درخواست های شبکه تشکل های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان از استاندار

گیل خبر/ شبکه تشکل های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان در پی شیوع ویروس کرونا Covid-19 در نامه ای به استاندار گیلان خواستار شد.

جناب آقای دکتر زارع
استاندار محترم گیلان
با سلام و دعای خیر

احتراما به عرض می رساند با توجه به شیوع ویروس کرونا Covid-19 در کشور و استان و متعاقب آن تلاش های صورت گرفته توسط کلیه دستگاه های مربوطه، از آنجا که استان گیلان از نظر میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس در وضعیت بحرانی قرار دارد موارد ذیل جهت اقدامات لازم معروض میگردد :

1- با توجه به محدودیت مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی و فشار مضاعف به پرسنل بیمارستانی در طی مدت اخیر، هر نوع عملکردی که منجر به افزایش آمار مبتلایان گردد لطمات جبران ناپذیری به سلامت و امنیت روانی مردم گیلان وارد خواهد نمود لذا تقاضا می شود کلیه اجتماعات و مراکز غیر خدمات رسان و مشاغلی که ضرورتی بر دایر بودن آنان نمی باشد تا زمانی که شیوع ویروس تحت کنترل کامل در آید در استان تعطیل اعلام گردد.

2-پسماندهای عفونی و بیمارستانی با رعایت کامل ضوابط امحا شوند و شهرداری ها و دهیاری ها حسب قانون در خصوص جمع آوری پسماند های عفونی و اقلام بهداشتی مصرف شده شهری و روستایی دقت عمل بیشتری بکار گیرند. تقاضا می شود آموزش تفکیک پسماند از مبدا به مردم با دعوت از کارشناسان مربوطه از طریق صدا و سیمای استانی مورد تاکید قرار گیرد.

3-با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار محیط طبیعی استان از جنبه بالا بودن سطح آب های زیر زمینی، این نگرانی وجود دارد که تدفین اموات بدون عدم رعایت کامل ضوابط صورت پذیرد که این امر میتواند به یک بحران جدی در خصوص منابع آب و خاک بدل شود لذا ضمن ایجاد فضای کارشناسی جهت بررسی بیشتر می بایست نظارت ها در این امر بخصوص در روستاها تشدید گردد.
4-به جهت اطلاع عموم مردم از وضعیت شیوع بیماری در استان، دانشگاه علوم پزشکی اقدام به بیان دقیق و صحیح آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر ناشی از آن نماید. شایان ذکر است انتشار اخبار صحیح از مبادی رسمی کشور موجب افزایش اعتماد مردم و جلوگیری از ایجاد شایعات و روی آوردن به رسانه های بیگانه خواهد بود.

بدیهی است شبکه تشکل های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان در جهت افزایش اعتماد اجتماعی و امید آفرینی در جامعه، ارائه توضیحات به عموم در زمینه لزوم تفکیک و مدیریت پسماند های عفونی و رعایت موارد بهداشتی از طرق مختلف، نشر پوسترهای آموزشی در فضای مجازی و حمایت از پویش های اجتماعی در زمینه تامین لوازم و تجهیزات حفاظتی پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و خدماتی با هماهنگی مراجع مسئول اقدام خواهد نمود.
رونوشت به :
1-جناب آقای الموتی، دبیر شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور جهت استحضار
2-جناب آقای مهندس حیدری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان جهت استحضار
3-شورای نظارت و داوری شبکه استانی


با تجدید احترام
رامین شیرعلی پور
دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان های غیردولتی
محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان