فتح الفتوح وزارت راه دولت سیزدهم؟
۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۱۲:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس سیاسی- پس از مدت‌ها هیاهو و وعده، ۸.۲ کیلومتر از آزادراه منجیل-رودبار، آخرین قطعه باقی مانده از آزادراه قزوین- رشت در حالی افتتاح شد که خبری از بهره برداری از مسیر برگشت این قطعه نیست.

به عبارت دیگر مردم در مسیر ورود به گیلان از آزادراه جدید استفاده می‌کنند اما در مسیر خروجی، مجبور به عبور از همان مسیر قدیمی و پرترافیک هستند؛ آن هم به بهانه حمایت از اقتصاد چند زیتون فروش! بهانه‌ای که چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

با این حال این تمام حاشیه های این آزادراه نیست. مسئولان دولت سیزدهم در حالی از فتح الفتوح در افتتاح این آزادراه و هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان برای آن خبر می‌دهند که بنا به گفته فرماندار رودبار، تنها ۱۰۰۰ میلیارد آن در دولت فعلی بوده است.

به گفته طهمورث عموپور فرماندار شهرستان رودبار, برای ساخت ۸.۲ کیلومتر باقی مانده آزادراه منجیل-رودبار که از اوایل سال ۹۸ شروع شد، تا امروز ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هزار میلیارد آن در دو سال دولت سیزدهم بوده است؛ به عبارت دیگر، هزار میلیارد اولیه در دو سال پایانی دولت سابق هزینه شده است.

نگاه دقیق‌تر به آمار ارائه شده و توجه به نرخ تورم در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عملا بیش از ۷۰-۸۰ درصد هزینه‌های ریالی ساخت پروژه‌ای که به عنوان فتح الفتوح و اقدام ماندگار دولت سیزدهم نامیده می‌شود، در دولت دوازدهم اختصاص پیدا کرده است.

ناگفته نماند که هدف از این نوشتار، به هیچ عنوان دفاع از عملکرد دولت پیشین نیست که به آن انتقادات جدی نیز وارد است، بلکه هدف شفاف‌سازی عملکرد مسئولان دولت سیزدهم و نماینده عالی آن در استان است که تا چه میزان سهم و نقش در افتتاح قطعه پایانی آزادراه قزوین-رشت دارند.

به عبارت دیگر، به جای آن که مسئولان مربوطه انتظار تقدیر و تشکر داشته باشند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند که چرا تکمیل باقی مانده این پروژه در دولت فعلی، بیش از ۲ سال به طول انجامید و در حالی با هیاهو و تبلیغات فراوان افتتاح شد که برخلاف انتظارها، خبری از افتتاح باند برگشت این پروژه نیست!

نکته عجیب دیگر این ماجرا آن است که باند دیگر این آزادراه در حالی ساخته نشده است که از سال‌ها قبل به بهانه ساخت این آزادراه، چندین مجتمع با بیش از صدها مغازه برای انتقال زیتون فروشان رودبار در مسیر امامزاده هاشم به منجیل ساخته و با قیمت‌های نجومی پیش فروش شده است! آیا خود این ماجرا، ایجاد رانت نکرده است؟

برخی معتقدند دلیل اصلی منصرف شدن شخص رئیس جمهور برای افتتاح این آزادراه، همین ناقص بودن و ابهامات این پروژه است!

شاید بد نباشد مسئولان استان و وزارت راه، با شعور مردم بازی نکنند و چند زیتون فروش را بهانه عدم ساخت باند دیگر این آزادراه نکنند! واضح و شفاف به مردم بگویید که به دلیل هزینه‌های بالا و در اولویت نبودن پروژه های مهم استان گیلان، علاقه‌ای به ساخت و تکمیل کامل این آزادراه ندارید.