اختصاصی/ لزوم برکناری مدیران کل ناکارآمد؛
۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ۰۹:۳۹ چاپ
کدام ادارات در خدمات رسانی در برف ضعیف عمل کردند؟
اختصاصی گیل خبر/ سرویس اجتماعی: به جرات می توان گفت پس از برف بهمن ماه 83 و دی ماه سال 86 بحران ناشی از بارش برف اخیر سومین بارش نزولات آسمانی بود که بطور میانگین اکثر شهرستانهای گیلان را زمین گیر کرد، بارش برفی چندین ساعته که با ورش بادی با سرعت 80 کیلومتر همراه بود و توانست علیرغم هشدارهای سازمان هواشناسی بار دیگر مدیران استانی را غافلگیر و مردم گیلان را غافلگیر تر کند! 13 اما به نظر فارغ از شرایط بد جوی، آنچه که به مشکلات بیشتر پس از بارش برف دامن زد ضعف شدید مدیریت و عملکرد برخی از سازمانها و ادارات مسئول در این زمینه بود. با نگاهی به عملکرد مدیران برخی از این سازمانها و شرایط پیش آمده در نقاط مختلف استان می توان اینگونه استنباط کرد که صعف مدیریت و عملکردی برخی از این مدیران و عدم کارآمدی ایشان در برخورد با بحران موجب برخی از مشکلات خدمات رسانی به مردم شد. شاید بتوان با توجه به نحوه خدمت رسانی، شرکت گاز استان گیلان و شرکت پخش فرآ وره های نفتی گیلان رادر خصوص تامین سوخت و سازمان صنعت ،معدن و تجارت گیلان را به دلیل خدمات و نظارت بر ارزاق عمومی از جمله فعالیت بی وقفه نانواییها جز اداراتی محسوب کرد که عملکرد مناسبی از خود نشان دادند. در نقطه مقابل نیز شاید بتوان اداره کل راه گیلان، مدیریت شهری و شوراها و مدیریت شرکت توزیع برق گیلان و پلیس راه استان را از جمله ادارات و سازمانهایی برشمرد که با عملکرد ضعیف خود موجب تشدید بحران و تاخیر در تسهیل امور مربوطه شدند. مسدود شدن چندین ساعته محورهای رودبار به رشت، رشت به سنگر، رشت به آستانه، آستانه به لاهیجان، کوچصفهان به لولمان، کوچصفهان به آستانه و برخی دیگر از محورهای استان و یخبندان و کندی تردد روزهای بعد از بارش برف نشان می دهد که گویا مدیرکل و مدیران اداره راه و راهداری استان یا به هشدارها توجهی نکرده اند و یا در صورت جدی گرفتن این هشدارها نتوانستند علیرغم تلاش نیروهای خود عملکرد قابل قبولی از خود برای عبور از بحران ارایه دهند و در مدیریت منابع و تجهیزات خود موفق عمل نکرده اند. در مورد مدیریت شهری و شوراهای ناظر بر آنها نیز ملموس ترین مثال عملکرد اخیر شورا و شهرداری رشت بود. در بهمن ماه سال 1392 نیز شهر رشت شاهد بارش برف قریب به 120 سانتی متر طی 5 روز بود و عملکرد قابل تحسین شهردار و پرسنل شهرداری در آن زمان ظاهرا موجب شده که کسی در بحران اخیر از نحوه خدمات رسانی در آن سال یادی نکند. نمک پاشی و شن پاشی در سطح معابر و کوچه ها از ساعات اولیه بارش برف و تردد مداوم اتوبوسهای شهری در خیابانهای این شهر موجب شد تا نه تنها مسیر تردد شهروندان مسدود نشود بلکه در روزهای پس از بارش نیز با کمترین معابر لغزنده روبرو باشیم. این در حالی است که به زعم بسیاری از شهروندان عدم هرس بموقع بسیاری از درختان رشت و عدم شروع فعالیت همه جانبه برخی از مناطق شهری در ساعات اولیه بارش موجب تشدید شرایط موجود و تاخیر در خدمات رسانی و تسهیل تردد در شهر شد بشکلی که با گذشت 48 ساعت از بارش برف، تردد در معابر فرعی