جلسه استیضاح وزیر علوم پایان یافت
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۰۹:۵۷ چاپ

به گزارش گیل خبر,سرانجام جلسه 5 و نیم ساعته استیضاح وزیر علوم، رای "عدم اعتماد" مجلس اصولگرای نهم به رضا فرجی دانا بود.

رای گیری پایانی این جلسه نشان داد 110 نماینده به وزیر علوم رای اعتماد مجدد، 15 نماینده رای ممتنع و  145 نماینده به فرجی دانا رای عدم اعتماد دادند. بنابر نتایج اعلام شده از سوی هیات رییسه مجلس، وزیر علوم نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد و نخستین استیضاح در دولت یازدهم در یک سالگی این دولت به برکناری وزیر علوم ختم شد.

صبح امروز جلسه استیضاح وزیر علوم بدون حضور رییس جمهوری، و با حضور معاون اول روحانی و تعدادی از اعضای کابینه برگزار شد.

روند استیضاح به گونه ای پیش رفت که اکثر چهره های سرشناس حامی استیضاح فرجی دانا در مخالفت با ادامه فعالیت او سخنرانی کردند. در مقابل فرجی دانا بخش عمده ای از زمان دفاع را شخصا استفاده کرد و تنها دو نماینده در مخالفت با استیضاح سخنرانی کردند.

انتقاد مخالفان استیضاح به برخی از ادعاهای طراحان استیضاح و پخش چند فیلم، برای لحطاتی صحن علنی را متشنج کرد.

انتصاب ها در وزارت علوم، بازگشت دانشجویان ستاره دار و افشای 3700 بورسیه غیر قانونی در دولت قبل محور اصلی استیضاح وزیر علوم اعلام شده بود.

نمایندگان نزدیک به "جبهه پایداری" و برخی از چهره های عضو فراکسیون اصولگرایان اقلیت، طراحان و پی گیران استیضاح وزیر علوم محسوب می شدند.

با وجود مخالفت جامعه دانشگاهی کشور سرانجام این استیضاح کنندگان بودند که نطر خود را "غالب" کردند.

در ادامه مشروح جلسه استیضاح وزیر علوم را بخوانید:

صبح امروز استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم آغاز شد. حسن روحانی به دلیل سفر استانی به اردبیل در این جلسه حضور نیافت.

به گزارش گیل خبر با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سیف رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری در جلسه علنی حضور داشتند.

همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پورمحمدی، وزیر دادگستری، نوبخت، سخنگوی دولت، حمید چیت چیان، وزیر نیرو و معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیز در جلسه استیضاح رضا فرجی دانا حضور دارند.

متن طرح استیضاح وزیر علوم 

بسم الله الرحمن الرحیم

هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و تهیات

احتراما همان گونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی ، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش اندوزی علم را از اولویت های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می نماید با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت.

که نشانه های آن کاملا آشکار است از این رو ما امضا کنندگان ، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی مصالح کشور ، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها

4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.

زاکانی(موافق استیضاح):فعال کردن گسل های قومی- مذهبی و سیاسی دلیل استیضاح بود

علیرضا زاکانی نماینده تهران به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیب هایی که به ایران عزیز وارد می شود را بگیریم.

زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهت دهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.

او اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگی های دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقه ای و جناحی را در اولویت قرار می دهیم یا منافع ملت را.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح کنندگان عمدتا از حامیان فرجی دانا در روز رای اعتماد بهاو بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.

زاکانی ادامه داد: علت اصلی طرح استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی و فعال کردن همه گروه های فرقه ای و قومی و گروه گرا در دانشگاه به جای انسان سازی در این نهاد مهم است.

وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره می کنم، افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آیین نامه حراست ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتساب مدیران وزارتخانه ها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفته اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کرده اند؟

زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه ها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.

نماینده تهران تصریح کرد: در جلسه ای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجی دانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش می گیرد.

او اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شده اند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتساب در این سمت را نداشتند.

زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقه ای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.

نماینده تهران اعتراض دیگر استیضاح کنندگان را به موضوع هیات های جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: علی رغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین نامه روسای دانشگاه ها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شود اما آقای فرجی دانا به بهانه کسب نظر اساتید هیات های 3 نفره ای را به دانشگاه ها فرستاد که منشأ التهاب آفرینی و اختلاف به این دانشگاه ها شدند و بعضا با انتخاب های سلیقه ای، التهاب آفرینی کردند.

او با اشاره به رویه هیأت های جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهاب آوری در دانشگاه ها می شود و نباید به گروه های فرصت طلب فرصت دهیم.

