ۴۵ هزار کاور، ۱۷ هزار لباس ایزوله، ۲۱۵ هزار دستکش، دو میلیون ماسک جراحی، ۱۰ هزار عینک و شیلد و ۴۸ هزار پیش‌بند نایلونی از هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت جذب‌شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های پاسخگویی و مشاوره به مردم در ۴۴۰۱ در دانشگاه گفت: بیش از سه هزار و‌۷۱۰ مورد مشاوره مردمی از هفتم اسفند توسط کارشناسان در سامانه‌های مذکور ارائه‌شده است.

سالاری از نمایندگان منتخب گیلان در مجلس یازدهم خواستار تلاش برای ساخت و کمک برای خرید خوابگاه دانشجویان، تلاش برای جذب حداقل هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در دانشگاه، تلاش برای پیگیری اعتبار برای طرح‌های عمرانی تحول سلامت، تلاش برای پیگیری بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان، تلاش برای توسعه مراکز بیمارستانی ازجمله بیمارستان ۱۷ شهریور و سایر نیازمندی‌های استان در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و تحقیقات شد.

زیرساخت‌های درمان گیلان محدود و نیازمند پیگیری است

نماینده منتخب مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تقدیر از فعالان حوزه سلامت در گیلان اظهار کرد: زیرساخت‌های درمانی در گیلان بسیار محدود و نیازمند پیگیری مضاعف هستند.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه ظرفیت‌های بهداشت و درمان در سایر استان‌ها بسیار بیشتر از گیلان است، گفت: تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در گیلان را افزایش دهیم.

چالش‌های حوزه سلامت با ارزیابی کارشناسانه حل شود

یکی دیگر از نمایندگان منتخب مردم رشت در خانه ملت نیز با اشاره به مشکلات و کمبودهای موجود در سطح دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: باید با تلاش، پیگیری مضاعف و همگرایی همه‌جانبه در جهت رفع نیازمندی‌های حوزه علوم پزشکی گیلان تلاش شود.

سید علی آقازاده با تأکید بر ارزیابی کارشناسانه چالش‌های حوزه علوم پزشکی گفت: باید به‌دوراز منافع شخصی و جناحی و با شناخت صحیح از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در جهت رفع نیازمندی‌های استان تلاش کرد.

لزوم توزیع عادلانه امکانات درمانی در روستاها

نماینده منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم نیز با اشاره به بدهی‌های بالای دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: بدهی دانشگاه بسیار بالا است و باید همگی تلاش کنیم تا مطالبات دانشگاه پرداخت شود.

رسول فرخی میکال بر توزیع متوازن امکانات درمان در گیلان تأکید کرد و گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خود روستایی است و بسیار خوب مشکلات روستائیان را درک می‌کند و انتظار است توزیع سرانه درمان در روستاها عادلانه‌تر انجام شود.

رفع چالش‌های حوزه سلامت نیازمند همگرایی و همت مضاعف است

نماینده منتخب مردم فومن و شفت در مجلس یازدهم نیز در این نشست با ابراز نگرانی وضعیت بهداشت و درمان گیلان اظهار کرد: باید تلاش کرد در سایه همگرایی، تلاش و خدمت مضاعف با رویکرد جهادی مشکلات مطروحه در حوزه بهداشت و درمان را مرتفع کنیم.

خلیل بهروزی فر با تأکید بر اینکه حل معضلات و چالش‌ها در حوزه سلامت نیازمند همگرایی همه‌جانبه است، افزود: همه ارکان حوزه سلامت اعم از کادر درمان، بهداشت، خدمات و ستادی در کنترل نسبی کرونا سهیم بودند و شایسته تقدیر هستند.

ضرورت افزایش کیفیت خدمات تخت‌های درمانی در گیلان

نماینده منتخب مردم بندرانزلی در مجلس یازدهم نیز با تأکید بر حل مشکلات حوزه سلامت گیلان اظهار کرد: باید در حوزه‌های بهداشت و درمان تلاش کرد تا با توجه به شاخص‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشیم که در این راستا در کنار علوم پزشکی سایر دستگاه‌ها نیز اثرگذار و نقش‌آفرین هستند.

احمد دنیا مالی با ابراز تأسف از عدم پیش‌بینی لازم در حوزه سلامت قبل از بروز بحران، افزود: هیچ طرحی در شرایط بحرانی برای گیلان وجود ندارد و نیازمند توجه بیش‌ازپیش است.

وی با اشاره به شمار بالای اشتباهات پزشکی در گیلان، بیان کرد: گیلان جز استان‌هایی است که از شکایات با اشتباهات بالایی رنج می‌برد و باید این شاخص کاهش پیدا کند.