و برخی از معابر اصلی همچنان با مشکلاتی روبرو بود. شورای چهارم شهر رشت نیز که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را برعهده داشت حتی جلسه ستاد بحران خود را باغیبت 7 عضو برگزار کرده و برخی از اعضای آن بیشتر به فعالیت انفرادی و گاها تبلیغاتی ( با توجه به نزدیکی انتخابات شورای پنجم) پرداختند تا بدین شکل بر ادعای تخصص و کار آمدی این شورا مهر مردود زنند. اما شرایط در مورد عملکرد شرکت توزیع برق گیلان کمی متفاوت بود، با تمامی تلاشهای پرسنل سخت کوش این شرکت در راستای اتصال مجدد شبکه برق در شهرها و روستاهای گیلان متاسفانه شاهد این بودیم که تا روز گذشته بسیاری از روستاهای استان گیلان و برخی از نقاط شهری رشت و لاهیجان از قطع شبکه برق خود رنج می بردند که فارغ از شرایط سخت دسترسی و قطع تردد مسیرهای ارتباطی باید گفت بسیاری از این مشکلات ناشی از تجهیزات فرسوده این شرکت در استان گیلان است. بر اساس صحبتهای استاندار گیلان در مراسم افتتاح پروژه های دهه فجر در شهرستان رودبار، برف اخیر موجب شکستن 628 تیر برق در بخش خمام و 500 تیر برق در بخش کوچصفهان و همچنین 653 تیر برق در بخش مرکزی رشت شد و هزاران متر سیم برق پاره گشت که با توجه به این حجم از خسارت جهت تهیه تیر و اتصال سیم به زمان نیاز بود. بی شک حتی با درنظر گرفتن سرعت وزش باد 80 کیلومتر برساعت دلیل شکستن بسیاری از تیر های برق استان مربوط به فرسوده بودن آنهاست و این امر تنها به مدیریت و نظارت بر نگهداری این تجهیزات بر می گردد که باید مدیریت این شرکت را در این امر سهیم دانست. یکی از موارد مهم عبور از بحرانهایی همچون بارش نزولات آسمانی ، مدیریت صحیح تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه در جاده هاست . در تجارب گذشته همچون بحران برف سالهای 83 و 86 استان گیلان علارغم مشکلات زیاد تردد از بابت بارش برف ، پلیس راه استان گیلان بخوبی توانست با نظارت و مدیریت صحیح بر تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک در محورهای ورودی استان و محورهای بین شهری عملکرد قابل قبولی را از خود برجا گذارد اما برخی موارد مدیریت جاده ای اخیر موجب شد تا شرایط تا اندازه ای بغرنج تر شود. به نظر می رسد باید با خودروهایی که زنجیر چرخ نبسته بودند بیشترسخت گیری می شد تا موجب کند شدن بیشتر ترافیک نمی شد. به جرات می توان مدعی شد که در بحران برف اخیر رشد شبکه های اطلاع رسانی مجازی و رسانه های آنلاین استان در کنار پوشش خبری صدا و سیمای مرکز گیلان موجب اطلاع رسانی بموقع و پوشش لحظه ای اخبار برف و خدمات رسانی دستگاههای مربوطه شد که از این جهت می توان برای رسانه های گیلان و صدا و سیمای استان نمره قابل قبولی را منظور کرد. در پایان و با توجه به موارد مطرح شده فوق بنظر می رسد که مدیریت ارشد استان باید در راستای حمایت از حقوق شهروندان در اسرع وقت اقدام به بررسی این موارد کرده و خواستار برکناری بدون فوت وقت مدیران نا کار آمدی همچون مدیرکل راهداری گیلان و یا مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان شود. زمستان همچنان ادامه دارد و با وجود نا کارآمدی های رخ داده مشخص نیست که با بارش آتی برف در استان شرایط به چه گونه ای رقم خواهد خورد.