با آگاهی یک مسافر و ورود پلیس؛
۱۴۰۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۰۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- شنیده‌ها از بندرانزلی حاکی از آن است که بنگاه‌داری معروف پس از شکایت یکی از مسافران مبنی بر کار گذاشته شدن دوربین‌های مداربسته و مخفی در اتاق‌ها و استخر ویلای اجاره‌ای، بازداشت شده است.

آن گونه که مطرح شده است گویا یکی از مسافران که خود نصاب دوربین مدار بسته است، پس از مشاهده یک دوربین بسیار کوچک در استخر و یافتن دوربین دیگری در داخل ویلا، در تماس با نیروی انتظامی و بیان جزئیات این فاجعه، موجبات دستگیری این ویلادار معروف را فراهم آورده است.

به‌نظر می‌رسد این ویلادار که تبلیغات متعددی هم در فضای مجازی انجام داده، با هدف اخاذی از مردم و مسافران، اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته و مخفی در داخل ویلاهای اجاره‌ای خود و ثبت و ضبط تصاویر خصوصی مردم می‌نموده است.

از دستگاه قضایی انتظار می‌رود همچون گذشته با جدیت با افرادی که این چنین آبرو و حیثیت و آرامش و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کنند، برخوردی عبرت‌آموز داشته باشند.

این موضوع که فرد خاطی نه یک اجاره‌دهنده ویلای شخصی و ناشناس، بلکه یک املاکی و بنگاه‌دار شاخص و معروف بوده است، این پرونده را عمیق‌تر ساخته است. به واقع این سوال مطرح است که اگر مردم نتوانند برای اجاره ویلا به یک بنگاه‌دار شناسنامه‌دار اعتماد کنند، باید به چه کسی اعتماد کنند؟ همین موضوع نشان می‌دهد که باید با سرعت و قاطعیت و روشن شدن ابعاد پرونده با متخلفان این‌چنینی برخورد جدی و بدون ترحم صورت گیرد.

از سویی دیگر با افزایش تخلفات این چنینی در ویلاها و اقامتگاه‌های گردشگری، به مردم توصیه می‌شود حتی المقدور و پیش از اقامت کامل در ویلا، با چند ترفند ساده به دنبال دوربین‌های احتمالی باشند.

دوربین‌های کوچک می‌توانند به راحتی در تلفن‌ها، پریزهای برق و سایر دستگاه‌های الکترونیکی جاسازی شوند. بیشتر دوربین‌های گوشی‌ها حساس به نور بوده و با مجهز بودن به آشکارسازهای مادون قرمز، می‌توانند نور مادون قرمزی که چشم انسان نمی‌تواند آن را تشخیص دهد، را تشخیص دهند. بنابراین می‌توانید از دوربین گوشی هوشمند خود برای اسکن اطراف اتاق استفاده کنید. با روشن بودن دوربین گوشی، نور مادون قرمز به صورت یک نقطه ضربانی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.

اغلب، دوربین‌های امنیتی بی‌سیم می‌توانند اختلال در شبکه‌های تلفن ایجاد کنند. اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا تجهیزات جاسوسی نصب شده است یا خیر، می‌توانید به سادگی تماسی برقرار کنید، تلفن را روی بلندگو قرار داده و در منطقه مشکوک حرکت کنید. اگر اختلال الکترونیکی را تشخیص دادید، می‌توانید منطقه را برای جستجوی دستگاه‌ها بررسی کنید.

استفاده از چراغ قوه تلفن همراه همچنین می‌تواند به شما در شناسایی دوربین جاسوسی در محیط اطراف کمک کند. لنز دوربین همیشه نور را منعکس می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از نور چراغ قوه گوشی خود به سمت ناحیه مشکوک اشاره کنید و از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.

فلش دوربین خود را روشن کنید و به سمتی بروید که احساس می‌کنید دوربینی ممکن است پنهان شده باشد. اگر هرگونه انعکاسی از آن ناحیه را تشخیص دادید، باید به آن توجه دقیق‌تری کنید و با بررسی دستی آن را تجزیه و تحلیل کنید.

اگر آینه یا دکوراسیونی را در ارتفاعی عجیب یا در مکانی عجیب و غریب می بینید، ممکن است یک دوربین مخفی در آن تعبیه شده باشد.
می‌توانید بررسی کنید که آیا آینه برای تأیید تعبیه‌شده بودن یا نبودن دوربین دوطرفه است یا خیر. اگر آینه دو طرفه باشد، حداقل مشکوک است.

گفتنی است گیل خبر آمادگی انتشار هرگونه اطلاعات رسمی در خصوص این پرونده را دارد.