به گزارش گیل خبر ،سید عیسی مهدوی روز چهارشنبه در نشست مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در رشت افزود: 900 هزار نفر در شهر رشت زندگی می کنند که شامل 74 درصد جمعیت استان می شود و فشردگی جمعیت این شهر 600 نفر در هر متر مربع است .

وی اظهارداشت: کارکرد شهرهای گیلان، روستایی - شهری است و 10 شهر اقماری این استان بالای 50 هزارنفر جمعیت دارند و جمعیت بقیه شهرهای استان زیر 20هزار نفر است.

فرماندار رشت با اشاره به تمرکز خرید در مرکز استان و ارایه محصولات کشاورزی و نیمه کشاورزی در این شهرستان گفت: 40درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند درحالیکه این رقم در کشور، 30درصد است.

مهدوی ادامه داد: 40درصد مساحت گیلان را مناطق جلگه ای تشکیل می دهند و 80درصد جمعیت استان نیز در این مناطق زندگی می کنند.

وی تمرکز خدمات بخصوص پزشکی ، فشردگی جمعیت شهری ، کمبود سطوح اراضی ، حمل و نقل درون شهری و شکل گیری مناطق حاشیه ای را از مشکلات کلانشهر رشت دانست.

فرماندار رشت افزود: به دلیل نوع ساختار شهر رشت، نیاز به وسایل نقلیه شخصی در این شهر زیاد است.

شهردار کلانشهر رشت نیز در این اجلاس بیان کرد: تصمیمات در شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت، بر اساس خردجمعی اتخاذ می شود.

ˈمحمدابراهیم خلیلیˈ افزود: امیدواریم با تامین منابع مناسب و ایجاد کسب و کار و به مدد دانش فنی، در تامین نیازهای اساسی مردم و تحقق آن که وظیفه ای همگانی است، بتوانیم گام های موثری برداریم.

نشست مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور که اولین اجلاس دوره چهارم شوراها محسوب می شود، روز چهارشنبه در عمارت شهرداری رشت آغاز به کار کرد.

این اجلاس دو روزه است که در روز نخست؛ روسا و اعضای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور حضور دارند و روز دوم اجلاس نیز با حضور اعضای شوراهای اسلامی مراکز استان ها برگزار می شود.

دستور جلسه روز نخست این اجلاس که با حضور اعضای شوراهای اسلامی هشت کلانشهر مشهد، قم، تهران، شیراز، اهواز، اصفهان، کرج و تبریز در حال برگزاری است، بررسی لایحه اصلاح درآمدهای پایدار و نیز مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ورود سازمان بازرسی به مصوبات شوراهای اسلامی عنوان شده است.

فعالیت های شهرداری (بلدیه قدیم) با تصویب قانون بلدیه در دوره اول مجلس شورای ملی در سال 1286 خورشیدی آغاز شد و در شهر رشت نیز اولین شهرداری در سال 1304 فعالیت خود را آغاز کرد.