بزرگترین بیمارستان گیلان و مشکلات بزرگ آن!
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۴:۲۰ چاپ
به گزارش گیل خبر، با توجه به ازدیاد مراجعه بیماران به بیمارستان ها انتظار می رود تا حداقل رسیدگی صورت گرفته و خدمات لازم، از سوی پرسنل و مدیران بیمارستان ها به بیماران ارائه شود. هر چند که کم و کاستی و مشکلات همیشه وجود داشته است و با گران بودن هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی بیماران غالبا بیمارستان های دولتی را انتخاب می کنند که آنها هم آنطور که باید نمی توانند ارائه خدمات کنند و در پاسخ به چرایی این کاستی ها به نبود اعتبارات دولتی اشاره می کنند. بیمارستان های دولتی گیلان نیز از این امر مستثنی نیستند و مسؤولین و مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان باید چاره ای اساسی در این خصوص بیاندیشند. رشت پرس نوشت:بخش سرزده روزنامه سراسری سایه با توجه به سیاست های اتخاذ شده مبنی بر حمایت از همه مردم بخصوص کسانی که درگیر بروکراسی های اداری هستند سعی دارد تا هر هفته از یک نهاد و یا سازمان بازدید به عمل آورده و به بررسی مشکلات موجود بپردازد. در اولین بخش سر زده به بیمارستان رازی رفته و گفتگویی با بیماران و همراهانشان، پرسنل و ریاست این بیمارستان داشتیم که بخش هایی از این گزارش را در زیر می خوانیم. جای تأسف است، در شمال کشور سونامی سرطان داریم اما مرکز تخصصی سرطان نداریم همراه زهرا عبدی یکی از بیماران بیمارستان رازی اظهار داشت: 18 روز است که بیمار ما برای شیمی درمانی در این بیمارستان بستری می باشد. پرستارها خیلی خوب بوده و دائما رسیدگی می کنند اما وضعیت سرویس بهداشتی اصلا خوب نیست. اینجا آب گرمی ندارد تا بیماران به حمام بروند. حتی در اتاق یک روشوئی وجود ندارد و ما مجبوریم برای برداشتن آب و شستن میوه به دستشویی برویم که وضعیت مناسبی ندارد. خانم بارداری که به علت خونریزی معده در ICU بستری بود گفت: اینجا به خوبی رسیدگی کرده و همه چیز خوب می باشد. همراه این بیمار گفت: چون همسر من شرایط ویژه ای داشت فوق العاده خوب رسیدگی کردند. ما بیمه نبودیم و بیمارستان ما را برای گرفتن بیمه سلامت راهنمایی کرد و از 670 هزار تومان هزینه درمانی که باید پرداخت می کردیم 47هزار تومان پرداخت کردیم. امیدوارم از این به بعد هم همه چیز به این خوبی باشد. بیمار دیگری که به تازگی عمل کیسه صفرا انجامداده بود گفت: به علت کمبود نیرو، پرسنل سرشان شلوغ است و آنطور که باید نمی توانند به بیماران رسیدگی کنند. فوزیه شریفی یکی دیگر از همراهان بیمار اظهار داشت: در این مدت 4روزی که پدرم در این بیمارستان است به خوبی رسیدگی می کنند اما تجهیزات کم است. بخاطر کمبود تخت بیمار ریوی مارا بعد از دو روز در اورژانس ماندن به بخش دیگری منتقل کردند. مشکل دیگر سرکشی های شبانه گروه های آموزشی در شب و روشن کردن برق است که مانع استراحت بیمار می شود. ایمانی یکی از همراهان بیماران در گفتگویی اظهار داشت: اینجا ضعفش بیشتر از قوتش می باشد. کارکنان این بخش با