دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اپیدمیک شدن کرونا در گیلان با کیت‌های مخصوص سنجش می‌شود گفت: در حال حاضر آرامش نسبی به بیمارستان‌های گیلان برگشته اما شرایط حساس است.

گیل خبر/ منوچهر جمالی، با تأکید بر اینکه طبق احتمالات و پیش‌بینی‌ها گیلان پیک شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است اظهار داشت: برای بررسی علمی و تحقیقاتی این موضوع قرار است با تهیه و وارد کردن یکسری کیت‌های مخصوص اپیدمیک شدن کرونا در گیلان مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مدیریت اعمال شده در سطح گیلان به جهت مقابله با کرونا را یکی از بهترین مدیریت‌های اعمال شده در کل کشور خواند و عنوان کرد: در همین جا لازم می‌دانم از مدیریت و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نمایندگان تام‌الاختیار قدیم و جدید وزیر بهداشت در استان تشکر و قدردانی کنم.

جمالی بازدیدهای مستمر خود از سطح بیمارستان‌های گیلان به ویژه مراکز درمانی پورسینا، رازی و واحدهای خصوصی مرکز استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در تمام مدتی که گیلان شرایط سختی را به جهت شیوع کرونا داشت همه ما سعی کردیم به جای رسانه‌ای کردن تلاش‌ها، بیشتر در صحنه عمل حضور داشته باشیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در گیلان و اقدامات گسترده‌ای که برای حل این مشکلات انجام شد را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: با وجود تمام چالش‌هایی که با آن مواجه بودیم اتحاد بسیار بالایی در گیلان وجود داشت و کمبودها تا حدود زیادی برطرف شد.

وی همکاری مردم گیلان با برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا را بسیار خوب و عالی توصیف کرد و بیان داشت: اپیدمیک شدن یک ویروس و بیماری به معنی این است که حدود 70 تا 80 درصد مردم یک منطقه به آن مبتلا شده باشند؛ از طرفی ویروس کرونا در گیلان و سراسر کشور شیوع پیدا کرده و پخش شده است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جواب قطعی در مورد اپیدمیک شدن بیماری کووید 19 در گیلان را وابسته به انجام تحقیقات دقیق آزمایشگاهی دانست و گفت: برای این کار ابتدا باید نمونه سرم خون یک تعداد مشخصی از جمعیت گرفته و آنتی بادی خون آن‌ها علیه کرونا مورد سنجش قرار گیرد که البته کیت مخصوص آن فعلاً موجود نیست.

جمالی از تهیه و تأمین کیت‌های آزمایشگاهی برای سنجش اپیدمیک شدن ویروس کرونا در گیلان خبر داد و با بیان اینکه اگر خون 50 تا 60 درصد جامعه آماری دارای این آنتی‌بادی باشند ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که از پیک اصلی بیماری در استان عبور کرده‌ایم افزود: مدیریت کردن شرایط حساس گیلان با انجام چنین تحقیقاتی آسان‌تر می‌شود.

وی خالی شدن ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو و تخت‌های عادی بیمارستان‌های دولتی گیلان و پذیرش کمتر بیماران کرونایی در مراکز درمانی خصوصی استان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: پیش‌بینی بنده این است که گیلان از آن پیک بیماری عبور کرده است اما برای علمی‌تر شدن این موضوع باید تحقیقات آزمایشگاهی انجام شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه احتمالاً بعد از گذشت مدت کوتاهی بیمارستان‌های گیلان توان پذیرش تمام بیماران کرونایی را خواهند داشت عنوان کرد: وضعیت گیلان در حال حاضر بسیار خطیر است و برای مهار و مقابله گسترده با ویروس کرونا علاوه بر اتخاذ تدابیر لازم به شدت نیازمند همراهی و مشارکت مردم استان هستیم.

 

تسنیم

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code