نماینده منتخب مردم انزلی در مجلس یازدهم با اشاره به کمبودهای زیرساختی و درمان در سطح روستاها، گفت: بسیاری از روستاهای گیلان ازجمله آب کنار انزلی از داشتن خدمات جامع سلامت در رنج هستند و باید مرتفع شوند.

دنیا مالی با اشاره به کمبود تخت‌های کیفی درمانی گفت: تخت‌های بیمارستانی در گیلان زیاد است اما کیفی نیستند و باید به امکانات مناسب درمانی تجهیز شوند.

بیمارستان‌های طوالش نیازمند توجه بیش‌ازپیش هستند

نماینده منتخب مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم نیز با اشاره به کمبود زیرساخت‌های درمانی اظهار کرد: شهرستان ماسال بیمارستانی دارد که خدمات درمانی لازم نظیر عمل‌های جراحی کوچک که درگذشته انجام می‌شده، اکنون محروم است.

حسن محمد یاری با تأکید بر ضرورت تجهیز مراکز بیمارستانی تالش بزرگ، گفت: بیمارستان تالش از تجهیزات لاپاراسکوپی و خدمات پاراکیلینکی در مضیقه هستند و نیازمند توجه بیشترند.

بهداشت بر درمان مقدم است

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس یازدهم با بیان اینکه در توزیع سرانه‌های درمانی کشور عدالت را رعایت نکرده، اظهار کرد: در توزیع سرانه درمانی به نظر می‌رسد کشور عدالت را رعایت نکرده و باید دانشگاه علوم پزشکی نیازمندی‌های خود در بخش منابع، نیروی انسانی و تجهیزات را به نمایندگان اعلام کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صفری ملک میان با بیان اینکه سیاست‌های حوزه سلامت بیشتر درمان محور بوده، گفت: متأسفانه در حوزه سبک زندگی اسلامی و ایرانی در حوزه بهداشتی بسیار ضعیف عمل شده درحالی‌که باید آموزش همگانی با پیوست فرهنگی در سیاست‌های حوزه سلامت کشور گنجانده شود.

حوزه سلامت کشور باید دولتی اداره شود

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی بخش مهمی از توسعه کشور را سلامت برشمرد و اظهار کرد: علیرغم اینکه تأکید می‌شود تمامی بخش‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شود بنده معتقدم سلامت باید به‌صورت دولتی اداره شود.

مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه عقب‌ماندگی‌های زیادی در حوزه سلامت گیلان وجود دارد، افزود: توسعه کشور از روستاها و مناطق دورافتاده شروع می‌شود و در حوزه سلامت نیز باید توسعه سلامت نه‌تنها در بحران کرونا بلکه در همه مقاطع از روستاها از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بار درمان بنا بر جدی نگرفتن بهداشت در مراکز استان‌ها متمرکزشده، گفت: متأسفانه سرانه بهداشت و درمان در استان درگذشته به‌درستی توزیع نشده و با توجه به رجوع متقاشیان درمان به مرکز استان، بار خدمات در مرکز استان متمرکز می‌شود.

نماینده منتخب مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود خدمات درمانی در سه بیمارستان این شهرستان بیان کرد: بیمارستان‌های رودبار علاوه بر کمبود تجهیزات از توزیع نیروی انسانی نیز در رنج بوده و نیازمند توجه بیش‌ازپیش هستند.

بیمارستان لنگرود نیازمند پزشک متخصص

نماینده منتخب مردم لنگرود در مجلس یازدهم نیز در این نشست با اشاره به بحرانی بودن وضعیت سلامت گیلان در دوران کرونا، اظهار کرد: متأسفانه با شیوع بحران کرونا در گیلان، تجهیزات حفاظت فردی بسیار محدود شد درحالی‌که باید حداقل پیش‌بینی‌ها ۷۲ ساعت کفاف نیازمندی کادر درمان را می‌داد.

پرویز محمد نژاد با اشاره به کمبودهای درمانی در لنگرود گفت: متأسفانه در بیمارستان لنگرود پزشکان متخصص وجود ندارد و بعضاً در داشتن پزشکان عمومی نیز دچار کمبود هستیم.

خانواده ایرانی جز رنج مریض داری نباید رنج دیگری داشته باشد

نماینده منتخب مردم آستارا در مجلس یازدهم نیز در این نشست با انتقاد از وضعیت فضای فیزیکی و درمانی بیمارستان آستارا اظهار کرد: این بیمارستان علاوه برنداشتن حداقل فاکتورهای عمرانی از ارائه خدمات درمانی ویژه نیز محروم است و کوچک‌ترین خدمات ترومایی به مرکز استان ارجاع می‌شود.

غلامرضا مرحبا با اعلام آمادگی مجلس برای حمایت از حوزه سلامت گیلان، گفت: تمام تلاش ما این است که خانواده‌ها جز رنج بیمارداری، رنج دیگری نداشته باشند.

 

فارس