به گزارش گیل خبر، ولایتی گفت آمریکایی ها می گویند بشار اسد باید برود اما اسد باید به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه بماند تا دوران ریاست جمهوری اش پایان یابد و شرط رفتن وی خط قرمز ما است. علی اکبر ولایتی وزیر خارجه اسبق ایران در مصاحبه با برنامه نگاه یک شبکه یک سیما مطالبی را درباره منطقه و سیاست خارجی ایران مطرح کرد. مهمترین بخش های سخنان ولایتی را در ادامه بخوانید: -  وضعیت منطقه هیچ گاه تا این حد بی ثبات نبوده و اکثر کشورهای منطقه همچون لیبی، سوریه، عراق، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان و ... در آن ها آثار بی ثباتی وجود دارد عنوان کرد: ایران تنها کشور با ثبات منطقه است.
 یکی از ویژگی های آقای کری گزافه گویی است
- یکی از ویژگی های آقای کری گزافه گویی بوده و هر چند وقت یک بار به منطقه می آید و چند عکس یادگاری می گیرد و بدون پشتوانه چند کلمه فریب کارانه و سراسر کذب را مطرح می کند. خانم کلینتون که قبل از جان کری وزیر خارجه آمریکا بود اذعان داشت که داعش را ما ساختیم و حال با این تفاسیر آیا در سوریه ، آمریکا طرفدار تروریست است یا ایران؟
ولایتی: شرط رفتن اسد برای ما خط قرمز است/ جان کری بی حیا و وقیح به راحتی کلمات زیبایی را با باطن شیطانی مطرح می کند
- ایران به درخواست رئیس جمهور قانونی سوریه و دولت این کشور که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد از ما به عنوان متحد خود کمک خواست و ما هم به آن ها برای مبارزه با تروریست کمک کردیم. -جان کری بی حیا و وقیح به صراحت دارد وارونه نمایی می کند و  به حزب اللهی که در برابر تجاوزات ارتش اسرائیل ایستادگی کرده و جمهوری اسلامی هم افتخار آموزش جوانان لبنانی را از دهه 80 داشته را متهم می کنند و در کدام دایره المعارف کسی که از کشور دفاع می کند تروریست است. - جان کری انسانی فریب کار است و به راحتی کلمات زیبایی را با باطن شیطانی مطرح می کند. آمریکا با هزاران سرباز به دنبال حضور نظامی در عراق بود و در پنج سال اخیر تلاش کرده تا بشار اسد را سرنگون کند و چون ایران به ستون فقرات مقاومت و بازوی آن یعنی حزب الله کمک کرد و چون آمریکا شکست خورده با یک زبان نرمی می گوید ایران کمک کند تا بشار اسد نباشد و باید گفت به شما چه ارتباطی دارد که بشار اسد باشد یا نباشد و مردم سوریه در این زمینه تصمیم می گیرند. - بشار اسد مقاومت کرد و گلوله های تا چند صد متری دفترش را تحمل نمود تا سوریه لیبی دیگری نشود و آقای کری یک حرف بدون پشتوانه را مطرح می کند و نشان می دهد که آمریکایی ها به دنبال آن هستند که در سوریه یک نظام دست نشانده و طرفدار خود را بنا کنند که البته در میدان رزم آمریکایی ها و هم دستانش نه در عراق و نه در سوریه حریف مردم نشدند.
 ماجرای پاسخ ظریف به کری درباره داعش
- یک بار آقای کری به ظریف گفته بود شما به عراق کمک تسلیحاتی می کنید و ظریف در پاسخ عنوان داشت بله ما کمک تسلیحاتی می کنیم که اگر این کار را انجام نمی دادیم شما به جای آنکه با دوستان داعشی خود در موصل تماس بگیرید در بغداد تماس می گرفتید. - آقای جعفری مالکی و عبادی همه آمریکایی ها را رانده اند و وزیر خارجه آمریکا تلاش می کند تا از تریبون یک کشور ضعیف سخنانی را مطرح کند که آنها می دانند حریف قدرت نظامی ایران نمی شوند. - موضع  رهبری ایستادگی در برابر  زیاده خواهی غرب و آمریکا است لذا هیچ مذاکره ای به صورت پشت پرده وجود ندارد. - سیاست ایران دفاع از تمامیت ارضی کشور است و لذا در رابطه با مسائل ارضی از کسی اجازه نمی گیریم. - عربستان به نفع مصالح خود عمل نکرده است به طوری که یک سال است که مردم یمن را بمباران کرده است.
عربستان با تدبیر در جهت حفظ دولت خود باید به مبانی اسلامی برگردد
- تمام تکفیری و افرادی که به اسم اسلام جنایت می کنند آرمان ها و ایدئولوژیشان را ناشی از وهابیت می دانند لذا توصیه ما به سعودی ها بر این است که با تدبیر و تعقل در جهت حفظ دولت خود به مبانی اسلامی برگردند. - تربیت و صدور تروریست محصول عربستان است. در درگیری قره باغ تحریک خارجی صورت گرفته است در  درگیری قره باغ تحریک خارجی صورت گرفته است به طوری که خواسته دو کشور در این امر نبوده است زیرا هر دو کشور به محض درگیری با آتش بس موافقت کردند. -تکفیری ها و داعشی ها در ابتدا در سوریه و سپس در عراق شکست خوردند و خواهند خورد. - آذربایجان با ما هم زبان و هم مذهب است به طوری که دارای مشترکات زیادی هستیم. -  اگر دو کشور میانجی گری جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند با کمک روسیه و برخی دیگر از کشورها این دو کشور به صلح کامل خواهد رسید. شرط رفتن بشار اسد برای ما خط قرمز است - شرط رفتن بشار اسد برای ما خط قرمز است لذا از بشار اسد دفاع می کنیم. - روس ها در ماجرای اس 300 کار را انجام دادند  لذا حتماً کار اس 300 انجام خواهد شد این در حالی است که باید بگوییم کدام کشور اروپایی حاضر است به ما یک گلوله توپ بدهد. -در این رابطه ایران و آمریکا هیچ چیز تغییر نکرده است. -  آن چه گرفتیم نتیجه ایستادگی بوده است لذا ایران تنها کشوری است که می تواند غنی سازی کند و مواد غنی سازی شده را بدهد و در ازای آن کیک زرد بگیرد و این امر دستاوردی بزرگ برای کشور محسوب می شود پس باید در پایان اذعان داشت که آمریکایی ها همچنان غیرقابل اعتماد هستند. عصرایران