جان و دل و صادقانه زحمت می کشند اما با توجه به اینکه رازی تنها مرکز تخصصی سرطان در گیلان است، این ساختمان برای بیماران سرطانی کافی نیست. آیا علوم پزشکی نمی تواند به بیمارستان رازی کمک مالی کند تا روند درمان بیماران بهتر شود بیماران سرطانی باید در یک محیط خاص باشند نه در اتاقهایی که همزمان 6 نفر در آن هستند و دم و بازدم دارند. آیا علوم پزشکی هیچ کمک مالی نمی تواند به بیمارستان رازی کند تا روند درمان بیماران بهتر شود؟ وی ادامه داد: دستگاه خون برای آزمایش HLI خریداری شد اما یک سال پیش تعطیل کردند. این دستگاه مجددا با قیمت بالاتری خریداری شد و الان در کلینیک بعثت می باشد و نصف آن در آزمایشگاه دیگر و هیچ گونه استفاده ای از آن نمی شود . چرا باید بیماران سرطانی یا پیوندی را به تهران ببریم در حالی که همه چیز اینجا هست؟ چرا وقتی دستگاهی برای پیوند مغز استخوان داریم باید نصفش در اینجا خاک بخورد و نصف دیگر آن در دانشکده بهداشت؟ دکتر نجفی زحمت کشیده و دستگاه را خریداری کردند چه کسی باید این موضوع را پیگیری کند؟ چه کسی باید درد و دل این بیماران را گوش کند؟ پرندک یکی دیگر از بیماران گفت: بعد از 1 سال پیگیری درمان خود در شیراز، الان مدت 2 روز است که برای درمان به اینجا آمده ام. اصلا از وضعیت این بیمارستان راضی نیستم. و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نظر کیفیت خدمات بهداشتی بسیار پایین است و اصلا قابل قیاس با بیمارستان شیراز نمی باشد. بخشی که من در آن هستم فقط یک سرویس بهداشتی دارد که هم خانم ها و هم آقایان از آن استفاده می کنند که آن هم تار عنکبوت بسته است. در تمام دستشویی ها یک گیره پیدا نمی کنید، تا بیماری مثل من که با عصا می رود بتواند عصای خود را آویزان کند.2 روز است که اینجا هستم هنوز بسته سلامت به بنده ندادند آیا این برچسبی که به دستم زدند نباید یک بسته سلامت همراه آن باشد؟ نیروهای خدماتی نیز کم کاری می کنند؟ متاسفانه حس مسئولیت در این سیستم نیست. این نه ربطی به رئیس بیمارستان دارد نه رئیس علوم پزشکی. این چیزی است که مربوط به مسئولان میان رده مانند خدمات رفاه و خدمات تأسیسات می شود. رئیس بیمارستان یک پزشک است که می تواند مدیریت عالیه کند و تمام دغدغه اش این است که تخصص ها و ویزیت ها رعایت شود و وضعیت کلی بیمار خوب باشد. بیمار انتظار این را ندارد که رئیس بیمارستان برود دستشویی را ببیند چون در وظایف ایشان نیست. واقعا حیف است در شمال کشور سونامی سرطان داریم اما مرکز تخصصی سرطان نداریم. در مازندران بالغ بر 120 تخت هموتراپی وجود دارد در حالی که اینجا 12 تخت وجود دارد. این در حالیست که اینجا اردبیل و در بعضی مواقع زنجان، قزوین و همان مازندران را هم پوشش می دهد. برای کلانشهری چون رشت که روزی دروازه اروپا بوده و اولین درمانگاه و مدارس و اولین گروه دانشجویان را داشته جای تأسف است؟ چرا تعداد موقوفه های درمانی ما کم است؟ شیراز شهری است که از نظر سطح اقتصادی چیزی شبیه گیلان شاید هم پایین تر باشد اما تعداد موقوفه های درمانی آن زیاد است. چرا نباید این اتفاق در گیلان بیافتد؟ ما انواع و اقسام فورد را در خیابان هایمان می بینیم اما 4تا آمبولانس نمی بینیم چطور این ماشینهای لوکس می تواند با عوارض کم وارد شوند و در محدوده استان تردد کند اما آمبولانس نمی تواند؟ محمد رحیمی بیماری که به دلیل کمبود جا در راهرو به سر می برد گفت: به خاطر مشکل تنفسی الان 2 روز است که در بیمارستان رازی به سر می برم رسیدگی خوب است اما بخاطر کمبود جا هنوز در راهرو هستم. از پرسنل واقعا راضی هستیم اما از امکانات این بیمارستان نه! یکی از همراهان بیماران به لکه های خون روی تخت اشاره کرد وگفت: بیمار من در طی 3 روزی که در بیمارستان هست تا کنون ملحفه تخت تعویض نشده و این موجبات ناراحتی بیمارم را فراهم آورده است. رضایی دیگر بیمار این بیمارستان گفت: کارکنان خوب هستند اما وضعیت سرویس بهداشتی اصلا مناسب نیست. بیمار دیگری به نام اکبر صفری افزود: فشار خون بالا باعث از کار افتادگی کلیه من گردید و الان مدت 2 سال است که اینجا هستم. پرستارها به خوبی رسیدگی می کنند اما کمبود امکانات هست بطور مثال امروز کیسه زباله نداشتیم. عبدالله یوسفی اظهار داشت: از پرسنل واقعا راضی هستم اما از امکانات این بیمارستان نه. بیشتر مشکل ما مادی است. انجمن ماهی 25 هزار تومان می دهد که این مبلغ جایی را پوشش نمی دهد. در حالیکه دستگاه دیالیز با آب کار می کند بیمارستان مشگل فشار آب دارد حبیب سلیمی: اصلا وضعیت اینجا راضی کننده نیست. دستگاه های دیالیز با آب کار می کند و ما در اینجا مشکل فشار آب و پودر را داریم. وضعیت سرویس بهداشتی اصلا مطلوب نیست. تخت ها باید مدرنتر باشد. بیمار باید پزشک خودش باشد تا وقتی فشارش بالا یا پایین می رود بتواند تخت را بالا یا پایین ببرد. این تخت ها مناسب بخش دیالیز نیستند. اکثرا بیماران بخاطر نبود امکانات وقتی از اینجا خارج می شوند حالشان خوب نیست. دستگاه ها خراب بوده و بیمار به جای اینکه 4 ساعت دیالیز شود بخاطر وضعیت دستگاه ها 3 ساعت دیالیز می شود. یکی دیگر از همراهان بیماران گفت: در مدت 9 روزی که بیمار ما در این بیمارستان بستری بوده هیچ مشکلی نداشته و از رسیدگی پرستاران کمال رضایت را داریم و تنها مشکل این بخش کثیف بودن سرویس بهداشتی می باشد. پزشکان نیز مستقیما با همراهان بیمار صحبت نمی کنند و به خوبی در مورد وضعیت بیمار به همراهانشان توضیح نمی دهند که اگر این اتفاق بیفتد به نفع بیماران است. وضعیت سرویس بهداشتی بیمارستان مطلوب نیست خانم حسین نژاد: مدت 10 روز است که به دلیل درد مفاصل و مشکل ریه در این بیمارستان بستری می باشم. پرستاران به خوبی رسیدگی می کنند اما وضعیت سرویس بهداشتی بیمارستان مطلوب نبوده و برای استحمام مشکل داریم. بیمار دیگری گفت: مدت 5 سال است که مشکل کبد دارم. پذیرش در کمتر از نیم ساعت صورت گرفته است و تا کنون از وضعیت رسیدگی پرسنل راضی بوده ام تنها مشکلی که وجود دارد نبود تخت خالی می باشد. حسین هاشمی از دیگر بیمارانی می باشد که به علت درد معده به مدت 3 روز در بیمارستان بستری بوده