به گزارش گیل خبر، سیدحمید حسینی،  مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان، امروز(27 آبان) در نخستین همایش نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در کاهش جمعیت کیفری زندان های کشور که در سالن شهید مصباح رشت برگزار شد، اظهار کرد: ماموریت قانونی سازمان زندان ها نگهداری از متهمان و محکومانی است که از سوی مقامات قضایی مشخص شده است. ( گزارش تصویری)
حسینی

وی با بیان اینکه نگهداری مناسب زندانی از لحاظ جنسی و روحی و با هدف امنیت اجتماعی انجام می شود، گفت: در حوزه «تامین» نیز وظیفه ما اصلاح رفتار و اخلاق زندانیان است که باید درست انجام شود.

 حسینی اضافه کرد: در حوزه «حمایتی» نیز سازمان زندان ها وظیفه کمک به مددجویان و خانواده های آنان را در دستور کار دارد.

 وی با اشاره به اینکه دستگاه های قضایی به نیابت از مردم و از سوی حاکمیت هم وظیفه برخورد جرم و جرایم را بر عهده دارند و هم وظیفه بازسازی و نگهداری و تربیت این قشر را، اذعان کرد: مقابله و برخورد حاکمیت با افعال مجرمانه یا جنبه «عدالت کیفری» و یا جنبه «ترمیمی» دارد.

 حسینی اظهار کرد: در عدالت کیفری نگاه قانونگذار این است که وظیفه خود را نسبت به مکانیزم هایی که دارد انجام دهد و در آن قانون گذاری و گفتمان اجرای قانون باید حتما انجام شود.

 وی ادامه داد: اصلاح خود مجرم، تنبیه او و رضایت خاطر شاکی و ارعاب دیگران از جمله اهدافی است که مداخله رسمی و دولتی باید در برخورد با مجرم و جرم انجام شود.

زندان ها هزینه و بار مالی زیادی را بر بیت المال تحمیل می کنند

حسینی با تاکید بر اینکه زندان ها هزینه و بار مالی زیادی را بر بیت المال تحمیل می کنند، افزود: ظرفیت زندان ها در کل کشور چیزی حدود 700 تا800 هزار نفر است که متاسفانه چند برابر آن مددجو داریم.

وی اذعان کرد: با توجه به ظرفیت بالای مددجو دیگر نمی توانم کارمان را درست انجام دهیم چون وقتمان بیشتر صرف نگهداری از زندانی می شود و به کارهای تامین و تربیتی کمتر پرداخته می شود.

زندان از بدنه جامعه جدا نیست و نخواهد بود

حسینی با بیان اینکه زندان از بدنه جامعه جدا نیست و نخواهد بود، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا محکومی که در زندان تحمل حبس می کند نیز بتواند بعد از آزادی با برنامه ها و ساختارهای علمی و عملی تحولی شگرف در او به وجو آید تا با مسئولیت پذیری هرچه بیشتر و احساس غرور و شادابی به آغوش جامعه بازگردد.

وی تراکم جمعیت کیفری را یکی از آسیب هایی دانست که سازمان زندان ها با آن روبروست و ادامه داد: این چالش کار اصلاح و درمان ما را با مشکل مواجه می کند.

حسینی با تاکید بر اینکه درست نیست که به سمت تشدید مجازات و جرم انگاری برویم، گفت: این کار بازدارندگی بیشتری خواهد داشت از این رو می بایست نهادهای اجتماعی را درگیر مسئله کنیم.

وی یادآور شد: در بحث عدالت ترمیمی بحث پیشگیری را مطرح می کنیم که جرمی اتفاق نیفتد و خواستگاه بیشتر آن نیز کشورهای شرقی هستند.

 در مدرن سازی و مدل سازی شهری از خواستگاه حقوقی فاصله گرفته ایم

حسینی بیان کرد: ما امروز در مدرن سازی و مدل سازی شهری خود از خواستگاه حقوقی فاصله گرفته ایم، اظهار کرد: به لطف خدا در سال های اخیر و با توجه به تمرکز مقام معظم رهبری در تدوین و تعیین قانون اسلامی کیفری، تاسیسات خوبی داشته ایم.

وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم که این فرهنگ صلح و سازش و همزیستی را ترویج کنیم تا جرمی واقع نشود.

حسینی با اشاره به اینکه آنچه که ما در زندان ها شاهد هستیم وظایف اصلی شوراها که حفظ هویت اسلامی است، دارد به مخاطره می افتد، افزود: ما تصورمان بر این است که نقش شوراهای اسلامی و دهیاری ها و شهرداران را در تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... که نقش غیر قابل انکاری است، پررنگ و سازنده تر کنیم.

پایلوت طرح کاهش جمعیت کیفری کشور با همکاری مشترک شورای اسلامی و اداره کل زندان های گیلان

وی در ادامه هدف از برگزاری این همایش را تبیین نقش پارلمان های محلی و نهادهای اجرایی آنها یعنی شهرداری ها و دهیاری ها در دستیابی به اهداف طرح کاهش جمعیت کیفری کشور عنوان کرد و افزود: سند تفاهم نامه همکاری های مشترک شورای اسلامی گیلان و اداره کل زندان های گیلان را در سفر اخیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به استان، برای اولین بار در کشور در همین راستا امضا کردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه پایلوت این کار در استان گیلان بوده است که امیدواریم به عنوان یک الگو در کشور انجام شود، افزود: با ایجاد این گونه طرح ها می توانیم در خصوص وظایفی که داریم با تعامل و همفکری، اهداف مثبتی را در جامعه شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: تلاش داریم نگرش نو و جدیدی را بین زندان و زندانی به وجود بیاوریم که اگر بتوانیم این دید نو را در جامعه تزریق کنیم می توانیم به اهداف خود برسیم.

حسینی با تاکید بر اینکه زندان، زندانی به وجود نمی آورد بلکه یک زندانی از داخل جامعه تولید شده و به زندان تحویل می شود، گفت: باید در حوزه بهداشت، اصلاح، آموزش و اشتغال در زندان به ما کمک کنید تا ما نیز مدیریت خوبی داشته باشیم.

تلاش برای شهر زیبا بدون انسان های زیبا، ابتر است

وی خاطر نشان کرد: ما هر چه شهر زیبا داشته باشیم اما آدم های زیبا نداشته باشیم به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید از این رو خیلی از وظایف در قانون شوراها و شهرداری ها وجود دارد که می تواند به سازمان زندان ها کمک کند.

حسینی اضافه کرد: اگر آدم های نا بهنجار داشته باشیم تلاش ما ابتر می ماند و این امر اقتضاء می کند که شوراها ما را در این حوزه حمایت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: از پارلمان های محلی مصوباتی خارج شود که برنامه های اصلاحی آن به زندان کمک کند که از چالش هایی که وجود دارد سرافرازانه بیرون بیاییم.

شبستان