رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان؛
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۳:۳۵ چاپ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: تغذیه مناسب از جمله راه‌های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق می‌توان بسیاری از بیماری‌های عفونی را مهار و مانع از بروز آن شد.

گیل خبر/ ارسلان سالاری روز یکشنبه، با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد، افزود: بیماری های زمینه ای مانند دیابت، ریوی، قلبی و نداشتن تغذیه صحیح عامل تشدید این بیماری است.

وی اظهار داشت: مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های دارای ویتامین C شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، خاطر نشان کرد: هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره شامل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند، به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه ۳ واحد از گروه سبزی ها " بجز سبزی های نشاسته ای" و حداقل ۲ واحد میوه توصیه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات تغذیه ای را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: استفاده روزانه سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا ، استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ، جوانه های گندم ، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه و میوه های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال های تو سرخ ، گریپ فروت توصیه می شود.

سالاری بیان داشت: کمبود ریز مغذی هایی مانند آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه از مصرف سوسیس، کالباس، سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین و غذاهایی که خوب پخته نشده مانند تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند، خودداری شود، اظهار داشت: از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، خودداری شود و در صورتی مشاهده علائم سرماخوردگی از غذاهای آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده شود.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

 

 

ایرنا