و از پرسنل ، بهداشت و غذا رضایت دارد. زهرا احمد پور بیماری که به تازگی پیوند کلیه انجام داده می گفت: از خرداد سال گذشته در نوبت پیوند بوده تا این که 4 روز پیش پیوند انجام گرفت. در این مدت که در اینجا به سر می برم پرستارها به خوبی رسیدگی کرده و روند درمانی خوبی داشتم. امیدوارم با فرهنگ سازی که صورت می گیرد اهدای عضو رونق بیشتری پیدا کند. چون بیماران زیادی که اکثرا هم جوان هستند نیاز به پیوند دارند و با این کار می توان خیلی ها را نجات داد و به زندگی عادی برگرداند. بیمار دیگری گفت: شب گذشته به شدت درد داشتم از زمانی که پرستارها را صدا کردم تا زمانی که بیایند مدتی طول کشید. البته این بخاطر کمبود پرسنل است و نمی توانند سریعتر به بیماران رسیدگی کنند. مشکل دیگر این است که اینجا دائما دعوا و سر و صدا است و استراحت و خواب بسیار مشکل است. با پرسنل نیز گفتگویی داشته ایم تا از مشکلات آنان نیز آگاه شویم: محمد رضا پور رضا اظهار داشت: ما در بخش خدمات، کمک بهیاری و پرستاری کمبود نیرو داریم و بخاطر این کمبود نیرو نمی توانیم مرخصی بگیریم. حقوق را به موقع می دهند اما 6 ماه اضافه کار و 1 سال کارانه طلب داریم مطمئنا اگر پرسنل حقوق و مزایای خود را به موقع دریافت کنند با علاقه بیشتری به کار خود می پردازند. قانون مبتنی بر عملکرد که اجرا می شود اصلا به نفع پرستاران نمی باشد یکی از پرستاران بخش ICU گفت: قانون مبتنی بر عملکرد که اجرا می شود اصلا به نفع پرستاران نمی باشد. معوقات، کارانه و اضافه کار که قرار بود هر ماه همراه با حقوق بگیریم داده نمی شود. ما تجهیزات کافی نداریم. مانتورینگ و و برانکارد و... کم داریم. بالاخره ICU یک بخش ویژه است باید تجهیزات آن هم ویژه و خاص باشد. اگر یکی از دستگاه ها خراب شود مدتها زمان می برد تا تعمیر شود. یکی دیگر از پرستاران گفت: من پرستار قردادی هستم با اینکه 10 سال سابقه کار دارم اما هنوز رسمی یا پیمانی نیستم. پرسنل پیمانی و قراردادی خیلی از امکاناتی که به کارکنان رسمی تعلق می گیرد را ندارند. وی ادامه داد: در بیمارستان کمبود نیرو داریم طوری که به جای 160 ساعت مجبور هستیم 250 ساعت کار کنیم. 2 نفر نیرو هستیم با 18 تخت که در شیفت شب رسیدگی به بیماران مشکل است. کمبود امکانات نیز واقعا مشکل ایجاد کرده است. دستکش های لاتکس که لازمه کار ما هستند را نداریم و با دستکش های معمولی کار می کنیم حتی برای برگه شناسنامه سرم از برگه های باطله استفاده می شود. که این خود نشان دهنده کمبود امکانات است. یکی از پرستاران بخش پیوند در خصوص مشکل این بخش افزود: با توجه به این که این بخش ویژه می باشد کشیک ها فشرده بوده و استرس کاری در این بخش دو چندان می باشد.