زاکانی با اشاره به شباهت فعالیت های وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیت های صورت گرفته در اواخر دهه 70 و 80 تصریح کرد: آقای فرجی دانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بی اخلاقی را رواج می دهند جواب دهند چرا که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی وحدت ایران زیر سوال رفته است.

زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.

غضنفر آبادی(موافق استیضاح): آقای وزیر چه کار کردید که کوفت و زهرمار از شما دفاع کردند؟

حجت الاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده بم نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم،دیگر مخالف وزیر علوم بود. او گفت: با دلایلی که آنها را بررسی کرده ام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسی های مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسی هایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.

غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام می کنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.

او عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیس جمهوری بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند می دانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفه ام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه می کنم باید بگویم آقای وزیر نمی گویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.

وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی می گویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمی آید.

غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال 93 نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.

وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمی تواند بیش از 6 ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از 6 ماه در دانشگاه ها فعالیت می کنند.

شما 147 نفر از رد صلاحیت شدگان را در مقطع ارشد و 23 نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟

غضنفرآبادی ادامه داد: چرا در طول مدت 9 ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟

وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیت شدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیه طلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوع التصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش می کردید؟

نماینده بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شده ای را با اعزام هیأت های منتخب خود به دانشگاه ها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟

وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینه های شما رای نداده اند مشروعیت شان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.

غضنفر آبادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنه گران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیس جمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمی خواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟

وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی - وزیر بهداشت - به تازگی آشنا شده اید اما شما را از قدیم می شناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی می کند رای می آورد اما هر که شما معرفی می کنید رای نمی آورد.

نماینده بم در مجلس با اشاره به تلاش های فراوان رئیس مجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجی دانا امروز بیکاری خانواده ها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.

او ادامه داد: آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بی بی سی فارسی و دیگر رسانه های معاند و کوفت و زهر ماری ها از شما حمایت می کنند.

وی ادامه داد: مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکرده اند.

غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانه های ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعتراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟

وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانه ها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.

نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کرده اید پس چرا افراد فتنه گر را بر سر کار آورده اید، اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.

غضنفرآبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخ های اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.

فراکسیون روحانیت: ادامه مسئولیدت فرجی دانا به صلاح نیست

فراکسیون روحانیت مجلس بیانیه ای در حمایت از استیضاح وزیر علوم صادر کرد. در این بیانیه آمده است: با شروع کار دولت یازدهم و رأی اعتماد به آقای دکتر فرجی دانا، برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیت های مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزارتخانه و دانشگاه های کشور به گونه ای که شرایط التهاب آفرین و پر تنش دانشگاه ها را در سال های 78 و 88 تداعی کرد، بحث استیضاح ایشان مطرح شد.

پس از اعلان وصول استیضاح، ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی، آقای دکتر حداد عادل و نیز شورای منتخب استیضاح کنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود، جلسات متعددی را تشکیل دادند، ولی متأسفانه همکاری مطلوبی از جانب ایشان حاصل نگشت، لذا، اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته به ندای مراجع عظام تقلید، عالمان، فضلاء، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایرانی اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی دانا را به مصلحت نمی بیند.

نفوی حسینی(موافق استیضاح): دانشگاه دارد آبستن فتنه جدید می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجل گفت دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی می شود و دانشگاه ها در خطر هستند.

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین با بیان اینکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسیار خوبی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم یکی از باتعامل ترین دولت ها و مجلس ها بودند.

وی به رای قاطع مجلس به لایحه وزیر اقتصاد و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: نباید در بوق روابط تیره مجلس و دولت دمید.

حسینی ادامه داد: این همه توهین، تهدید و تهمت به استیضاح کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان مگر چه می گویند و چه می خواهند؟ مگر چه اتفاقی افتاده است که نمایندگان مجلس را زیر سوال می برند؟ مگر استیضاح یک امر قانونی نیست و مردم به نمایندگان مجلس رای ندادند تااز حقوق آنها دفاع کند.

وی خطاب به فرجی دانا خاطرنشان کرد: آقای وزیر علوم چه کسی از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. این همه توهین برای چه؟ من حتی یک بار هم با شما دیدار نکردم. چرا باید اینقدر توهین به نمایندگان مجلس شود.

نماینده مردم ورامین در ادامه تصریح کرد: ما همه اصولگرا هستیم و باید از اصول خود ذفاع کنیم. نباید برای ما مهم باشد که نتیجه انتخابات بعد چه خواهد شد و آیا ما رای خواهیم آورد یا خیر یا اینکه ما را تهدید کنند و به ما تهمت بزنند. ما باید در راستای قسمی که خورده ایم تلاش کنیم.

