گیل خبر/ به دنبال مطلب «جایگاه نامشخص انجمن صنفی جایگاه داران بنزین گیلان در نظارت» شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان جوابیه ای صادر کرد. متن این حوابیه بدین شرح است:   جناب آقای وزیری مدیر محترم پایگاه تحلیلی گیل خبر موضوع: جوابیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان باسلام و احترام، ضمن سپاسگزاری بابت انجام رسالت خبری و پیگیری مطالبات شهروندان ، درپاسخ به یادداشت مندرج در پایگاه مذکور به تاریخ 15/10/98 با عنوان «جایگاه نامشخص انجمن صنفی جایگاهداران بنزین گیلان درنظارت » که به پیام شهروند مورخ 18 آبان عطف و مستند شده است ؛ مواردی مستدل و مستند به عنوان جوابیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان برای تنویر افکار عمومی مطرح و درخواست می شود ازطریق آن رسانه محترم اطلاع رسانی گردد . درپاسخ به سوال اصلی مطروحه در متن یادداشت که نظارت بر توزیع سوخت در مجاری عرضه بر عهده کدام شخص حقیقی یا حقوقی است ؟ تمامی یکصد و بیست و پنج جایگاه توزیع کننده سوخت استان گیلان درتملک بخش خصوصی بوده و به استناد « آیین نامه ایمنی در جایگاههای عرضه سوخت » مدون در شورای حفاظت فنی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی موضوع مواد 85 و86 قانون کار مورخ 14/5/98 (که از مراجع ذیربط به مدیران کل ادارات تابعه ابلاغ گردیده است) و بند5 ماده یک آیین نامه حاضرمسئولیت ایمنی ، بهره برداری ، تعمیرات ، نگهداری و عرضه سوخت در مجاری عرضه برعهده بهره بردار یا مالک محترم جایگاه است . نظارت مستمر برکمیت وکیفیت فرآوردهاواستاندارد بودن تجهیزات درجایگاهها از جمله ماموریتهای سازمان استاندارد است که در قالب بازرسی ، کنترل کمی و کیفی ، آزمایش نازلها ، بررسی عدد اکتان ، و کالیبراسیون نازلها به صورت سه ماه یک باردر تمامی جایگاهها انجام می گیرد . کارشناسان جهت جلوگیری از کم فروشی احتمالی سوخت در مجاری عرضه ، سیستم مکانیکی انتقال سوخت و شماره آن را با استفاده از پیمانه معیار استاندارد نمونه گیری و پس از مطابقت نسبت به پلمپ مجدد و نصب اتیکت صحت کارکرد نازل و ثبت در دفاتر جایگاه جهت ادامه روند فعالیت آن اقدام می نمایند. علی ایحال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در راستای اجرای تعهد ذاتی خود در بخش نظارت عالیه بر توزیع سوخت- در کنار ماموریت اصلی این شرکت که تامین ، نگهداشت و توزیع سوخت است - این مهم را نیز پیگیری نموده و کنترلهای کمی و کیفی نظارتی را چه به صورت درون سازمانی و چه به صورت برون سازمانی و در قالب گشتهای منظم و مشترک با همراهی سازمانهای ذیربط در راستای حفظ حقوق شهروندان و مصرف کنندگان به انجام می رساند .   در راستای کنترل های فنی /عملیاتی از سطح جایگاههای تحت پوشش استان ،بیش از1200 فقره بازدید جهت آزمایش کنترل پیمانه توسط واحد خدمات مهندسی ، بیش از 5000 فقره بازدید برای آزمایش کیفیت فراورده های نفتی توسط واحد مهندسی فرآورده ها و بالغ بر 40 فقره بازدید مشترک با همکاری ادارات کل صمت ( صنعت ، معدن و تجارت)، استاندارد و تعزیرات از ابتدای سال 98 تاکنون خود گواه حجم بالای نظارت کمی و کیفی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بر عملیات توزیع فراوده ها در مجاری عرضه سوخت استان است . در بخشی از متن پیام بدون اشاره به مکان جایگاه و زمان سوختگیری به کم فروشی سوخت اشاره شده است که اعلام می شود بر اساس آخرین آزمایش کنترل نازلها ( آذر ماه ) که بر روی 1854 نازل فعال سوختگیری درمجاری عرضه سطح استان انجام گرفت تنها 43 نازل معادل 3/2 درصد از کل نازل ها نامیزان بوده که از این میزان30 نازل معادل 6/1 درصد از کل نازلها کمتر از میزان واقعی سوختگیری شده رانشان داده که به نوعی جایگاه دار متضرر شده و تنها 13 نازل معادل 7/0 درصد بیشتر از میزان واقعی سوختگیری نشان داده است که این رقم با توجه به حجم بالای میزان عرضه روزانه بنزین در سطح استان و نیز کارکرد مستمر تلمبه های فروش امری طبیعی استگرچه کنترل های لازم کمی مستمرا صورت می پذیرد. . در بخش دیگری از پیام مشخصا به جایگاه گلسارو نازلهای معیوب آن اشاره شده است که ضمن بررسی گزارش پایش روزانه نازلهای این جایگاه در 15 روز اول دی ماه ، اعلام می دارد تنها دو نازل از 12 نازل تا تامین قطعه مورد نیاز برای تعویض ورعایت حقوق مصرف کنندگان ناشی از کم فروشی احتمالی ،از چرخه سوخت رسانی خارج گردیده بود و بر اساس اخرین گزارش دریافتی از این جایگاه در ظهر 17 دی ماه پس از رفع نقص نازل های مورد اشاره تمامی 12 نازل بنزین این جایگاه در چرخه عملیاتی قرار گرفته است . علی ایحال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، علیرغم تمامی اقدامات نظارتی و حجم بالای کنترلهای کمی و کیفی ، همواره حق درخواست مطالبات را برای ارباب رجوع و مشتریان ، محترم دانسته و با راه اندازی سامانه پاسخگویی انلاین 09627 با ثبت روزانه بالغ بر 2000 پیام اعم از شکایات ، انتقادها ، سوالات و نیازمندیها توسط پرسنل روابط عمومی این شرکت و به تبع آن پاسخگویی سهمی از این میزان پیام توسط این منطقه، مطالبات به حق را تا حصول نتیجه و اخذ رضایت متقاضیان حتی منوط به راستی آزمایی و صحت سنجی درجایگاه های عرضه سوخت با حضور/عدم حضور شاکیان ، پیگیری می نماید . با مداقه نظر به موارد معنونه تمامی تلاش و جدیت مالکان وعوامل محترم جایگاهها و نیروهای نظارتی این شرکت و سایر دستگاههای ذی مدخل (اداره استاندارد ، تعزیرات،بازرسی اداره کار و..)در جهت ارائه خدمت صحیح و اصولی و رضایتمندی و اطمینان بخشی عموم مراجعین به جایگاهها در امر سوختگیری صحیح بوده و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند ولیکن در شرایط حساس کنونی کشور وتحریم های ظالمانه ، گاها تامین برخی قطعات زمانبر بوده و به طور مقطعی نازل یا تلمبه ای برای تعمیرات و جایگزینی از سرویس خارج می شود که نیاز به همدلی مردم شریف و درخواست نقد منصفانه اصحاب رسانه دارد .