تعداد پرسنل این بخش کافی می باشد اما در زمان بحران که بیمار مرگ مغزی داریم همه باید دو کشیک بدهند و این کمی مشکل می باشد. مشکل دیگر معوقه ها بوده که انشاالله پرداخت می شود. بیمارستان رازی مهمانداری بی پول اما مهربان دکتر سیروس امیرعلوی رئیس بیمارستان رازی از اعضای با سابقه هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دارای مدرک تحصیلی پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و تخصص بیهوشی از همین دانشگاه می باشد. وی سابقه ریاست چند بیمارستان دولتی و مسئولیت راه اندازیICU و اتاق عمل اطفال بیمارستان 17 شهریور ، مسئولیت راه اندازی سوانح سوختگی و . . . را در کارنامه خود دارد و با توجه به توانایی ها و تجربه هایی که داشته است در 10 تیر سال 1393 بعنوان سرپرست مرکز آموزشی درمانی رازی که بزرگترین بیمارستان استان گیلان از لحاظ وسعت است انتخاب شده است. سیروس امیر علوی اظهار داشت: 4 ماه اول شروع به کار خود در بیمارستان رازی را فقط به رصد کردن پرداختیم تا وضعیت موجود را بررسی و افراد را شناسایی کرده و میزان مسئولیت پذیری آن ها را در قبال کاری که به آن ها محول می کنیم بسنجیم و به این ترتیب تیم انتخاب شد. رازی بزرگترین بیمارستان استان گیلان است و به مراتب مشکلات آن هم بزرگتر است امیر علوی گفت: بیمارستان رازی مثل یک ماشین فرسوده می باشد که اگر خیلی گاز دهیم چرخ های آن از هم وا رفته و موتور آن آتش می گیرد. تمام بیمارستان رازی چنین وضعیتی دارد. رازی بزرگترین بیمارستان استان گیلان است و به مراتب مشکلات آن خیلی بزرگتر است. وی گفت: یکی از مشکلاتی که بنده هنگامی که به عنوان سرپرست این بیمارستان انتخاب شدم با آن مواجه بودم بدهی های بسیار زیادی بود که بیمارستان به شرکت ها داشت. این بیمارستان چیزی در حدود 17 میلیارد تومان بدهی داشت و دلیل آن هم این بود که در سال 92-91 درآمد بیمارستان به بیمارستان داده نشده بود تا بتوانند حقوق ها را پرداخت کنند. وی ادامه داد: به همین دلیل کمی بی اعتمادی وجود داشت اما در نهایت بعضی از شرکت ها با سابقه ای که از بیمارستان ولایت در ذهن خود داشتند اعتماد کرده و با برخی دیگر از شرکت ها نیز مذاکره کرده و بخشی از بدهی هایشان را پرداخت نمودیم بدین ترتیب میزان بدهی تا 14 میلیارد تومان کاهش یافت. انشاالله با تمهیداتی که در نظر گرفته می شود تا 1 سال دیگر قسمت عمده بدهی باقی مانده را نیز تسویه می کنیم. امیرعلوی بیان کرد: در 4 ماه اولی که مشغول رصد کردن بودیم بخش های مختلف بیمارستان را از نظر وضعیت به قرمز، زرد، نارنجی و سبز تقسیم بندی کردیم. یکی از بخش هایی که شرایط بسیار بدی داشت بخش اورژانس بیمارستان رازی بود که از سال گذشته تا الان تغییرات محسوسی داشته است. وی ادامه داد: بیمارستان رازی به کل استان گیلان و استان های همجوار مانند اردبیل، زنجان و مازندران خدمات ارائه می دهد و تعداد مراجعه کنندگان در روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش می یابد. از طرفی به واسطه اجرای طرح تحول، بیمار هزینه کمتری را متقبل می شود و تهیه ملزومات و دارو به عهده بیمارستان است تعداد مراجعه کنندگان افزایش بیش از پیش داشته است و این افزایش در سال گذشته در ماههای مرداد و شهریور نمود بیشتری یافت و جوابگوی این حجم از مراجعات نبود. گاهی روزانه مجبور به بستری بیش از 60 بیمار در فضای 30 تخته بودیم. علوی