نقوی با بیان اینکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود: دانشگاه ها دارند آبستن فتنه جدید می شوند و باید مراقب بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی ها تهدید می کنند اگر استیضاح انجام شود دولت دیگر با ما کار نمی کند. نامه های ما را جواب نمی دهد و با ما مشکل پیدا خواهد کرد. ولی برای ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستای آن است.

پخش کلیپ علیه فرجی دانا در جلسه استیضاح

حین سخنرانی نقوی حسینی که به عنوان موافق استیضاح صحبت می کرد کلیپی علیه فرجی دانا وزیر علوم پخش شد.

در این فیلم که مربوط به جلسه تشکل های دانشجویی با حضور وزیر علوم بود، دانشجویان در رابطه با انتساب سرپرست دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از وی سوال داشتند که وزیر گفته بود، متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت اینقدر عقب مانده است.

همچنین در این کلیپ رعایایی، سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز را نشان می داد که به گفته ی آنها در تجمعی در سال 88 حضور داشته و در حال قرائت بیانیه فتنه گران بود.

بر اساس این گزارش، وی همچنین صحبت های توفیقی، مشاور وزیر علوم را نشان داد که در جمع متحصنین سال 88 سخنانی را برای آرام کردن متحصنین ایراد می کرد.

مخالفت فراکسیون اکثریت با استیضاح دانا

مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت صبح امروز برای بررسی استیضاح وزیر علوم تشکیل جلسه داد.

غلامعلی جعفرزاده درگفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه امروز مجمع عمومی بحث های مختلفی در مورد استیضاح وزیر علوم مطرح شد. موافقان استیضاح دلایل خود را ارائه کردند اما دلایل آنها چندان متقن نبود و قاطبه اعضای فراکسیون با استیضاح مخالف بودند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر اعضای فراکسیون رای منفی به استیضاح خواهند داد، امیدواریم که این استیضاح رای نیاورد چرا که این دغدغه و مشکل اصلی مردم نیست.

وی افزود: در جلسه فراکسیون این موضوع مطرح شد که در آستانه هفته دولت این انتظار وجود دارد که مجلس در جهت حل مشکل اشتغال و تورم به دولت کمک کند.

اعضای فراکسیون رهروان مجلس اکثریت قاطع مجلس را در اختیار دارند.

کارنامه فرجی دانا

رضا فرجی دانا، در سال 1339 در خانواده ای مذهبی در شهر قم به دنیا آمد، وی در سال 1357 دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان حکیم نظامی قم گرفت و در همان سال در کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شد.

فرجی دانا پس از تعطیلی دانشگاه ها در سال 1359 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی مجدد دانشگاه ها در پاییز سال 1361 مسئولیت های مختلفی را در سپاه عهده دار بود.

پس از بازگشایی دانشگاه ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در سال 1365 با کسب رتبه ممتاز دانش آموخته گردید.

وی تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه واترلو کانادا به پایان رسانید و در سال 1373 به عضویت هیئت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.

رضا فرجی دانا استاد تمام رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران است و استاد راهنما و مشاور بیش از پنجاه پایان نامه کارشناسی ارشد و ده رساله دکترا بوده و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است.

بیش از 50 مقاله در مجله های معتبر بین المللی، 75 مقاله در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین المللی دستاوردهای کار علمی او در زمینه تخصصی مخابرات است.

وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه های جهان در سال 1384 بوده و یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه ماترلو کانادا به پایان رسانده است.

فرجی دانا مهر سال 1392 از سوی دکتر روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی و موفق شد 5 آبان همان سال از مجلس رای اعتماد بگیرد و به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کابینه راه یابد.

رضا فرجی دانا پس از بازگشت به ایران در سمت های علمی و دانشگاهی گوناگونی خدمت کرده است:

بهمن 1375- شهریور 1381 - رئیس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران

تیرماه 1377- شهریور 1381 - رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران

شهریور 1381- آذر 1384 - رئیس دانشگاه تهران

خرداد 1385 تاکنون- رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد عام المنعفه حامیان دانشکده فنی

مرداد 1388 تاکنون - موسس و سرپرست آزمایشگاه تایید نمونه آنتن دانشگاه تهران

جعفری(موافق استیضاح): لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید

جعفری با بیان اینکه برخی به ما پیام می دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید گفت: گروه هایی هستند که وعده می دهند و همین ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود؛ما دغدغه علمی کشور را داریم.

قاسم جعفری نماینده بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت می خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه ات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما می دانست آقای فرجی دانا.

وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت می گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می شناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.

