به گزارش گیل خبر، ماجرای حقوق های نجومی از همان روزهای ابتدایی با واکنش های فراوانی روبه رو شده بود ولی برخی معتقد بودند که باید بدون هیاهو و بازی های جناحی به آن رسیدگی کرد تا به نتیجه برسد. بخشی از جریان ها برای پرداخت کردن حقوق های بالا به مدیران ومسئولان بهانه های مختلفی داشتند و بیان می کردند که برای مقابله با فساد، اختلاس و ... باید مسئولان را از لحاظ مالی تامین کرد. برخی نیز معتقد بودند در این وضعیت نابسامان اقتصادی که کشور دارد، نباید مبالغ هنگفتی به مسئولان داده شود زیرا برای کارگران و کارمندانی که حقوق اندکی می گیرند، شائبه بی عدالتی ایجاد می شود و می تواند اعتراض ایجاد کند.

تغییر به نفع اقشار کم درآمد

حال مجلس شورای اسلامی تصمیمی جدید گرفته تا مشکلاتی مانند موضوع حقوق های نجومی در کشور ایجاد نشود و افکار عمومی را درگیر خود نکند. در همین راستا جبار کوچک نژاد، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 کشور در گفت وگو با فارس، با اشاره به دو مصوبه این کمیسیون گفت: کمیسیون مقرر کرد آن هایی که بالای پنج میلیون تومان حقوق می گیرند امسال مشمول 10 درصد افزایش حقوق قرار نگیرند. وی ادامه داد: طبق تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 کارمندانی که زیر پنج میلیون تومان دریافتی دارند، تا 18 درصد مشمول افزایش حقوق در سال آینده اعمال می شوند. کوچکی نژاد با اشاره به اینکه اکنون با مدیرانی مواجهیم که 700 الی 800 میلیون تومان پاداش پایان خدمت می گیرند، گفت: بسیاری از مدیران دولتی هستند که ماهانه 25 میلیون تومان حقوق می گیرند که ضربدر 30سال اگر بکنیم، به همین ارقام برای پاداش پایان خدمت شان می رسیم. وی خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون تلفیق حکمی را برای سال 97 صادر کردیم مبنی براینکه حداکثر دریافتی پاداش کارکنان باید هفت برابر حداقل حقوق باشد. یعنی اگر حداقل حقوق یک میلیون و 200 باشد ضربدر هفت حدود 9 میلیون تومان می شود که آن هم ضربدر 30 حدود 270 میلیون تومان می شود، یعنی حداکثر پاداشی که مدیران می توانند بگیرند زیر سقف 270 میلیون تومان است. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 کل کشور گفت: پس این نگرانی نباید برای کارمندان رده پایین تر وجود داشته باشد که ما پاداش پایان خدمت آنان را تقلیل داده ایم، چرا که کمیسیون تلفیق فقط پاداش مدیران و کارکنان رده بالا را کاهش داده است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرده است هر کس تا سقف دومیلیون و 300 هزار تومان حقوق می گیرد از پرداخت مالیات معاف باشد و حقوق های تا 12میلیون حدود 10 درصد مالیات و حقوق های بالاتر از آن باید تا 35 درصد مالیات بپردازند؛ در نتیجه این مصوبه نیز به سود طبقات پایین تر جامعه است. البته در نشست یک شنبه کمیسیون تلفیق بودجه 97، مصوب شد حقوق مقامات ازجمله روسای قوا، وزرا و معاونان شان و نمایندگان مجلس، استانداران در سال ۹۷ افزایش پیدا نمی کند. براساس این مصوبه کسانی که میزان حقوق دریافتی آن ها زیر پنج میلیون تومان است در سال 97 حقوق شان بین 10 تا 18 درصد افزایش خواهد داشت و کسانی که حقوق شان بالای پنج میلیون تومان مندرج در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری است در سال 97 حقوق شان افزایش پیدا نمی کند. موضوع حقوق و مزایای مقامات و مدیران ارشد نظام در کنار افزایش در حدود تورم حقوق کارکنان دولت از جمله دغدغه های افکار عمومی است؛ به ویژه در مقاطعی مانند افشای حقوق های نجومی تعدادی از مدیران دولتی و همچنین در زمان رسیدگی سالانه به لایحه بودجه مورد توجه قرار می گیرد؛ هرچند افزایش حقوق ها توانایی مقابله با نرخ رشد تورم را ندارد، اما عادلانه نیست یک مدیر دولتی حقوق کلان بگیرد و این مدیر در تصمیم گیری ها وضعیت خود را ملاک سنجش قرار می دهد، نه فردی که ماهانه در حدود یک میلیون حقوق می گیرد.

تصمیمات حیاتی

در وضعیت بد اقتصادی امروز که عاملی برای اعتراضات عمومی شده است، این نوع تصمیمات می تواند از لحاظ فکری کمک شایانی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه داشته باشد و باید منتظر ماند و دید در آینده از این نوع تصمیمات گرفته خواهد شد یا جریان هایی برای آنکه منافع شان قطع نشود در مسیر سنگ اندازی خواهند کرد.
قانون