افزود: در مواقع بحران دو راهکار داریم یکی راهکار اورژانس برای بهبود وضع موجود و دوم راهکار دراز مدت برای درمان و حل کامل مشکل. وقتی بیماری روی زمین است نمی توانم منتظر بمانم تا مجتمع اورژانس رازی ساخته شود پس باید اقدامی کنم تا مشکل موجود رفع شود. بیمارستان رازی آخر دنیاست ، وقتی بیماری را به اینجا آوردند دیگری جایی از ما قبول نمی کند وی گفت: بخش گوارش بیمارستان رازی که نیمه تمام مانده بود با کمک ریاست دانشگاه علوم پزشکی تأمین اعتبار شد و یک پیمانکار خوب ساختمان نیمه کاره این بخش را قبل عید تحویل ما داد و ما در فروردین بیمارهای بخش گوارش را که در یک بخش 24 تخته بودند منتقل کردیم و در نتیجه 24 تخت به اورژانس اضافه شد. اکنون اگر کسی وارد اورژانس شود به ندرت می بینید که بیماری در راهرو باشد. هر چقدر مریض که به بیمارستان رازی مراجعه کند ما موظف به سرویس دهی به آنان هستیم و نمی توانیم به دلیل نداشتن تخت آنها را روانه بیمارستان دیگری کنیم. در صورت کمبود تخت ما باید بیمار را بستری و برای انتقال آن به جاهای دیگر برنامه ریزی کنیم اما متأسفانه بیمارستان رازی آخر دنیاست و وقتی بیماری را به اینجا آوردند دیگری جایی از ما قبول نمی کند. رئیس بیمارستان رازی گفت: یکی از اقدامات خوبی که صورت گرفت، خرید یک ساختمان 4 طبقه با 24 اتاق توسط آقای دکتر برزگر است که جا دارد از طرف خودم و اعضای هیئت علمی از ایشان تشکر کنم. بیمارستان رازی واقعا در مضیقه مالی بود اما به قدری ساماندهی بخش اورژانس بیمارستان رازی برای ریاست دانشگاه در اولویت بود که باتمام مشکلات مالی که وجود داشت این کار را انجام دادند و اکنون کلینیک فوق تخصصی بخش درمانگاه آماده است و هفته آینده رسما بهره برداری خواهد شد و در برنامه های بلند مدت نیز پیگیر هستم که مجتمع اورژانس ساخته شود. بیمارستان رازی نیازمند اور‍ژانس استاندارد است علوی ادامه داد: ما در رشت بیمارستان جنرال نداریم. بیمارستان رازی مرکز کوچکی نیست نزدیک به 5/2 میلیون نفر را سرویس دهی می کند و قطعا لازم است ما یک اورژانس استاندارد داشته باشیم و اورژانسی استاندارد است که تصویربرداری، آزمایشگاه و امکانات کامل در همان فضا وجود داشته باشد. ما با معاونت درمان صحبت کردیم و امیدواریم با صحبت های که یکی از نمایندگان در خصوص اعتبارات برای بخش اورژانس ما کردند و با قولی که آقای وزیر دادند بخش اورژانس رازی راه اندازی شود و ماپیگیر آن هستیم. بهبود کیفیت یک داستان دفعی نیست یک شبه نمی توان گفت بیمارستان رازی دیگر مشکلی ندارد وی ادامه داد: وقتی وارد اورژانس بیمارستان رازی می شوم و خودم را جای بیمار می گذارم راضی نیستم و پرسنل ما هم از این وضعیت رضایت ندارند منتها واقعیت امر این است که بهبود کیفیت یک داستان دفعی نیست یعنی اینطور نیست که شما شب بخوابید و صبح که بیدار شدید بگویید همه مشکلا ت بیمارستان رازی حل شده است. مشکل مزمن دانشگاه علوم پزشگی گیلان تفکر درمان محور است علوی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک مشکل مزمن