جعفری اضافه کرد: گروه هایی هستند که وعده می دهند و همین ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.

نماینده بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راه های مختلف به خارج کشور می روند و بلاهای عجیبی سر آنها می آید و سپس به کشور بازمی گردند خبر دارید؟ و برای پایان نامه هایی که کپی می شود برنامه ای در دست انجام دارید؟

وی با بیان اینکه برخی به ما پیام می دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای داده اند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.

نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درون زا است و ما در این 10 سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.

وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت می شود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.

جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را 3 مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما می گویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی می گفت آقای رئیس جمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عده ای به دانشگاه گیر داده اند و نمی گذارند کار کنیم.

وی تصریح کرد: ما می گوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم تر است.

نماینده بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.

آصفری(موافق استیضاح): چرا شبکه های ماهواره ای از وزیر علوم دفاع می کنند؟/قاچاقچیان مواد مخدر به دانشگاه بازگشتند

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درگیری های جناحی نباید محیط علمی دانشگاه را آشفته کند گفت: آقای فرجی دانا با این بی در و پیکری در فضای دانشگاه نمی شود فضا را علمی کرد.

 محمد حسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال 76 دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گسترده ای را داشته اند و دشمنان می خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.

وی افزود: از سال 76 به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه 78 شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرت طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.

آصفری ادامه داد: سال 88 نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاه ها رفت که فتنه 88 به بار آمد. البته مردم در 23 تیر سال 78 و 9 دی سال 88 جواب فتنه را دادند.

وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر می داند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانش بنیان باشد و درگیری های جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.

نماینده اراک گفت: آقای فرجی دانا با این بی در و پیکری در فضای دانشگاه نمی شود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال 92 تا 21 خرداد سال 93 چه اتفاقاتی در دانشگاه ها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر می شد.

آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزش های انقلابی می داند.

وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه می دهم گفت: توزیع شب نامه منافقان و همچنین شب نامه هایی در حمایت از آشوب گران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمع آوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاه ها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاه ها بوده است.

وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینه کرد پول بیت المال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائله ای مثل 18 تیر جدیدی در دانشگاه ها رقم بزنند.

آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوب گر و مسئله دار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علی رغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاه ها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.

نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات  دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکرده ایم.

آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصب ها بی توجهی کرد و در عزل و نصب های خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصاب ها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال 78 و 88 را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.

این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جمله های خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟

وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم می خواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.

وی به حمایت شبکه های ماهواره ای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکه هایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟

پخش فیلم محمد رضا خاتمی در مراسم 16 آذر

در میان سخنرانی موافقان استیضاح وزیر علوم، محمدحسن آصفریکلیپی از مراسم شانزده آذر سال گذشته را در مجلس به نمایش گذاشت.

این کلیپ که ظاهرا مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخش هایی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان می داد که وی در آن گفته بود «اینها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».

در این کلیپ همچنین محمدرضا خاتمی گفته بود «اینها بخش های بسیار کوچکی از جریان های سیاسی کشور هستند و نباید اصولگرایان را با آنها یکی بدانیم».

در حالیکه محمدحسن آصفری گفته بود مدت این کلیپ سه دقیقه است علی اصغر زارعی که به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح قرار بود سخنرانی کند خواستار توقف پخش این کلیپ شد تا بتواند فرصت بیشتری برای بیان استدلالات خود در مورد وزیر علوم داشته باشد.

پیش از این در زمان سخنرانی نقوی حسینی یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر علوم کلیپی علیه فرجی دانا در صحن علنی به نمایش در آمد که بخشی از آن مربوط به جلسه فرجی دانا با تشکل های دانشجویی بود و بخشی از آن به سخنان توفیقی در جمع متحصنین سال 88 اختصاص داشت.

لاریجانی: رییس جمهور از بورس استفاده نکرده است

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد توضیحاتی داد و گفت: رئیس جمهور از بورس استفاده نکرده است.

 علی لاریجانی بعد از سخنان علی اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح وزیرعلوم در توضیحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان دیگر موافق این استیضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهره مند بوده اند که در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه ای که به دست بنده رسید اعلام کرده است این سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.

وی افزود: من گفتم این را تحقیق کردند ونوشته ی آقای زاکانی که از روی ورقه می خواندند این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور بورس بوده اند اما وقتی من گفتم فیلم را دیدند غیر از این بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند.

لاریجانی همچنین بیان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته ، در نوشته چیز دیگری بوده و در بیان اشتباه گفتند.

رئیس مجلس یاد آور شد: علی ایاحال رئیس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بیان بوده تصحیح می شود.