داشته و آن تفکر درمان محور یا به قول قدیمی ها تفکر بهداری چی است که این سیستم را تا به امروز اداره کرده است. در بدنه گروهی که برای دانشگاه تصمیم گیری می کردند به ویژه در دوره آقای دکتر بهبودی محوریت با بهداری چی ها بود. تفکر بهداری چی را از این نظر به کار می برم که ما وقتی در سال 1394 زندگی می کنیم باید با سیستم 1394 فکر کنیم. وی ادامه داد: بیمارستان رازی یک بیمارستان قدیمی است که در بخش هایی از آن در گذشته مسلولین نگهداری می شدند. متأسفانه هنوز بخشی از آن پارادایم ها و باورهایی که در گذشته این بخش ها را مدیریت می کرد در بدنه کارشناسی حاکم است و هنگام مصرف منابع مالی در سالیان گذشته بیشتر به دنبال حفظ وضع موجود بوده ایم. این اتفاقات و این کم کاری ها این سوأل را در ذهن بیمار ایجاد می کند که چرا رسیدگی تا این حد کم است؟ اما اگر بخواهیم داوری منصفانه ای داشته باشیم باید ببینیم که آیا سیستم رو به بهبود است یا نه؟ علوی افزود: از زمانی که بیمارستان هیئت امنایی شد مرکز دانشگاه رازی در کنار آن یک سری الزامات رفتاری را برای تک تک افراد در این مجموعه تعریف کرد. رئیس این مجموعه باید به مدرن و امروزی فکر کند و شیوه مدیریت جدیدی داشته باشد. یعنی خودش به جلو حرکت کرده و دیگران را با خود همراه کند نه اینکه در پشت میز منتظر بماند تا دیگران مجموعه را پیش ببرند. بیمارستان رازی مهمانداری بی پول اما مهربان است. ما دوست نداریم کسانی که به اینجا مراجعه می کنند ناراضی بروند و آنچه را که در توان داریم انجام می دهیم. اما کاری که انجام می شود به دلیل فرسوده بودن بخش و تمیز و شیک نبودن آن به چشم نمی آید. وی ادامه داد: در بیمارستان رازی کارهای بزرگی انجام می شود. در بخش اندوسکوپی و بخش جراحی عروق و ارولوژی ما کارهایی انجام می شود که در معدود مراکز درمانی در کشور انجام می شود. این بیمارستان پزشک های بزرگی دارد که هر کدام در کار خود تبحر داشته و جزء پزشکان ممتاز کشور هستند و هر اقدام مثبتی که در بیمارستان رازی صورت می گیرد تنها حاصل کار تیم بنده نیست بلکه نتیجه زحمات همین اساتید است. علوی افزود: تغییرات زیادی در بیمارستان رازی در حال انجام است. واحد فراهم آوری تا سال گذشته فقط یک تیم شناسایی داشت که بیماران مرگ مغزی را شناسایی می کردند و از خانواده هایشان رضایت می گرفتند سپس بیمار مرگ مغزی را به تهران می بردند اعضایش را اهدا می کردند سپس پیکر بیمار را بر می گردادند. به همین جهت یک هفته بعد از آمدنم به بیمارستان رازی جلسه ای با حضور اساتید برگزار نمودم تا بررسی شود که چرا بیماران کلیوی بدون ارگان هستند و با تلاشهایی که انجام شد در عید فطر پارسال اولین اهدای عضو از شقایق دختر 22 ساله ای که 20 روز از زایمانش می گذشت انجام شد که بسیار هم برای ما دردناک بود. وی اظهار داشت: از دیگر اتفاقات خوبی که رخ داد این بود که بخش رادیوتراپی که قبلا نوبت های طولانی داشت با جذب 5 نیروی جدید نوبت هایش به روز شد. در بخش پرستاری هم در سال گذشته تقریبا 24 جذب نیرو به شکل قراردادی