زارعی(موافق استیضاح): ادعای 3 هزار بورسیه واقعیت ندارد

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقاتی مجلس گفت: ادعای سه هزار بورسیه در نهایتا با بررسی و به اذعان خود مسئولین وزارت علوم نهایتا به 190 نفر کاهش پیدا کرد.

 علی اصغر زارعی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ایشان هم شاهد هستند، اما فرآیندی پیش آمد وبیش از 6 ماه طول کشید، بخصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در 6 جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس بسیاری از افراد حضور داشتند.

وی ادامه داد: من بحث خود رابه بحث بورسیه ها محدود می کنم، بحث ما در ابتدا بحث های دیگری بود اما به یک باره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبه ای کردند مبنی بر اینکه 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در همین راستا اعضای کمیسیون از وزیر دعوت کردند تا در این رابطه توضیحات خود را ارائه کنند که ایشان تشریف نیاورده و خود دکتر صدیقی آمدند، کمیسیون آموزش مسئولان سابق امور دانشجویی را نیز دعوت کرد که در همان جلسه معلوم شد وقتی آقایان گزارش دادند برخی افراد زیر معدل 14 و بعضا 16 بورسیه شدند، مسئولان قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که طبق قانون مجلس تشکیل می شود در همه ی دولت های گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

زارعی افزود: کمیسیون آموزش کمیته ویژه ای تشکیل داد و ما دو جلسه در سازمان امور دانشجویی بودیم و دو روز نیز خود من شخصا پرونده ها را مطالعه کردم.

وی با بیان این که از ابتدا مشخص بود که لیست ها با عجله تنظیم شده است تصریح کرد: در جلسه اول قرار شد لیست ها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی افراد در آن موجود بود و هیچ اطلاعاتی از افراد بورسیه شده وجود نداشت که دوستان هم پذیرفتند برای جلسات بعد آنها را آماده کنند.

نماینده ی مردم تهران خاطرنشان کرد: در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسئولین در این بورسیه ها بودند واین موضوع نیز در سایت ها منتشر شده که آنها پاسخ دادند، ما این را نگفتیم و دستگاههای نظارتی این کار را کردند که ما گفتیم پرونده ها را بیارید ما ببینیم.

زارعی در ادامه بیان کرد: در جلسات بعد پرونده ها اما در تعداد محدودتری به کمیسیون ارائه شد که وقتی ما این پرونده ها را بازبینی کردیم در هیچ یک موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند چنین ادعایی نداشتند وفقط در یکی از پرونده ها فرزند یکی از روسای دانشگاهها یک سال سن بالاتری داشته است.

وی همچنین گفت: در جلسات بعدی لیست ها اصلاح شدند، بر این اساس بنا شد که شورای مرکزی بورس که مسئولین قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کردند بازنگری شود که در مجموع بعد از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامه ای را خطاب به بنده تهیه کردند که طبق آن اعلام کردند این مصوبات کمیسیون قبلی که بیان شده در خصوص معدل وضعیت تبدیل به خارج ها به شرح دیگری شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به این تبدیل وضعیت ها گفت: از 22 نفر به 4 نفر ، از 213 نفر به 34 نفر و به همین روال تبدیل شده بود و به دلیل کمبود وقت باید بگویم که در مجموع تمام ادعای دوستان ما به 190 نفر کاهش پیدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد.

زارعی در ادامه اظهار کرد: به استناد دوستان این عدد 3 هزار نفر واقعیت ندارد، در صورتی که ما معتقدیم هر که تخلف کرده باید با آن برخورد شود و ما ادعا داشتیم که چرا فضا را خراب می کنیم و منتشر می شود که برای بورسیه آشنایان نمایندگان مشکل ایجاد شده و به همین دلیل می خواهند وزیر را استیضاح کنند.

وی در پایان گفت: برای خود بنده گفتند که 3 تن ازبرادرانمان از این بورسیه استفاده کردند در حالی که یکی از برادران من در ابتدای انقلاب به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند واصلا دانشگاه نرفتند سوال من این است که چرا باید چنین فضایی ایجاد شود و برخی از نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورس بودند و بعد وارد مجلس شدند بورس خود را متوقف کردند، این فضا سازی ها و بداخلاقی ها جزو دلایی است که ما را به اینجا رساند.

هروی(مخالف استیضاح): وزارت علوم معرکه مهاجرت نخبگان را پایان داد

نماینده مردم قائنات گفت: جلسات عدیده ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی دانا صحبت کردم.

وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می پردازم.

هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه ها که می گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه های این وزارتخانه است.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آم

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : اخبار لینکی

نظر شما:

security code