داشتیم که این غیر از نیروهای دانشجویی و کار 100 ساعته بوده است. 10 نیروی قراردادی هم امسال تقبل هزینه کرده که فکر می کنم در تیر ماه مشغول به کار شوند. در صددیم تا آخر شهریور ماه فضای جدیدی به بخش اورژانس اضافه کنیم رئیس بیمارستان رازی افزود: ما در صددیم تا آخر شهریور ماه ساختمان فعلی درمانگاه را به بخش اورژانس اضافه کنیم تا بخشی از نارضایتی ها که بخاطر ازدحام بخش اورژانس وجود دارد برطرف گردد. با راه اندازی بخش جراحی عروق و قفسه سینه و سرطان 30 تخت دیگر به تعداد تخت بیمارستان اضافه خواهد شد. وی ادامه داد: بخش جراحی عروق با هزینه دکتر همتی راه اندازی شد. همچنین در تلاشیم تا با ملکی که یکی از خیرین هدیه کردند بخش جراحی توراکس یا جراحی سینه و سرطان را نیز راه اندازی کنیم. علوی افزود: یکی از مسائلی که بیمارستان رازی همیشه با آن روبرو بود کمبود تخت ICU بود. بخش ICU که 5 تخته بود الان در فضای جدید 10 تخت دارد و 5 تخت دیگر هم در شهریور ماه اضافه می شود و به 15 تخت می رسد که این کار در کاهش نارضایتی ها و کاهش مرگ و میر مثمر ثمر خواهد بود. وی بیان کرد: ما همچنین مشکل جذب نیرو را داریم. بخش CCU، جنرال، شیمی درمانی و درمانگاه جدید راه اندازی شده اما نیروی آن جذب نشده است و نتیجه اش این می شود که ما روی نیروها فشار می آوریم. وی ادامه داد: ما در بخش خدمات نیازمند جذب نیرو هستیم. در رابطه با خدمات بیشترین نارضایتی را داریم و یکی از اولویت های من ساماندهی بخش خدمات است. به همین جهت ریاست محترم دانشگاه دستوری مبنی واگذاری نظافت بیمارستان به بخش خصوصی گرفته شده و در مناقصه ای که به این منظور برگزار می گردد شرکتی که کمترین قیمت را پیشنهاد کند قرار داد بسته خواهد شد تا با این کار از فشار کاری نیروهای بخش خدمات کاسته شده و از این نیروها برای کمک به بیماران نیز استفاده گردد. ما به دنبال حل مشکل هستیم و اگر مردم مشکلات را ارجاع دهند حتما رفع خواهد شد دکتر علوی در پایان اذعان داشت: ما به دنبال حل مشکل هستیم و اگر مردم مشکلات را ارجاع دهند حتما رفع خواهد شد. ما به خوبی به مشکلات داخل مجمع اشراف داریم و بعضی از این مشکلات را با راه حل های کوتاه مدت رفع می کنیم و در مواردی که عدم رسیدگی روی دهد حتما برخورد می شود. وقتی ما می خواهیم در مجموعه ای تغییر ایجاد کنیم باید فرهنگ سازمانی آنجا را تغییر دهیم و این تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد. در روانشناسی می گویند اگر ندانی مشکلت چیست یا نتوانی باور کنی که مشکل داری نمی توانی مشکلت را حل کنی.هر کس که در انجام وظایف خود کم کاری کند خیانت کرده است. ما مکلف هستیم با بیماران خوشرو باشیم به هیچ عنوان قابل قبول نیست برای کسی که دارد برای زنده ماندن تقلا می کند ناراحتی دیگری ایجاد کنیم. علی رغم اعتراف تیم ما به مشکلات مرکز، طبق اصلی که در بحث های ارتقا کیفیت داده می شود معتقدم نواقص سیستم گنج های ما هستند و کسی که ایرادات و مشکلات را به ما اطلاع می دهد برای اصلاح مرکز فرصت ایجاد می کند.